Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyplatí se zimní protektory?

  17:23aktualizováno  17:23
Zimní protektory jsou dalším příkladem známé pravdy, že levný nákup nemusí být nejvýhodnější. Řidiči, kteří tráví na silnici hodně času, mají s přezouváním aut do zimních pneumatik dobré zkušenosti. Avšak pro toho, kdo v zimě moc nejezdí nebo má staré auto, vyvstává otázka: vyplatí se taková investice?

Jako možné řešení se jeví nákup levnějších protektorů. Ale má to svá úskalí. 

Zimní protektory jsou dnes k mání v řadě supermarketů.

Přičteme-li k tomu i nabídku některých pneuservisů, je míst, kde lze pořídit levnější pneumatiky na zimu, velké množství.

V běžné obchodní síti jsme náhodně nakoupili a podrobili testu v autorizované zkušebně šest dvojic protektorů a jeden pár originálních, avšak levných pneumatik.

Až na případ jednoho výrobce z Rakovníka vykázaly protektory solidní kvalitu. To znamená, že s rezervou splnily požadavky základní rychlostní zkoušky, při které je pneumatika postupně zatěžována nejprve na hranici povolené rychlostní kategorie vyznačené na boku každé pneumatiky (tedy i protektoru), a pak se rychlost zvyšuje až k úplné destrukci pláště.

Protektory: pro a proti

Výhody:

+ nízká cena
+ ekologická recyklace

Nevýhody:

- není jasný původ a stav kostry
- zhoršený komfort jízdy
Protektor se prozradí
Protektor, jako recyklovaná pneumatika, má své nectnosti. Již při nákupu se to projeví: některé z nabízených pneumatik už svým vzhledem naznačily, že jde o jasný "second hand", levné zboží. Nejrůznější nálitky a drobné nepřesnosti běhounu vypovídaly o tom, že se výrobci nevyplatí, aby se zabýval detaily.

Některé jiné protektory naopak vypadaly téměř jako nové pneumatiky. Nejlépe v testu dopadly protektory Inga z Polska, Internacional z Českého Krumlova aWinter Extrma výrobní firmy Collin's, které se přiblížily svými parametry rumunské pneumatice Global, již jsme zvolili pro srovnání jako zástupce levných, ale originálních zimních pneumatik. Hůře dopadly protektory W780 firmy Protektory Praha a Marix italské značky Marangoni.

U gum z N Rakovník nebyl protektor proveden po celém obvodu, ale jen na běhounu, zatímco boky zůstaly označené ze staré barumky. To působí komplikace, což se v testu prokázalo. V předešlých letech si motoristé stěžovali, že se v super a hypermarketech prodávají gumy, u nichž není zcela zřejmé, zda jsou to nové pneumatiky, nebo protektory. Zákazník si totiž ne vždy všimne drobného označení na bočnici, že jde o protektor. Navíc se mnohdy nabízejí protektory zahraničního původu, jejichž označení může být v cizím jazyce. Od té doby se situace již zlepšila. Při našich současných nákupech byly protektory vždy řádně označené.

Protektory v laboratorní zkušebně Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně podstoupily nejprve test nevyváženosti a házení.

Následovala rychlostní zkouška, která ukázala, jak se výrobci podařilo splnit minimální požadavek na rychlost, jakou pneumatika dokáže zvládnout podle Speed Symbolu uvedeného na boku každé pneumatiky.

V průběhu zkoušky musí pneumatika prokázat na speciálním stavu, že je schopna alespoň dvacet minut jízdy v označené rychlostní kategorii. Následně se v normovaných krocích dál zvyšuje rychlost až do úplného zničení pneumatiky.

Co protektory vydrží?
Testované protektory představují jen malou část ze současné nabídky na domácím trhu. U všech lze předpokládat, že byly vyrobeny na podkladě (neboli kostře) dříve schválených pneumatik, které zaručují předepsané váhové zatížení (v našem případě index 79, což odpovídá maximálnímu zatížení 437 kg).

Všechny vyhověly také z hlediska tvrdosti směsi použité na obnovený běhoun protektoru; pohybovala se v rozmezí 56 Sh až 65 Sh, což je i standard nových pneumatik. Tato tvrdost ve stupních Shore znamená při nižší hodnotě lepší adhezi za snížených teplot, ale také kratší životnost běhounu. A naopak. Horší už to bylo s nevyvážeností.

"Předpokladem při přezouvání je dobrý disk," říká zkušený majitel pneuservisu v Praze Jindřich Schmid, "ale jakmile musím dovažovat více než padesát gramů na jedné straně, není to moc dobré, především pokud se taková guma dostane na přední nápravu. A když musím na vyvažovačce dohánět nevývažek blížící ke stovce gramů, je jasné, že přes veškerou snahu při vyvažování se to při vyšších rychlostech může projevit ve vibracích do volantu."

Protektory s omezením
"Já osobně si myslím, že protektory již brzy zmizí," tvrdí Vlastimil Syrový, který má v servisu NH Car na starosti pneumatiky. "Ještě nějaký čas mohou posloužit na starších vozech. Ale u nových aut, v jejichž konstrukci podvozku je zakalkulována i vyšší kvalita pneumatik, už neobstojí. Vždyť nemáte jistotu, na jakém základě byl protektor udělán, zda nebyla výchozí kostra třeba i neviditelně poškozena nebo není stará. Pryž také stárne a ztrácí kvality."

Vladimír Závada, vedoucí zkušební technik ze zlínského Institutu gumárenské technologie a testování, má ale jiný názor: "Až na jeden případ byly zkoušené protektory díky používané moderní technologii udělané celkem slušně, a jsou tedy do jisté míry srovnatelné s nejlevnějšími novými originálními pneumatikami.

Jen je třeba mít na mysli, že se určitě nehodí na německé dálnice, kde lze jezdit neomezenou rychlostí. Skutečně podstatné je při nákupu sledovat údaj o rychlostní kategorii." Nové originální pneumatiky levné třídy se cenově přiblížily protektorům na pár korun, zimní protektory se tedy vyplatí jen v případě menších požadavků na komfort a při nevelkém zatížení u starších aut.


Test protektorů

Protektory ve zkušebně pneumatik prokázaly různé kvality


Testu jsme v akreditované zkušebně podrobili šest párů protektorů různého původu, náhodně zakoupených v hypermarketech a pneuservisech. Pro srovnání jsme zkoušce vystavili i jeden pár originálních zimních pneumatik nejlevnější kategorie. Dva protektory obstály jako solidní, další měly slabší úroveň, jeden nevyhověl vůbec.

HODNOCENÍ

Počet hvězdiček (1 - 5) odpovídá celkové kvalitě protektoru z hlediska nevyváženosti, radiálního házení a rezervy v destrukční rychlosti ve srovnání s originální pneumatikou levné třídy; nejlepší je pět hvězdiček

VYSVĚTLIVKY

Nevyváženost - odpovídá váze závaží, které by bylo nutno upevnit na okraj ráfku z vnější a vnitřní strany, aby pneumatika nepůsobila kmitání volantu; čím je hodnota nižší, tím lépe. Uvádíme výsledek u obou testovaných vzorků (A, B).

Radiální házení - bylo měřeno uprostřed běhounu nahuštěné pneumatiky; tuto nepravidelnost na obvodu pláště nelze už následně napravit; čím je hodnota nižší, tím lépe ´

Rychlostní (speed) symbol - musí být uvedený na bočnici a značí maximální rychlost pro pneumatiku; šlo o kategorie: Q - 160 km/h, R - 170 km/h, S - 180 km/h, T - 190 km/h

Rezerva - vyjadřuje naměřené procento, s jakým pneumatika převyšuje požadavky základní rychlostní zkoušky, nutné pro schválení

INGA

INTERNACIONAL

WINTER EXTREMA

nejlepší

druhý nejlepší

dobrý

MARIX

W 780

BEZ NÁZVU

dostatečný

dostatečný

nejslabší

GLOBAL (nová pneumatika)

Protektory v laboratorní zkušebně Institutu gumárenské technologie a testování ve Zlíně podstoupily nejprve test nevyváženosti a házení. Následovala rychlostní zkouška, která ukázala, jak se výrobci podařilo splnit minimální požadavek na rychlost, jakou pneumatika dokáže zvládnout podle Speed Symbolu uvedeného na boku každé pneumatiky. V průběhu zkoušky musí pneumatika prokázat na speciálním stavu, že je schopna alespoň dvacet minut jízdy v označené rychlostní kategorii. Následně se v normovaných krocích dál zvyšuje rychlost až do úplného zničení pneumatiky.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.