Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměnu oleje nezanedbávejte, motoru můžete hodně ublížit

aktualizováno 
Odborníci radí měnit olej častěji, dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. „Dodatečná aditiva do olejů jsou jen reklama, některé typy mohou motoru naopak škodit,“ tvrdí Ladislav Fuka, ředitel Divize paliv a maziv SGS v rozhovoru pro MF DNES.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dalibor PuchtaiDNES.cz

Co se může stát, když jezdím dlouho s nevyměněným olejem?
Výrazně to zkrátí životnost¨motoru. Motor se rychleji zanáší a ztrácí těsnost, otěrové částice a saze způsobují opotřebení. Olej je zatížen degradačními produkty a nespáleným palivem. To vše zhoršuje mazací schopnosti, olejový filtr a mazací kanálky se rychleji zanášejí a může to skončit i zadřením. Nejdříve jsou ohroženy citlivé díly motoru, například turbodmychadla. Olej ohrožují i poruchy, od závady vstřikování paliva až po ztrátu těsnosti chladicího systému a průnik chladicí kapaliny do oleje. To bývá zpravidla pro motor smrtelné.

Proč v některých servisech dávají olej na jeden, jinde na dva roky?
Zdůrazňuji, že doporučený druh oleje a interval výměny stanovuje výrobce vozidla. Často se stává, že existuje hned několik systémů údržby. Můžeme se tak u jednoho vozu setkat s fixním intervalem výměny oleje jeden rok, nebo 15 tisíc kilometrů, ale také při splnění určitých podmínek s prodlouženými intervaly na dva roky, nebo 30 tisíc kilometrů. Prodloužené výměny samozřejmě vyžadují kvalitnější olej, pro krátké fixní intervaly lze použít cenově příznivější alternativu.

Když je auto nové a jezdí hlavně dlouhé trasy, zvládne olej skutečně i 30 tisíc kilometrů?
Při kvalitním servisu a doplňování čerstvého oleje během dlouhého intervalu jistě ano. Existuje ale mnoho důvodů, aby olej tento interval nevydržel. Hlavně časté přetěžování a závady na motoru (třeba vstřikování). Nebo nekvalitní palivo, stačí i jedno takové natankování. Zásadní roli ale hraje nekvalitně provedená výměna oleje, to olej může mít i polovinu životnosti už za sebou, aniž by se na něm ujel jediný kilometr.

Může vás zajímat

Opel Astra

Opel Astra

Cena 399.900,-Kč včetně DPH

Více značek a modelů na Automodul.cz.

Vyplatí se tedy u staršího auta, které má více najeto, zkrátit výměnný interval na běžných 15 tisíc kilometrů a jezdit do servisu každý rok?
Určitě ano. Mnohdy sice nezaplatím za olej a servisní úkon méně, ale pokud chci, aby mi auto sloužilo delší dobu, předejdu tím nejen mnohem vyšším nákladům za budoucí opravy motoru. Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva.

A co aditiva? Má je smysl přidávat do olejů, nebo to je jenom marketing výrobců? Nejsou oleje samy o sobě dost kvalitní?
Každý schválený motorový olej už z výroby obsahuje potřebnou aditivaci pro splnění výkonnostních specifikací. Dodatečná aditiva mohou velmi snadno narušit vyváženost vlastností olejů. Nemusí se s olejem dostatečně smísit, mohou vytvářet abrazivní (obrušující) prostředí hlavně v případě, kdy obsahují kovy. Nebo se naopak mohou s olejem smísit dobře, ale zapříčiní odloučení složek původní aditivace, a tak zničí jinou ochrannou vlastnost oleje. Určitě pohorším některé spokojené uživatele dodatečné aditivace například na bázi halogenovaných uhlovodíků. Věřím, že jejich auto má znatelně tišší motor, případně nižší spotřebu paliva, možná i vyšší výkon, protože tyto látky jsou vynikajícími mazivy. Problém ale nastává, když se v motoru vysráží vlhkost, která společně s degradačními produkty této dodatečné aditivace vytvoří vysoce agresivní kyselinu. A ta je pro většinu kovových částí devastující. Po některých negativních zkušenostech zakazují dodatečná aditiva do motorového oleje i někteří výrobci vozidel. Je tedy lepší se produktům „kosmického výzkumu“ nebo „nanotechnologiím“ vyhýbat.



Témata: Éčka


Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

BMW Řada 5 525 XD...
BMW Řada 5 525 XD...

r.v. 2011, naj. 169 000 km, diesel
549 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.