Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výměna řidičáků neskončila. I průkaz z roku 2000 je starý

  13:55aktualizováno  13:55
Sotva si jedni řidiči vyměnili staré průkazy za nové, na řadě už jsou další. Všichni, kteří mají oprávnění vydané v letech 1994 až 2000, musejí dorazit s žádostí na svůj úřad do konce roku 2010. Přijít ale mohou už i nyní.

Tento řidičský průkaz si vyměňte do konce roku 2010 | foto: MDCR

Výměna řidičáků: další kolo
Řidičské průkazy vydané od 1. ledna 1994 do 31. prosince 2000 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2010.

Řidičské průkazy vydané od 1. ledna 2001 do 30. dubna 2004 jsou jejich držitelé povinni vyměnit do 31. prosince 2013.

Pro někoho to je příliš brzy, pro jiné právě včas. Další kolo povinných výměn řidičských průkazů sice potrvá až do konce roku 2010, úředníci ale nechtějí ponechat nic náhodě.

Raději o nutnosti výměny informují už teď, než aby museli opozdilce shánět po vesnicích či kvůli nim otevírat své kanceláře i v sobotu jako loni.

Nová výměna řidičských průkazů se týká těch, kterým bylo osvědčení vydáno v letech 1994 až 2000.

"Naléhavě se obracíme na všechny držitele starých řidičských průkazů, aby požádali o výměnu včas, a ušetřili si tak zbytečné potíže a průtahy ve frontách na konci termínovaného období," píše se na stránkách ministerstva dopravy.

Zatím zadarmo
Kdo si stihne vyměnit průkaz ve stanoveném termínu, nezaplatí žádný poplatek. "Sotva jsme se oklepali z kola prvního. Chceme ale osvětu zahájit hned v únoru. Čas utíká příliš rychle a ve finále se zase ukáže, že spousta lidí si průkazy opět nestihne vyměnit," uvedl tajemník břeclavské radnice Dalibor Neděla. Do roku 2010 si má v Břeclavi vyměnit průkaz přes osm tisíc řidičů.

Držitelům řidičáků, kterým skončila platnost s posledním dnem loňského roku, hrozí za jízdu s neplatným průkazem pokuta.

"A za jeho výměnu už teď zaplatí správní poplatek padesát korun," upozornila mluvčí znojemské radnice Denisa Šipošová.

V České republice se musí odevzdat ještě více než dva miliony starých řidičských průkazů, aby se doklady sladily s normami Evropské unie. Protože to je velký objem, rozhodlo ministerstvo dopravy, že řidiči si je nebudou měnit naráz, ale postupně v delším časovém úseku.

Chce tím zamezit stresujícím situacím vyvolaným obrovským náporem zájemců před koncem stanoveného termínu.

"Tohoto stavu ale není možné dosáhnout bez spolupráce držitelů řidičských průkazů," upozorňují stránky ministerstva dopravy.

Řidičák se vrátit nebo vyměnit musí. I ti, kteří nepočítají s tím, že by ještě za volant někdy usedli, by na úřad měli zavítat.

"Je to ze zákona povinnost. Průkaz není jejich majetkem, patří státu. Ale když se na silnici nedostanou, ničeho nezákonného se nedopouští," říká vedoucí znojemského odboru dopravy Pavel Liška.

Ani po roce 2010 výměny řidičských oprávnění neskončí. Na řadu přijdou průkazy vydané od roku 2001 do dubna 2004. Jejich držitelé si je budou muset vyměnit do konce roku 2013.I oni však mohou přijít již nyní.

"Ale pak budeme měnit zase všichni, protože občanský průkaz, pas a řidičák budou v jednom. To je nekonečný příběh," uzavírá Pavel Liška.

VÝMĚNA ŘIDIČSKÉHO PRŮKAZU

- je osvobozena od správního poplatku

- provádí se na příslušném pracovišti obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo magistrátu města na území ČR (podle místa trvalého pobytu držitele řidičského průkazu)

Potřebné doklady:
- platný doklad totožnosti (občanský průkaz, pas)
- jednu fotografii o rozměrech 3,5 x 4,5 cm
- řidičský průkaz, kterému končí platnost

- do 20 dnů ode dne podání žádosti by měl být průkaz hotový (popř. do 5 pracovních dnů po úhradě správního poplatku 500 Kč)

- více informací ZDE, zákon zákon č. 361/2000 Sb.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.