Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

aktualizováno 
Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Boční zrcátka budou možní velice brzo minulostí. | foto: Mercedes

Na přelomu března a dubna podepsali ve Washingtonu zástupci celkem 12 automobilek petici na podporu změny zákona, podle kterého jsou ve Spojených státech povinná boční zrcátka. Mezi iniciátory petice najdeme například výrobce módních elektromobilů Tesla, dokument podepsali ale i celosvětoví výrobci jako například General Motors, Toyota nebo Volkswagen.

Automobilky argumentují tím, že kamery jsou stejně efektivní jako zpětná boční zrcátka, ale na rozdíl od nich nesnižují aerodynamiku automobilu. "S ohledem na budoucnost požadavků na spotřebu paliva, která mají platit od roku 2017, představují kamery příležitost, jak díky lepší aerodynamice zvýšit palivovou účinnost," píše se v dokumentu.

Přečtěte si:

Tesla se snaží na problém zpětných zrcátek upozornit už několik let. V roce 2012 představila návrh modelu X, u kterého tradiční zrcátka nahradily kamery. Když se ale koncept objevil o rok později na autosalonu v Detroitu, měl zpětná zrcátka.

"Proč byste měli mít boční zrcátka, když můžete používat malé kamery a výsledný obraz vidět uvnitř automobilu," navrhoval v jednom rozhovoru z roku 2013 generální ředitel Tesly Elon Musk. "Tyhle věci můžete změnit, ale trvá to léta," povzdychl si ve stejném rozhovoru.

Na dopravním hřišti autoklubu ADAC v bavorském Landshutu se uskutečnilo

Nový dokument by proto mohl být výrazným posunem. Kamerový systém mapující okolí automobilu už není ničím výjimečným, najdete ho například u vozů BMW, Mercedes, Volvo nebo Honda, naprostým extrémem jsou pak bezpilotní automobily Toyota Prius od firmy Google. Mimochodem, i ty jezdí se zpětnými zrcátky.

O kamerách pro monitorování situace za vozem sní designéři už desítky let. Moderní auta jsou dnes kamerami doslova obsypány, není tedy důvod, proč je nevyužít i pro nahrazení zrcátek. Modely Lexusu a Nissanu mají už dlouho také kamery na bocích, které pomáhají při průjezdech "na těsno" kolem překážky. 

Nissan si "hraje" se skládáním obrazu tak, že při parkování vidí řidič auto z ptačí perspektivy. Právě tato japonská automobilka kamery využívá velmi výrazně. Kamery v malém Nissanu Note také hlídají auta schovávající se do mrtvého úhlu a využívá je asistent pro jízdu v pruzích (více zde).

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku. Za normálních podmínek ho řidič používá jako klasické zrcátko. Za zhoršené viditelnosti nebo nepříznivých povětrnostních podmínkách lze přepnout na zobrazení obrazu, který snímá kamera s vysokým rozlišením umístěná vzadu na autě. 

Své kamerové zrcátko představil Nissan v březnu na autosalonu v Ženevě, jako první ho dostane závodní speciál značky pro čtyřiadvacetihodinovku v LeMans. Do sériových nissanů se má dostat v průběhu příštího roku.

Podobný systém, kde ovšem obraz nezabírá celou plochu zrcátka, využívají parkovací systémy použité v novém Fordu Transit a v předchozí generaci Kie Soul.

Autoři: ,




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Další z rubriky

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...
Ferrari F 360 3,6 Spider F1 / TOP ...

r.v. 2003, naj. 19 500 km, benzín
2 299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.