Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Letní gumy si přehoďte sami a ušetříte čas i peníze

  12:13aktualizováno  12:13
Výrazné oteplení v tomto týdnu zahltilo jako každé jaro pneuservisy. Pokud si nechcete ničit zimní pneumatiky a v servisu mají plno, nezbude než obléci montérky a prohodit kola svépomocí. Na převážení pneumatik a kontrolu můžete do servisu až opadne nápor.

Návštěvnost pneuservisů vzrostla v tomto týdnu řádově o desítky procent. Podle Martina Sedláka z pražského Pneuservisu Procházka se bude zájem v příštích dnech dále zvyšovat a lidé by se měli dopředu objednávat. Pneuservis Ato Jenda v Radlicích měl například většinu termínů na pátek a na sobotu plných.

Povinnost mít na voze zimní gumy skončila na konci března, přesto motoristé kvůli přetrvávajícímu chladnému počasí a sněžení přezouvání na letní v minulých týdnech odkládali.

Tento týden však už do Česka jaro opravdu přinesl. Motoristé tedy začínají přezouvat. Neplatí to ovšem všeobecně. Do některých krajů zatím jaro s plnou vervou nedorazilo, takže odborníci vzkazují: počkejte, až se víc oteplí.

"Lidi už sice začínají tenhle týden jezdit, ale zatím jich moc není. Vždyť se podívejte na počasí," varuje před unáhlenou výměnou technik z pneuservisu u pardubického Globusu a dodává, že řidičům většinou přezutí rozmlouvá.

Při nízkých teplotách totiž letní pneumatiky tuhnou a jejich tvrdý povrch hůř přilne k silnici. Jízda na nich je výrazně nebezpečnější i v případech, kdy na silnicích neleží sníh.

Vyhláška sice povoluje namontovat letní gumy už od začátku dubna, ale pokud průměrná denní teplota nestoupne nad sedm stupňů, je na výměnu brzo. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách by řidiči ještě nějaký den měli počkat.

"Určitě je lepší nechat je na kolech o nějaký ten den déle než přezouvat hned při prvním oteplení," upozorňuje Igor Sirota, mluvčí ÚAMK. Zimní gumy jsou podle něj při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní v zimních měsících.

"Pár lidí tu už bylo, ale letos se to rozjíždí pomaleji. Přece jenom jsme tady dost vysoko a nevíme, co všechno nám počasí ještě natropí," říká Josef Kubíček, majitel pneuservisu v Červené Vodě na Orlickoústecku.

Ušetříte čas i peníze

Pokud máte letní sadu uskladněnou doma, dokážete to i svépomocí, ušetříte tak i pětistovku, kterou byste nechali v servisu. Když si práci zjednodušíte nářadím, které má doma snad každý, zvládnete to za pár minut.

Hever máte v autě, klíč na kola také. Doma vyhrabte vrtačku a sežeňte si nástavec pasující na šrouby (nebo matice) na kola, který potřebujete. Šikovnější mohou zkusit zaimprovizovat nebo si příslušný nástavec (17, 19, 21 nebo 23) kupte, pořídíte ho do nějakých sedmdesáti korun.

Šrouby povolíte klasickým klíčem, pak už nastupuje moderní technika, povolit a sundat kolo je otázka půlminuty.

Jednou za čas se pneuservisu nevyhýbejte

I tak se vyplatí jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky. 

"Sledujeme stav podvozku. Pokud zjistíme, že se pneumatika atypicky opotřebovává nebo se rychle sjíždí, znamená to závadu na podvozku. Vůle v zavěšení kol, v řízení, ložiskách, a to se pak projeví na pneumatice," popisuje Jindřich Šafránek, majitel sítě pneuservisů. 

Opotřebené tlumiče například vytvoří na pneumatice nepravidelné plošky. "Jak kolo, které má špatný tlumič, odskakuje, ošoupává se v ploškách plynule po celém obvodu," popisuje Šafránek.

Když přehazujete kola doma před garáží, dejte si pozor, zda necítíte chvění ve volantu. Pak je třeba kolo převážit. Jinak zatěžuje nápravy.

Nejbanálnější "závadou" jsou nedohuštěná kola. Auto pak "plave" po silnici. Pokud jste dali auto do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. 

Poznat nedotažené kolo je složité a hlavně nebezpečné. Když za kolo vezmete, nehnete s ním, protože je zatížené půltunou auta, které nese. Můžete zkusit matky, jestli nejsou volné. Největší šanci poznat to máte při zatáčení, hlavně při prudší změně směru o sobě dává povolené kolo vědět hlukem. Pokud je problém na přední nápravě, ucítíte šmajdavé kolo v řízení. Při rychlé jízdě může i malá vůle v dotažení rozvibrovat celé auto.

Popisujte, prohazujte

Kdo si kola přehazuje sám, nesmí zapomenout si popsat, na které místo které kolo na autě patří. Pneumatiky je navíc třeba na autě pravidelně vzájemně prohazovat pro dosažení rovnoměrného opotřebení a prodloužení jejich životnosti.

Když to není přesně stanoveno, doporučuje se vzájemná záměna po ujetí 10 až 12 tisíc kilometrů nebo častěji, když je od pohledu patrné, že se vzorek sjíždí. Nejpozději je vyměňte, když rozdíl v hloubce dezénu mezi přední a zadní nápravou dosáhne zhruba dvou milimetrů. Z toho vyplývá také nejklasičtější způsob přehazování: přední gumy za zadní.





Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.