Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škoda vydělá na jednom autě přes 40 tisíc, Ferrari milion a půl

aktualizováno 
Automobilka Škoda patří k nejziskovějším, na jednom autě vydělá průměrně 43 tisíc korun. Vyplývá to z analýzy, kterou vytvořilo Centrum pro automobilový výzkum Univerzity Duisburg-Essen. Česká značka tak vydělává na svých vozech lépe než třeba BMW s Mercedesem.

Na jednom autě vydělá Škoda Auto průměrně 43 tisíc korun | foto: Škoda Auto

Analýza za první pololetí letošního roku nepracuje s absolutními čísly, ale porovnává zisk k tržbám z jednoho vozu. Škoda je z patnácti automobilek, u nichž jsou údaje dostupné, třetí nejziskovější.

Při srovnávání efektivity automobilových značek autoři analýzy pracují s takzvanou EBIT marží ukazující provozní efektivitu firem. „EBIT označuje zisk před úroky a zdaněním, tedy částku, kterou firma vydělala, ale ještě z ní nezaplatila daň z příjmu a nezapočetla náklady z úroků svých úvěrů,“ vysvětlují Lidové noviny.

„EBIT marže pak ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede daná společnost přetavit v zisky.“ Čím vyšší je hodnota EBIT, tím méně se do výsledků hospodaření promítají provozní náklady a tím je vyšší zisk. Podle německého Handelsblattu EBIT u úspěšných automobilek přesahuje šest procent.

„Za tímto úspěchem není jen samotná poptávka po vozech Škoda, která roste a v letošním prvním pololetí opět dosáhla rekordních hodnot. Roli hrají i nižší mzdy zaměstnanců v závodech v Česku oproti těm německým, zásadní rozdíl pak představuje fakt, že továrny Škody patří v celém koncernu VW k těm nejmodernějším a nejvytíženějším. Efektivní výroba totiž snižuje náklady na jeden vůz,“ komentují Lidové noviny.

Aktuální situaci v autoprůmyslu také silně ovlivňuje aféra dieselgate. Náklady na nápravu škod po skandálu s manipulacemi s emisními testy zcela jistě ovlivňují především výsledky koncernu Volkswagen. Celý koncern VW má průměrnou EBIT marži 4,5 procenta a na jednom voze vydělá průměrně 22 tisíc korun. Je třeba ovšem dodat, že právě druhé Porsche a třetí Škoda také patří pod křídla německého koncernu.

Nejlepší je v celém žebříčku s přehledem Ferrari. Italská značka je ovšem ve velmi výjimečné pozici, dokonce si vybírá, komu auto prodá. Tomu odpovídají také ceny. Na jednom prodaném autě tak Ferrari vydělá jeden a půl milionu.

Prohlédněte si nejdražší ferrari. Stojí 35 milionů, jmenuje se LaFerrari a první kousek se v Česku objevil v červenci 2014:

Jak vydělávají automobilky

1. Ferrari: EBIT marže 18 %, zisk na vůz 1 518 000 korun (56 000 eur)

2. Porsche: EBIT marže 16,7 %, zisk na vůz 424 000 korun (15 641 eur)

3. Škoda Auto: EBIT marže 9,6 %, zisk na vůz 43 000 korun (1 589 eur)

4. BMW: EBIT marže 9,5 %, zisk na vůz 91 000 korun (3 389 eur)

5. Audi: EBIT marže 8,8%, zisk na vůz 90 000 korun (3 337 eur)

Další čísla:

  • Ford Motor Company: EBIT marže 8,7 %, zisk na vůz 45 000 korun (1 652 eur)
    Ford Europa: zisk na vůz 26 000 korun (973 eur)
  • General Motors: EBIT marže 8,6 %, zisk na vůz 51 662 korun (1 912 eur)
    Opel (značka patří koncernu GM): zisk na vůz 5 000 korun (190 eur)
  • Mercedes-Benz: EBIT marže 7,9 %, zisk na vůz 86 000 korun (3 192 eur)
  • Jaguar-Land Rover: zisk na vůz 110 000 korun (4 068 eur)
  • Fiat Chrysler (FCA): EBIT marže 5,9 %, zisk na vůz 36 000 (1 330 eur)
    z toho:
    Fiat: zisk na vůz 9 600 korun (356 eur)
    Maserati: zisk na vůz 108 000 korun (4 000 eur)
  • Volvo: zisk na vůz 63 500 korun (2 340 eur)
  • Toyota: EBIT marže 8,0 %
  • Peugeot-Citroën: EBIT marže 6,8 %, zisk na vůz 23 000 korun (844 eur)
  • Hyundai-Kia: EBIT marže 6,0 %
    z toho
    Hyundai: zisk na vůz 21 000 korun (773 eur)
    Kia: zisk na vůz 20 000 korun (725 eur)
  • Renault-Nissan: EBIT marže 4,7 %
    z toho:
    Nissan: zisk na vůz 57 000 korun (2 088 eur)
    Renault: zisk na vůz 19 000 korun (715 eur)
  • Koncern VW: EBIT marže 4,5 %, zisk na vůz 22 000 korun (801 eur)
    z toho:
    značka Volkswagen: EBIT marže 1,7 %, zisk na vůz 11 000 korun (395 eur)
    Seat: EBIT marže 2,1 %, zisk na vůz 9 000 korun (337 eur)




Nejčtenější

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda omylem vyzradila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.