Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Test výměny žárovek: odřené ruce, špína. U tří aut jsme to vzdali

  10:58aktualizováno  10:58
Ruku mám zalomenou až po loket v podběhu, odřenou od ostré hrany. Snažím se o banální věc: vyměnit žárovku v levém světle.

Do testu jsme vybrali 14 zánovních modelů aut, běžně se vyskytujících na českých silnicích. Test probíhal v autocentru AAA Auto Praha. Automechanik Jaroslav Petr z malého servisu v Hostivaři reprezentuje zkušeného praktika. Redaktor je v roli běžného řidiče, který nestudoval manuál k autu, ale srdnatě se vrhá do „policistou nařízené výměny na silnici“. Technický poradce „Áček“ Jindřich Topol test sleduje a občas pomůže radou. Protože jsem u většiny z testovaných aut žárovky nikdy neměnil, musím vždy přijít na to, kudy se vůbec ke světlometům dostanu.

U každé výměny měříme čas, nejdřív laikovi, poté automechanikovi. Ten je vždy minimálně o polovinu rychlejší, a to i u aut, se kterými se setkal poprvé. Má však opravářskou zkušenost a šikovnost.

Na výměnu s heverem

Často si člověk říká, jestli je to poťouchlost konstruktéra, nebo to prostě jinak vymyslet nešlo. U Renaultu Clio mám prsty propasírované pod trubkou klimatizace a odřené klouby, u fordů mě čeká šroubování světlometu ven z auta kapesním nožem. Čiré zoufalství je Fiat Stilo, kde na jedné straně vyměníte žárovku skoro poslepu, ale na druhé musíte vyndat z auta akumulátor. Na internetových fórech se pak dočtete, jaké fígly „stilaři“ při výměně levé žárovky používají, někdo to zvládá zespoda pod nárazníkem, jiný sundavá kolo (na to potřebujete hever).

Často povolují nervy. Nakonec nejen mně, ale i profesionálovi: „Tady poteče krev, tohle je tak na ženskou ruku,“ ulevuje si Jarda u Renaultu Mégane.

Někdy pomůže jen servis

A jak to nakonec všechno dopadlo? Není to kdovíjak valné: u poloviny ze 14 aut jsem se trápil, u tří to vzdal úplně. Jako vcelku bezproblémovou hodnotíme výměnu jen u tří aut, nejlépe pak dopadl test u Citroënu C5.

Po poměrně tristním výsledku testu je na místě otázka, jestli většina lidí nevozí v kufru auta krabičku se žárovkami zbytečně. Automechanik Jaroslav Petr s tím souhlasí. „Časy, kdy řidiči opravovali auta svépomocí, jsou definitivně pryč. Co je pod kapotou, nikoho nezajímá. Moderní věci mají fungovat. A když ne, mají je opravit odborníci,“ míní a dokládá to zkušenostmi z praxe. „V našem servisu měníme žárovky jak na běžícím pásu. Když k nám někdo přijede a je to úplně banální výměna, účtujeme často jen cenu žárovky, když je to složitější, tak třeba stovku,“ přidává další důvod, proč se do výměny svépomocí raději nepouštět.

Potvrzuje to studie Texaské univerzity, v níž se píše, že 61 procent lidí nikdy neotevře manuál ke svému autu. Natož aby měnili žárovku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Mnichov uvažuje o zákazu jízdy dieselových aut

Bavorská metropole Mnichov zvažuje, že zakáže dieselovým autům jezdit po městě. Dotknout by se to mohlo 133 až 170 tisíc dieselových aut registrovaných ve...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.