Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

aktualizováno 
Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborník na maziva Jaroslav Černý radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí.

Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít.

Může vás zajímat

Hyundai i30 1.6 CRDv 2010

Hyundai i30 1.6 CRDv 2010

Cena 173.999,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty.

„Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv při VŠCHT Praha. „Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný.“ Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím systému a smíchá se s novou.

Pohodlí na úkor kvality

Jaroslav Černý tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. „Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů,“ říká.

(ilustrační snímek)

Všímá si také, že je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. „Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejové vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem.“

Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně.

Dbejte na výměnu filtru

Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. „I ty největší šetřílky už jsem přesvědčil, že když ne olej, mají si nechat alespoň měnit často a pravidelně filtr,“ říká známý pražský opravář Petr Petřík z Chuchle.

Podle Ladislava Fuky, ředitele Divize paliv a maziv SGS, ovlivňuje kondici oleje přetěžování motoru a také kvalita paliva. „Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva,“ dodává ještě Fuka.

Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré olejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost.

Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. „Zkoušeli a porovnávali jsme to a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání,“ říká Petřík, který se specializuje na turbodiesely koncernu VW.

Pořádně propláchnout

Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací.

Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí.

„Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit,“ Jaroslav Černý z VŠCHT Praha. Tyto přípravky ale podle Černého ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba.

Podle Černého je lepším řešením proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. „Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji,“ popisuje Černý.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.