Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Drážní inspekce

Vynález z Valašska může zachránit životy na přejezdech

  • 34
Padesát zmařených životů ročně na železničních přejezdech v celé zemi. To byl důvod, proč dva inženýři z Valašska dali hlavy dohromady a přišli s řešením, jak řidiče aut i cestující ve vlacích ochránit.

Svůj projekt nazvaný akustický systém včasného varování řidičů označují za jednoduchý a finančně nenáročný. Oslovili České dráhy, ministerstva dopravy a vnitra. Zatím ale bez konkrétního výsledku.

"Vámi popisovaný návrh je zajímavý a podnětný, avšak obdobných návrhů již bylo v posledních letech podáno několik,“ zněla odpověď Petra Davida, náměstka generálního ředitele pro dopravní cestu Českých drah z dubna 2006.

Oba inženýři zatím nechtějí vystoupit veřejně. Jejich projekt získal osvědčení u Úřadu průmyslového vlastnictví, ale není dosud patentován.

V čem je nápad inženýrů z Valašska tak výjimečný? Řidič automobilu by si koupil do vozu malou krabičku, přijímač.

U železničních přejezdů by dráhy umístily panel napájený solární energií. Celý systém by doplňoval vysílač na lokomotivě, který by aktivoval akustický varovný signál přes panel u přejezdu.

"Řidič by ve vzdálenosti například sto metrů od přejezdu přijal zvukový signál a věděl by, že se k přejezdu blíží vlak,“ řekl Miroslav Š.

Zabezpečení přejezdu by stálo jen 60 tisíc korun
"Kompletní zabezpečení přejezdu smrti v Kunovicích prý vyjde na šest milionů. Tak si spočítejte, kolik přejezdů by se za tyto peníze dalo akustickým varovným signálem vybavit,“ řekl jeho spolutvůrce.

Ministerstvo dopravy i České dráhy nepopírají, že jde o zajímavé technické řešení.

"Ministerstvo ale při ochraně řidičů na přejezdech preferuje pevné zábrany v podobě závor. Pro letošní rok jsme finance na tyto investice navýšili na tři sta milionů korun,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Také správce tratí, Správa železniční dopravní cesty, nedává oběma inženýrům mnoho nadějí.

"Přijímáme řadu podnětů, jak přejezdy ochránit. Jeden občan třeba navrhoval, aby se před příjezdem vlaku na vozovce u závor vysouvaly ocelové hroty,“ popisuje náměstek generálníhío ředitele pro dopravní cestu Miroslav Konečný.
Správce železniční tratě ale ubezpečuje, že prioritou Českých drah zůstanou i do budoucna kompletní zábrany na českých přejezdech.

"Je to to jediné, co motoristy před vjezdem na koleje skutečně zastaví. Protože existuje hodně hazardérů, kteří ignorují poloviční závory a klidně vjedou pod vlak,“ zdůraznil náměstek.

Oba navrhovatelé akustického systému včasného varování řidičů ale věří, že úřady jednoho dne přesvědčí. "Minimálně by stačilo, kdyby souhlasily s testem na vybraných místech,“ řekl Miroslav Š.