Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyměňte si dálniční známku, loňská od pondělka neplatí

aktualizováno 
S víkendem skončí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1200 korun. Vozidla od 3,5 tuny do 12 tun musí na dálnicích nově platit mýtné.

Ilustrační foto | foto: ČTK/Ministerstvo dopravy

V neděli končí platnost loňských kuponů pro auta do 3,5 tuny. Nové známky pro letošní rok lze koupit na zhruba 9000 místech, především na poštách a u většiny čerpacích stanic.

Roční dálniční známka na rok 2010 stojí nově 1200 korun, což je o 200 korun více než loni. Známka platí až do 31. ledna 2011. Za měsíční dálniční kupon zaplatí řidiči 350 Kč, desetidenní, který nahradil týdenní známku, je o stokorunu levnější.

Státní fond dopravní infrastruktury předpokládá, že celkem prodá zhruba 4,5 milionu dálničních kuponů. Pokud by se prodalo za novou cenu stejně známek jako loni, vynese to státu téměř o půl miliardy korun víc.

Mýtné i pro malé náklaďáky

Mýtné rozšířené i na auta od 3,5 tuny by podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky mohlo státu vynést zhruba 600 milionů korun, téměř dvakrát tolik než známky.

Dopravci zatím přihlásili k platbám mýtného zhruba 30 000 malých náklaďáků a velkých dodávek, což odpovídá počtu prodaných ročních dálničních známek za loňský rok. Odhaduje se, že dalších 40 až 50 tisíc vozidel se do systému přihlásí postupně během roku.

Na řidiče také čekají další dvě změny. Ministerstvo dopravy se rozhodlo zvýšit mýtné sazby v pátek odpoledne až o polovinu, chce tak vytlačit kamiony z dálnic v době, kdy houstne provoz osobních aut. Pro ostatní dny a časy se sazby naopak mírně, zhruba o dvě procenta, sníží.

Kde se platí mýtné

Přehled zpoplatněných úseků ZDE

Novela zákona o pozemních komunikacích, která rozšiřuje mýtné, zároveň řeší problém plateb u aut s vlekem. Dosud se vedly spory, zda vlek zakládá povinnost platit mýtné, když vozidlo po jeho připojení přesáhne hraniční hmotnost pro platbu mýtného. Nově je rozhodující hmotnost pouze tažného vozidla. Majitelé velkých offroadů tak mýtné platit nemusejí, i když táhnou velký přívěs.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.