Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test výměny žárovek: odřené ruce, špína. U tří aut jsme to vzdali

  10:58aktualizováno  10:58
Ruku mám zalomenou až po loket v podběhu, odřenou od ostré hrany. Snažím se o banální věc: vyměnit žárovku v levém světle.

Do testu jsme vybrali 14 zánovních modelů aut, běžně se vyskytujících na českých silnicích. Test probíhal v autocentru AAA Auto Praha. Automechanik Jaroslav Petr z malého servisu v Hostivaři reprezentuje zkušeného praktika. Redaktor je v roli běžného řidiče, který nestudoval manuál k autu, ale srdnatě se vrhá do „policistou nařízené výměny na silnici“. Technický poradce „Áček“ Jindřich Topol test sleduje a občas pomůže radou. Protože jsem u většiny z testovaných aut žárovky nikdy neměnil, musím vždy přijít na to, kudy se vůbec ke světlometům dostanu.

U každé výměny měříme čas, nejdřív laikovi, poté automechanikovi. Ten je vždy minimálně o polovinu rychlejší, a to i u aut, se kterými se setkal poprvé. Má však opravářskou zkušenost a šikovnost.

Na výměnu s heverem

Často si člověk říká, jestli je to poťouchlost konstruktéra, nebo to prostě jinak vymyslet nešlo. U Renaultu Clio mám prsty propasírované pod trubkou klimatizace a odřené klouby, u fordů mě čeká šroubování světlometu ven z auta kapesním nožem. Čiré zoufalství je Fiat Stilo, kde na jedné straně vyměníte žárovku skoro poslepu, ale na druhé musíte vyndat z auta akumulátor. Na internetových fórech se pak dočtete, jaké fígly „stilaři“ při výměně levé žárovky používají, někdo to zvládá zespoda pod nárazníkem, jiný sundavá kolo (na to potřebujete hever).

Často povolují nervy. Nakonec nejen mně, ale i profesionálovi: „Tady poteče krev, tohle je tak na ženskou ruku,“ ulevuje si Jarda u Renaultu Mégane.

Někdy pomůže jen servis

A jak to nakonec všechno dopadlo? Není to kdovíjak valné: u poloviny ze 14 aut jsem se trápil, u tří to vzdal úplně. Jako vcelku bezproblémovou hodnotíme výměnu jen u tří aut, nejlépe pak dopadl test u Citroënu C5.

Po poměrně tristním výsledku testu je na místě otázka, jestli většina lidí nevozí v kufru auta krabičku se žárovkami zbytečně. Automechanik Jaroslav Petr s tím souhlasí. „Časy, kdy řidiči opravovali auta svépomocí, jsou definitivně pryč. Co je pod kapotou, nikoho nezajímá. Moderní věci mají fungovat. A když ne, mají je opravit odborníci,“ míní a dokládá to zkušenostmi z praxe. „V našem servisu měníme žárovky jak na běžícím pásu. Když k nám někdo přijede a je to úplně banální výměna, účtujeme často jen cenu žárovky, když je to složitější, tak třeba stovku,“ přidává další důvod, proč se do výměny svépomocí raději nepouštět.

Potvrzuje to studie Texaské univerzity, v níž se píše, že 61 procent lidí nikdy neotevře manuál ke svému autu. Natož aby měnili žárovku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.