Kazašský závodník Artur Ardavičius s kamazem.

Kazašský závodník Artur Ardavičius s kamazem. | foto: Reuters

Přežil požár i dluhy a nakonec vyhrává Dakar. Kamaz slaví 40 let

  • 16
V polovině února roku 1976 opustil brány továrny v ruském městě Naběrežnyje Čelny první nákladní vůz ruské automobilky Kamaz, jednoho z největších světových výrobců nákladních automobilů. Kamiony Kamaz opakovaně vyhrály slavný Dakar, jejich současná produkce je kolem 40 000 vyrobených vozů ročně.

Mamutí továrna vznikla mezi roky 1969 a 1975 na břehu řeky Kamy. Právě od ní získala firma jméno - Kamský automobilový závod, zkráceně Kamaz. Prototyp postavili už v roce 1969 konstruktéři v automobilce ZIL jako model 170.

Výrobu na svou dobu moderního vozu s trambusovou kabinou ale zahájila až nová továrna. V prvním roce vyjelo z Kamazu jen pět tisíc automobilů, výroba postupně rostla a v říjnu 1988 opustil výrobní linku miliontý vůz. V letech 1988 až 2008 vyráběl Kamaz i osobní miniautomobil Oka, který vyvinuli v továrně VAZ.

Kamaz se už v létě 1990 stal akciovou společností a během 90. let prošel bouřlivým obdobím. V roce 1993 byla při požáru zničena výroba motorů, firma nesplácela úvěry, přerušovala výrobu a hrozil jí bankrot. Největším vlastníkem je dnes ruský stát.

Koncem 80. let se kamazy zapojily do slavné pouštní rallye s cílem v Dakaru, vítězství dosáhl poprvé v roce 1996 Viktor Moskovskich. Zatím naposledy zde kamazy slavily titul v roce 2015.

Od roku 2014 má Kamaz své zastoupení i České republice, konkrétně v Radíkovicích u Hradce Králové. „Ruské automobily obecně vynikají hlavně vysokou kvalitou, přiměřenou cenou a nízkými náklady na provoz,“ tvrdí Karel Štochl, ředitel společnosti Kamaz v České republice.

Podle něj ruští výrobci preferují hlavně konstrukční jednoduchost. „Ruská auta obsahují jednu řídící jednotku, která má na starosti jenom řízení motoru. Zbytek vozidla se pak vyrábí takzvaně postaru,“ pochvaluje si Štochl.

13. září 2014

,