Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přežil požár i dluhy a nakonec vyhrává Dakar. Kamaz slaví 40 let

  11:09aktualizováno  11:09
V polovině února roku 1976 opustil brány továrny v ruském městě Naběrežnyje Čelny první nákladní vůz ruské automobilky Kamaz, jednoho z největších světových výrobců nákladních automobilů. Kamiony Kamaz opakovaně vyhrály slavný Dakar, jejich současná produkce je kolem 40 000 vyrobených vozů ročně.

Kazašský závodník Artur Ardavičius s kamazem. | foto: Reuters

Mamutí továrna vznikla mezi roky 1969 a 1975 na břehu řeky Kamy. Právě od ní získala firma jméno - Kamský automobilový závod, zkráceně Kamaz. Prototyp postavili už v roce 1969 konstruktéři v automobilce ZIL jako model 170.

Fotogalerie

Výrobu na svou dobu moderního vozu s trambusovou kabinou ale zahájila až nová továrna. V prvním roce vyjelo z Kamazu jen pět tisíc automobilů, výroba postupně rostla a v říjnu 1988 opustil výrobní linku miliontý vůz. V letech 1988 až 2008 vyráběl Kamaz i osobní miniautomobil Oka, který vyvinuli v továrně VAZ.

Kamaz se už v létě 1990 stal akciovou společností a během 90. let prošel bouřlivým obdobím. V roce 1993 byla při požáru zničena výroba motorů, firma nesplácela úvěry, přerušovala výrobu a hrozil jí bankrot. Největším vlastníkem je dnes ruský stát.

Koncem 80. let se kamazy zapojily do slavné pouštní rallye s cílem v Dakaru, vítězství dosáhl poprvé v roce 1996 Viktor Moskovskich. Zatím naposledy zde kamazy slavily titul v roce 2015.

Od roku 2014 má Kamaz své zastoupení i České republice, konkrétně v Radíkovicích u Hradce Králové. „Ruské automobily obecně vynikají hlavně vysokou kvalitou, přiměřenou cenou a nízkými náklady na provoz,“ tvrdí Karel Štochl, ředitel společnosti Kamaz v České republice.

Podle něj ruští výrobci preferují hlavně konstrukční jednoduchost. „Ruská auta obsahují jednu řídící jednotku, která má na starosti jenom řízení motoru. Zbytek vozidla se pak vyrábí takzvaně postaru,“ pochvaluje si Štochl.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.