Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se ojeté pneumatiky nebo protektory?

  9:50aktualizováno  9:50
Současná nabídka na našem domácím trhu je i v oblasti letních pneumatik velmi pestrá. Motorista tak může narazit nejen na nové pláště známých značek a výrobců, ale i na nejrůznější pneumatiky použité či protektorované. Je riskantní koupě protektorů?

Proti...Použité pneumatiky nemají zaručený původ. V žádném případě nelze použité pneumatiky srovnávat s u nás tak oblíbeným prodejem oblečení v second handu. Každá použitá pneumatika toho má za sebou daleko víc než párkrát dobře vypraná halenka. Podobně je tomu u protektorů, kde je většinou dost problematické zjistit stav a stáří původního pláště, který byl protektorován. Oba druhy pneumatik - použité nebo protektorované - se možná vyplatí pouze těm, kteří jen velmi málo jezdí a navíc jezdí jen pomalu. Pro dražší auta jezdící často vyššími rychlostmi jsou použité pneumatiky a protektory velmi riskantní záležitostí, kterou nelze doporučit.

Pro...Kvalitní protektor lze poznat podle hvězdiček. Na všech protektorech původem z tuzemska jsou hvězdičky, které motoristovi napoví, co lze od konkrétního kusu očekávat. Tři hvězdičky symbolizují první klasifikační skupinu, do které může být zařazen jen poprvé protektorovaný a vskutku kvalitní plášť. Tento protektor lze použít jako novou pneumatiku stejného provedení na přední i zadní nápravě podle rychlostní kategorie, která je na něm ve formě velkého písmene vyznačena.

Dvě hvězdičky označují druhou klasifikační skupinu a plášť, který je buď podruhé protektorovaný, nebo na kostře, která byla před protektorováním opravovaná. Tento výrobek lze montovat jen na zadní nápravu. A jedna hvězdička? Takové protektory se v tuzemsku nevyrábějí, třetí klasifikační skupina neexistuje. 
Pokud na protektoru pocházejícím z Česka hvězdičky nejsou, motorista by měl zpozornět.  

V nabídce supermarketů se ve značné míře objevily pneumatiky protektorované moderním způsobem od patky k patce, které obyčejný motorista prakticky nerozezná od pneumatik nových. Jak lze identifikovat protektor? Prodavači by měli zcela jednoznačně informovat o tom, co z nabízeného zboží je nová pneumatika, a co protektor. Nicméně motorista sám odhalí protektor podle toho, že je označen slůvkem Remould.

Pro i proti...Do náhodně koupeného protektoru nikdo nevidí. A nikdo nemůže garantovat stav a kvalitu kostry, která může mít zředěný, prorezavělý či jinak poškozený kord. Od takových závad je jen kousek k defektu. Doporučení odborníků zní: protektor jen na zadní kola. Byť by došlo k defektu, tak se z devětadevadesáti procent podaří zastavit bez větších problémů. Docela jiná situace je ovšem při defektu pneumatiky na přední nápravě. To řídí vůz jen jedno kolo.

Existuje samozřejmě rozdíl v důvěryhodnosti protektorů na pneumatikách, které řidič původně koupil jako nové, sám je ojel a dal protektorovat v osvědčené firmě, a výrobků koupených už jako hotové třeba zrovna v supermarketu. Zatímco v prvním případě motorista ví, zda pneumatiku opravoval po defektu či s ní třeba narazil do chodníku nebo vjel do velké díry a zasloužil se tím o narušení kostry, v druhém případě minulost nezná a při moderních způsobech protektorování dokonce neidentifikuje ani značku kostry, na které je protektor udělán. Může tak koupit hotový protektor na vynikající kostře ze světové firmy, stejně jako pochybný kus. Mezi těmito protipóly je samozřejmě rozdíl.

Při koupi hotového protektoru se řidič musí zaměřit na rozměr pláště, aby koupil jen takový, který je pro vůz schválen. Údaj o tom lze vyčíst z technického průkazu a například u některých modernějších aut z dovozu existují až tři možnosti. Důležitá je i rychlostní kategorie protektoru. Údaj o ní se skrývá za symbolem - velkým písmenem, které je na boku pneumatiky. Protektor nesmí mít povolenou maximální rychlost pod hodnotou pro konkrétní automobil, lepší je rezerva minimálně o jeden stupeň nahoru. Za příklad lze uvést Škodu Felicia, pro kterou výrobce dodává pneumatiky kategorie T s maximální rychlostí 190 kilometrů v hodině, byť škodovka tak rychle nikdy nepojede.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.