Výroba nejminískovatějších miníků skončila před deseti lety na Františka

  13:48
Nemá sportovní geny Aston Martinů, nezdolného ducha Land Roverů, ani aristokratickou grácii Rolls-Royců, přesto se Mini dokázalo zařadit mezi ikony britského automobilového průmyslu. Jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem se vyráběl od konce padesátých let až do 4. října 2000.

Mini slaví padesát let | foto: Mini

Za tu dobu vzniklo skoro pět a půl milionu těchto autíček, jejichž novátorské technické řešení stanovilo dodnes platný standard v kategorii malých aut.

Impulzem k vývoji minivozu bylo prudké zdražení benzinu, k němuž došlo v důsledku Suezské krize v roce 1956. Nutnost sáhnout při tankování hlouběji do kapsy způsobila, že se britští motoristé začali poohlížet po úsporných autech zpoza Lamanšského průlivu. Obchodní úspěch těchto malých aut přiměl vedení automobilky British Motor Corporation k tomu, aby zákazníkům nabídlo obdobný vůz domácí provenience.

Alec Issigonis a Mini

Alec Issigonis a Mini

Úkol zastavit invazi německých "brouků" na britské ostrovy byl svěřen Alekovi Issigonisovi. Volba to nebyla náhodná; tento konstruktér narozený v turecké Smyrně měl už na svém kontě úspěch v podobě Morrisu Minor. Spíše než na exaktní technické metody se Issigonis při navrhování aut spoléhal na svou intuici, a dokonce se nechal slyšet, že "matematika je nepřítelem každého skutečně kreativního člověka". Traduje se, že rozměry budoucího mini stanovil tak, že na továrním dvoře nechal usadit dva páry urostlých dělníků a křídou kolem nich udělal čáru.

Mini loni slavil padesátiny

Nadělil si parádní koncept - více čtěte ZDE

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl si vyžádal řadu novátorských řešení. Issigonisovu týmu se však podařil bezmála zázrak, když 80 procent celkové délky auta tvořil prostor pro cestující a zavazadla. Hlavní zásluhu na tom měla koncepce "vše vpředu", která se pro malé automobily napříště stala standardem. Aby se pohonné ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešlo, musel být motor uložen napříč a převodovka pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění podél blatníku. Velkorysých rozměrů interiéru vozu bylo dosaženo také díky umístění kol do samotných rohů karoserie, což se ukázalo být šťastným řešením i z hlediska nadprůměrných jízdních vlastností auta.

Mini slaví padesát let

Definitivní verzi vozu, který byl vyvíjen pod označením ADO15, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům auto zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. Na konci 60. let se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Levný, úsporný a snadno ovladatelný vůz se stal bestsellerem, takže nebylo divu, že už v roce 1965 byl prodán jeho milióntý exemplář. Nejvíce šlo na odbyt standardní dvoudveřové provedení, ale mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Milovníci svižné jízdy si mohli dopřát verzi s označením Cooper S, o jejíž kvalitách svědčí trojice zlatých medailí získaných na Rallye Monte Carlo.

Mini slaví padesát let

Nebyly to ale jen sportovní úspěchy, které mini proslavily. V autíčku se proháněli mimo jiné členové skupiny Beatles a herci Peter Sellers či Steve McQueen. Velkou popularitu autu zajistil film Italian Job z roku 1969, k jehož vrcholným scénám patří akční honička tří mini v rytmu Straussova valčíku.

Produkce původního mini skončila na podzim 2000 vozem s pořadovým číslem 5 387 862. Poslední mini, který vyjel z továrny v Longbridge, byl červený Cooper Sport. Ukončení výroby však neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou automobilovou skupinu Rover, která byla jejím vlastníkem, získalo německé BMW, které název Mini používá pro svůj nejmenší model. Ten se svým retro vzhledem jasně hlásí ke slavnému předchůdci, technicky, ale i cenově, je však už zcela jinde.

Mini slaví padesát let
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...