Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz SLK | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Výlet autofanatika: Mercedes SLK v patách nejslavnějšího závodu

  • 18
Balení na cestu je vždy otázkou priorit, v případě malého roadsteru to ale platí dvojnásob. Že SLK nebude žádný stěhovací vůz, jasně naznačuje pevná skládací střecha, která oproti plátěné vždycky ukousne víc místa z kufru. Připravte batoh na autozážitky a přibalte plavky, jedeme na výlet do Itálie.

Kde jinde prověřit nový mercedes pro radost, než při jedinečné automobilové události, jakou je italský veteránský závod Mille Miglia. Těch více než 1 600 kilometrů trati, na které prakticky neplatí žádná rychlostní omezení, se malému roadsteru od Mercedesu moc líbilo.

Základ stačí

Malý stuttgartský roadster skvěle a ochotně zatáčí, základní motor má až překvapivě dobrou pružnost a sedadla jsou i na dlouhých cestách velmi příjemná, stejně jako výtečná pozice za volantem.

Největší a jedinou potíž, kterou si SLK nachystalo, je tedy to balení na dlouhý výlet. Do 335litrového kufru se obvykle balí sada golfových holí a na dovolenou kreditka. Navíc, pokud si chcete užívat otevřené nebe nad hlavou, musíte se spokojit s prostorem o 110 litrů menším. Ty totiž zabere složená střecha.

Mercedes-Benz SLK
Mercedes-Benz SLK

Prostor na zavazadla má naštěstí pravidelné tvary, takže po minutách "skládání puzzle" a uklizení několika svršků zpátky do skříně je naloženo.

Co se nevejde, můžete zkusit rozmístit do schránek a kapes po interiéru. Ani ten ale nepatří k nejprostornějším.

Na start

Cesta do Brescie, kde slavný tisícimílový závod Itálií plný úžasných starých strojů začíná, vede téměř celá po dálnici. Na ní oceníte především skvělou směrovou stabilitu a nečekaně solidní zátah základního motoru, značeného jako SLK 200.

Jedná se o řadový čtyřválec o objemu 1 796 cm3, kterému k výkonu 184 koní pomáhá přeplňování turbodmychadlem. Díky tomu má malý roadster nejen příjemnou hmotnost 1 435 kg, ale také slušný točivý moment 270 Nm, který je k dispozici už od 1 800 otáček.

Za pozornost stojí i dynamické parametry. Sprint z nuly na sto kilometrů v hodině zvládne nejslabší SLK za 7,3 vteřiny a podle výrobce dosáhne maximální rychlosti 240 km/h.

Svižná noční jízda po německé dálnici s průměrnou rychlostí 150 km je vykoupena spotřebou v rozmezí deseti až jedenácti litrů, zhruba o dva litry menší žízeň pak mělo SLK při tempomatových 135 km/h v sousedním Rakousku.

Parádní vnitřek

Při výletnickém tempu tak můžete studovat interiér. Ten se oproti předchůdci změnil opravdu revolučně. Komu učaroval kokpit křídlatého supersportu Mercedesu SLS, bude z jeho malého bratříčka nadšen.

Až na pár knoflíků, mezi kterými nechybí ani ovladač systému Start-Stop, nějaké ty detaily a především rozměry, jsou si interiéry sourozenců, které dělí téměř 4 miliony korun, podobné jako vejce vejci. Výtečný dojem budí také kvalita použitých materiálů a přesné řemeslné zpracování. Ani základní černé provedení interiéru, v našem případě čalouněné kůží obšitou červenou nití a doplněné hliníkovým dekorem, nepůsobí nudně, pro méně konzervativní povahy je v ceníku několik pestřejších barevných kombinací.

Mercedes-Benz SLK

Pověsti nezůstává nic dlužna ani ergonomie ovládání. Pro majitele vozů jiných značek může být zpočátku problematické ovládání stěračů, které je vlevo na páčce směrovek. Chce to jen trochu cviku a po chvíli dokážete ovládat většinu funkcí i poslepu.

Se svítáním opouštíme u Trenta dálnici a zbytek cesty do Brescii klIčkujeme krásnou horskou trasou směrem k Lago di Garda, podél něhož vede úžasný zakroucený úsek hladkého asfaltu. Romantická silnička, zasazená do skal obepínajících ze západu největší italské jezero, uhrane úžasnými výhledy, které se mezi četnými tunely otevírají. Když vás nezbrzdí Nizozemci s karavany, potěší všechny nadšené řidiče.

Mistr čisté stopy

Po sedmé hodině večerní, kdy startují první vozy, konečně vyrážíme na trať Mille Miglia. V koloně strojů, kde kromě Mercedesů nechybí ani historické modely značek, Ferrari, Maserati, Bugatti, Fiat, Alfa Romeo, Jaguar, Bentley, BMW, Porsche a řady dalších, míříme ostrým tempem k Boloni.

Mercedes-Benz SLK

Při průjezdech historickými centry měst se nečekané pozornosti těší i naše sytě červené SLK. S příplatkovým paketem Sport-AMG (pro základní model stojí téměř 93 000 Kč), vypadá skvěle.

Kromě rozměrů, které oproti předchůdci opět trochu narostly, se exteriér změnil především náturou. Ostře řezané rysy, množství hran a dlouhá téměř vodorovná kapota dodávají nízké karoserii sportovní náboj.

Zdá se, jako by se SLK chtělo zbavit nálepky auta pro něžnější pohlaví, kterou předchozí generace dostaly. Dynamicky střižená novinka má oproti tomu solidní předpoklady, že se bude líbit také mužům.

Cestu z Boloni do Říma si za volantem na Mille Miglii, při které platí na italských silnicích, kudy kolona projíždí, benevolentnější pravidla, užili asi nejvíc. Úžasné zatáčky, vracečky a převýšení v horách kolem průsmyku Terminillo jsou pro SLK jako dělané. Malý roadster ukázal, jak dobře si vede i v točivých disciplínách.

Oproti předchozí generaci je to po stránce jízdních vlastností velký posun vpřed. Výrazně tužší skelet a výtečně naladěný podvozek dodávají řidiči dostatek jistoty. A přední kola se se vší vervou zakusují do zatáčky.

Mercedes-Benz SLK

Nové SLK je hlavně vyznavačem čisté stopy. Hravost, jakou v sobě mají roadstery od Mazdy nebo BMW, od něj nečekejte. To ale neznamená, že si řízení neužijete. Výjezdy z ostrých zatáček lze okořenit lehkým odsazením zádi, všudypřítomná elektronika ale nemá pro bláznivé klukoviny pochopení a možná až trochu horlivě zábavu tohoto typu vždy rázně zastaví. Tlačítkem můžete sice funkci ESP deaktivovat, ale jen částečně.

Nový stuttgartský roadster má k ryze sportovním vozům ještě daleko, nejnáročnější technickou trať ale zvládl se ctí. 

Mercedes-Benz SLK

Překvapivě dobrou práci odváděl i jeho objemově podměrečný motor, který se  nezadýchával ani v ostrém stoupání. Trochu za očekáváním zůstaly jen brzdy, které v prudkém klesání k italské metropoli začaly překvapivě rychle vadnout.

Výlety do dvoutisícové výšky si můžete užívat se staženou střechou bez omrzlých uší díky příplatkovému systému Airscarf, který přesně na temeno posádky fouká horký vzduch. 

Cil na dohled

Odpočatí z hotelového pokoje kdesi u Říma si v pět ráno vyzvedáváme červené SLK, které už má na počítadle o 1 800 km víc než před třemi dny, kdy jsme vyjížděli z Prahy. Jsme asi v polovině cesty a palubní počítač hlásá kombinovanou spotřebu 8,9 litrů, což na tempo, jakým italskou krajinou projíždíme s hejnem rozdováděných automobilových dědečků, kteří závodí, není vůbec špatné.
 
Vstávat v sobotu časně ráno v Itálii na automobilový svátek jménem Mille Miglia se v tu chvíli zdá úplně přirozené. Chceme se totiž opět připojit k celé závodní koloně, která čítá dohromady kolem tisíce aut a užít si nejdelší etapu historického závodu.

Mercedes-Benz SLK

Brzy se zařadíme mezi závodní stroje a v ostrém tempu doprovázíme několik starých mercedesů směrem k Sieně.  Díky příplatkovým větrným štítům Airguide se dá s větrem ve vlasech uhánět krajinou až 150 km/h, aniž by byl nějak omezen komfort posádky. Pozdě v noci, po 17 hodinách jízdy, přijíždíme do Brescie.

Základní verze pod milion

Nový Mercedes-Benz SLK je pro rychlé výletničení výborný společník. Ani se základním motorem není loudal. Nižší výkon je zde bohatě vykoupen pružností a příznivou spotřebou, která se po ujetí 3 600 kilometrů ustálila na hodnotě 8,5 litrů.

V nabídce má Mercedes i silnější variantu přeplňované osmnáctistovky a šestiválec o objemu 3,5 litru, obě pohonné jednotky jsou prozatím k mání jen se sedmistupňovou automatickou převodovkou.

Kdo preferuje manuál, nemá prozatím na výběr. Základní provedení SLK je za 982 800 Kč, za dvacet koní navíc v SLK 250 si zákazník připlatí 75 600 Kč, vrcholná verze s šestiválcem startuje na ceně 1 336 800 Kč.

Mille Miglia

Na Mille Miglia závodí téměř 400 strojů z nejlepší doby motorsportu, z 20. až 50. let minulého století. A to stojí za to!

Prezentují se také samotné automobilky. Na oficiálním stánku Mercedesu se předvedl nejen nejnovější koncept F800 Style, ale také první tříkolka, kterou si nechal Carl Benz patentovat již v roce 1886. Kolem se srocují staré Mercedesy 300 SL s divokými řadovými šestiválci, nechybí tu ani legendární model 300 SLR. Právě takový vůz řídil Sir Stirling Moss v roce 1955, kdy se postaral o absolutní rekord tratě. Necelých 1 600 km závodu Mille Miglia tehdy zvládl ujet za 10 hodin, 7 minut a 48 vteřin!

Letos se za volant historického unikátu usadil slavný závodník Mikka Häkkinen společně s Juanem Manuelem Fangiem II (ano, je to synovec toho veleslavného závodníka Fangia).

Festival emocí
Vzduch prosycený ricinovým olejem a spáleným palivem, famózní zvuky linoucí se z mohutných závodních motorů a tisíce fanoušků lemujících trať, nad kterou zapadá slunce tvoří dohromady neskutečně emotivní atmosféru.

FOTOGALERIE Z MILLE MIGLIA ZDE 

Nechyběla smečka Mercedesů SLR - roadsterů, kupé i modelů Stirling Moss a 722S, které už tvoří tradiční doprovod závodu.

Přeplňovaným osmiválcům nemohl náš malý roadster SLK konkurovat ani dynamikou ani zvukovou kulisou. Za ohromného burácení, které se dá jen stěží přirovnat k čemukoliv pozemskému, se celá smečka "stříbrných šípů" přehnala kolem nás během pár vteřin.