Pomůže někdo? Figurantka čeká, jestli jí některý z řidičů nabídne pomoc při výměně pneumatiky

Pomůže někdo? Figurantka čeká, jestli jí některý z řidičů nabídne pomoc při výměně pneumatiky | foto: GoodYear

Výměna pneumatiky: Češi na silnici pomáhají

  • 40
Výsledky zajímavého průzkumu mezi motoristy ukazují, že čeští šoféři docela ochotně pomohou řidiči v nouzi.

Pomůžete při defektu?
Čeští řidiči jsou solidárnější než jejich maďarští a slovenští kolegové, vyplývá to z průzkumu, který nechal provést výrobce pneumatik Goodyear.

Testovalo se, zda jsou řidiči ochotni pomoci ženě-řidičce s výměnou poškozené pneumatiky. Celou hodinu figurantka bezradně postávala u auta s heverem v ruce, druhou hodinu aktivně zastavovala projíždějící řidiče.

"Do testu byly vybrány figurantky ve středním věku, aby výsledky nebyly zkresleny atraktivností mladých řidiček,“ vysvětluje manažer Goodyearu Richard Srbecký.

V Česku probíhal průzkum na dvou místech – v Praze na Jeremiášově ulici a ve Zbuzanech na okraji hlavního města; na Slovensku v Bratislavě a ve vesnici Rovinka; v Maďarsku dokonce v pěti městech (Budapešť, Debrecín, Györ, Pécs a Szeged).

"Překvapilo nás, jak moc řidičů zastavilo. Ve výsledcích se Češi ukázali jako daleko solidárnější než Slováci a Maďaři. Potvrdilo se také – což jsme čekali – že víc lidí zastaví na venkově než ve městě,“ říká Srbecký.

V Praze během první hodiny zastavili čtyři řidiči ze 450 aut, jež projela. První zastavil velmi rychle, během 30 sekund.

Ve druhé části, kdy se figurantka snažila stopovat, zastavilo 15 řidičů (3,1% z celkových 490 projíždějících) – první z nich po třech minutách. Ve Zbuzanech zastavilo osm ze 127, respektive při stopování 15 řidičů ze 111.

"Byla jsem mile překvapená. Zastavovaly i ženy – ty nabízely alespoň telefon k zavolání pomoci. Dokonce jedna řidička zajela pro manžela a vrátila se spolu s ním, aby mi pomohl. Mnoho z těch, kteří nezastavili, navíc omluvně gestikulovalo, že spěchají,“ říká česká figurantka Iveta Mrnková.

U sousedů je to horší
Výsledky z Maďarska a Slovenska nejsou tak povzbuzující. V Bratislavě v první fázi bez stopování zastavilo jedno procento řidičů (první až po 13 minutách), ve druhé dvě procenta (první po devíti minutách).

V obci Rovinka nabídlo pomoc během první hodiny 0,7 procenta řidičů (první po osmi minutách) a během druhé hodiny jen osm ze 683 projíždějících (první po sedmi minutách). Všude zastavili jen muži.

V Maďarsku byli nejochotnější řidiči v Györu – v první fázi zastavili čtyři ze 150 řidičů (první po devíti minutách), ve druhé fázi 7,5 procenta řidičů. Nejhorší celkové výsledky byly z města Pécs, kde během první hodiny zastavilo jen půl procenta šoférů, první až po 15 minutách.

V Szegedu dokonce v první testovací hodině zastavil pouze jediný řidič, a to až po nekonečných 54 minutách. Provoz byl přitom zhruba stejný jako v Praze: kolem projelo za hodinu asi 460 aut.

popisek VIDEOKURZ
JAK VYMĚNIT KOLO