To všechno se vejde do místa pro rezervu ve Škodě Fabii

To všechno se vejde do místa pro rezervu ve Škodě Fabii | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Vyndejte rezervu, dostanete kus kufru navíc

  • 155
Od června si za rezervu při koupi nové škodovky musíte tisícovku připlatit. Když se ale spokojíte s lepidlem a malým kompresorem pro dofouknutí gumy, které jsou v základní výbavě, ušetříte navíc v malé fabii spoustu místa. Jezdit bez rezervy bude možné od půlky září.

Nejmenší škodovka sice patří mezi malá auta, v Česku ovšem mnohdy dostává rodinné úkoly určené větším vozům. A to se pak každý decimetr krychlový místa hodí. Když máte pod podlahou rezervu, je tam kromě toho ještě hever a klíč na kola.

Souprava na lepeníKlasická plnohodnotná rezerva

Anebo je tam jen jedna malá modrá krabička s kompresorem, lahvička s lepidlem a náhradní ventilky. To vše uchycené v polystyrenovém "organizéru". Kromě toho vám pod podlahou zbude velmi hrubým odhadem 60 litrů místa. To už je ve fabii hatchback, která má základní objem kufru 315 litrů, slušná porce.

Nejdřív jsme zkusili naskládat věci do organizéru, který je v dutině po kole. Vešla se tam mimo jiné litrovka oleje, dvoulitrová lahev s kapalinou do ostřikovačů, pláštěnka, polštářek na krk, hasicí přístroj a další drobné i větší věci.

test lepicích sad

Neumíte vyměnit kolo? Zalepte ho - více ZDE

Pak jsme simulovali situaci řidiče, který se vydává na dlouhou cestu a kufr krátké fabie je mu opravdu malý. Polystyren šel ven a prostor jsme vystlali dekou, která se řidiči hodí tak jako tak. Aby se místo zaplnilo, nashromáždili jsme všechno, co jsme našli. Kromě toho co předtím, ještě třeba čtyři lékárničky, další hasicí sprej, různé prázdné tašky a batůžky. Když jsme to pak naskládali do fabie s rezervou, zabralo to tak na pětinu kufru.

Bez rezervy už se jezdí

Jízda bez náhradního kola není v Evropě ničím neobvyklým. Podle ministerstva dopravy například v Německu vyjíždí z autosalonů bez pátého kola až polovina aut. Autoklub ADAC vypočítal, že německý šofér píchne v průměru jednou za 150 tisíc kilometrů.

Bez rezervy

Z jakých autech lze nahradit rezervu lepicí sadou čtěte ZDE


Navíc, plnohodnotnou rezervu vám dnes dá do auta málokdo a na dojezdové "gramofonové desce", se kterou můžete jet komfortně a bezpečně maximálně osmdesátkou, dojedete stejně tak nejvýš do nejbližšího pneuservisu, stejně jako s gumou zalepenou lepicí sadou. Experti horující pro rezervu v kufru ale mají ještě jeden zásadní argument: bezpečnost. "U malých aut může být rezerva součástí deformační zóny, takže ztlumí náraz zezadu," říká Petr Říha, vedoucí technické zkušebny společnosti Dekra automobil provozující stanice technické kontroly.

S roztrhanou gumou si lepidlo neporadí

Jsou ale situace, kdy vám je lepicí souprava nanic. Třeba když se podaří gumu roztrhat. Řidiči pak nezbude, než si zavolat asistenční službu. Mnohdy ji ale volají i v případech, že rezervu v autě mají, jen se jim nechce do výměny, nebo se bojí, že ji nezvládnou. Když máte dražší auto, je i takový úkon u některých značek zadarmo. A třeba u Lexusu vám v případě komplikací nabídnou náhradní vůz. Když se vám něco takového stane na zahraniční dovolené, je shánění a domluva s cizojazyčnou asistenční službou samozřejmě komplikovanější. Namísto jednoduché dvacetiminutové výměny pak opravu řešíte půl dne.

,