Vznětový motor Cummins QSK95 má výkon 4 tisíce koňských sil.

Vznětový motor Cummins QSK95 má výkon 4 tisíce koňských sil. | foto: leftlanenews.com

Autofotka týdne: Diesel, který do auta nenarvete. Půjde do dolu

  • 64
Říká se mu Ježek, velký je jako slon a má sílu jako pět formulí 1. Obrovský vznětový motor se poprvé představil na stařičkém kontinentě v Británii a svými parametry okouzlil známý festival rychlosti na zámku v Goodwodu.

Letošní devatenáctý ročník mítinku Festival of Speed opět patří k vrcholům britské motoristické sezóny. V sídle šlechtické rodiny Marchů se týden před Velkou cenou Velké Británie pravidelně potkává vybraná společnost z prostředí závodních a sportovních vozidel z minulosti i současné doby.

Součástí festivalu je závod na známé trati Goodwood Hill v okolí zámku, spousta prezentací automobilek i doprovodných akcí. Na jedné z nich se také objevil nový obrovský vznětový motor Cummins QSK95 o výkonu čtyři tisíce koňských sil, který má poněkud zvláštní přezdívku Ježek.

Šestnácti válcový motor o objemu 95 litrů má maximální výkon 2 985 kW při 1 200 otáčkách za minutu, což je v přepočtu na oblíbenou českou jednotku zhruba 24 násobek nejsilnějšího motoru dodávaného do vozu Škoda Octavia. Motor je rozdělen do čtyř podskupin o čtyřech válcích, každá z nich má vlastní turbodmychadlo a elektronickou řídící a kontrolní jednotku. Kroutící moment dosahuje hodnoty neuvěřitelných 16 000 Nm.

Obrovský diesel je vybavený systémem katalytické redukce, kdy se oxidy dusíku ve výfukových plynech díky speciálnímu aditivu na bázi močoviny známému jako AdBlue mění v neškodný dusík a vodní páru a výrobce tak zaručuje splnění emisních norem, které vstupí v platnost v roce 2015.

Cummins se ale nechce zastavit ani u těchto hodnot a oznámil vývoj dvacetiválce o objemu 120 litrů a síle pěti tisíc koní. U obou motorů přitom nejde o zbytečný vývoj, který má okouzlit návštěvníky festivalů. Právě tyto motory totiž zamíří do obrovských důlních vozidel, železničních lokomotiv a nákladních lodí. Pohánět budou také novou řadu firemních elektrogenerátorů, které se budou používat při těžbě ropy a zemního plynu.

Cummins Inc. je největším světovým výrobcem dieselových motorů v rozsahu 55 až 3 500 koňských sil, v roce 2011 jich vyrobil na 1,1 milionu kusů. Hojné využití mají také v českých a slovenských autobusech.

V současnosti jsou motory od této společnosti vybaveny hybridní autobusy SOR a Solaris, do téměř všech vozů je dodává také slovenský výrobce příměstských a městských autobusů Troliga. Motory této značky používá do svých vozů i tuzemská automobilka Avia.