Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vynález směrovky: Jan Hanuš, rok 1922

aktualizováno 
Patenty existují na různé vynálezy, Jan Hanuš z Olomouce si však v roce 1922 nechal patentovat něco zcela originálního. Totiž to, jak při jízdě na kole či motocyklu mechanicky naznačovat směr, kterým chcete odbočit. Stal se vynálezcem takzvaných směrovek.

Směrovky vynalezli v Olomouci před 85 lety - ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

"V Olomouci tenkrát projela za den pouze dvě auta, proto se Jan Hanuš zaměřil na dvoukolová vozidla – kola a motocykly, které mívaly při odbočení časté nehody. Dvůr hanáckého pivovaru v Olomouci-Holici číslo 158 byl nakonec prvním místem, kde nápad v podobě šipky na kole vyzkoušel,“ říká vynálezcův bratr, čtyřiadevadesátiletý Mojmír Hanuš.

Podle něj jeho sourozenec nejprve zkonstruoval šipku, která se koženými řemínky připevnila na pravou stranu kola a před odbočením ukazovala směr.

Hledal pro ni nejvhodnější tvary, měnil materiály i barvu, až nakonec směrovou šipku odlil z kovu a natřel ji bílou a červenou. Tento nápad si nakonec nechal 9. listopadu 1922 patentovat.

O pět let později, když už se po Olomouci pohybovalo více automobilů, přišel Jan Hanuš s dalším zlepšením a s novým patentem: lampou prosvětlenou elektricky nebo acetylénem, která byla umístěna na motocyklu či na autě, a to po pravé ruce řidiče.

Prototyp tohoto modelu vyrobil podle Hanušova návrhu olomoucký zámečník Antonín Joun, který sídlil v Přerovské ulici číslo 5. Na výrobu prvních světelných směrovek však mladý vynálezce Hanuš neměl peníze.

Zajímavý patent, jenž byl rovněž první svého druhu, proto vynálezce nabídl úspěšné automobilce v Kopřivnici.

"Tam jej bohužel odmítli s tím, že když bude řidič chtít ukázat směr, vystrčí z auta ruku. Protože doba si však řešení tohoto druhu žádala, vynalézali i jiní lidé, a tak se v českých zemích ujaly německé patenty,“ dodává Mojmír Hanuš s tím, že používání ukazatelů změny směru jízdy pak definitivně nařídil až silniční zákon z roku 1939.

Ten mimo jiné také zavedl, že se u nás začalo po silnicích jezdit vpravo.
Dnes je používání směrovek natolik samozřejmé, že si téměř nikdo neuvědomí, že k jejímu zavedení bylo třeba několik let pracné a mnohdy i průkopnické práce.

To však potomci vynálezce Jana Hanuše již neocení. "Patentová ochrana trvá maximálně dvacet let, a to se ještě musí platit udržovací poplatky. Takže je dnes jistě zaniklá. To není jako s autorskými právy,“ vysvětluje Michal Růžička z patentové, známkové a advokátní kanceláře.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.