Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zrcátka mají nahradit kamery. V Americe sepisují automobilky petici

aktualizováno 
Patří k automobilu už od samotného začátku jeho historie, teď by ale boční zrcátka mohla nadobro zmizet. Výrobci se totiž musejí potýkat s čím dál nižšími emisními limity a zrcátka jim jejich práci neusnadňují.

Boční zrcátka budou možní velice brzo minulostí. | foto: Mercedes

Na přelomu března a dubna podepsali ve Washingtonu zástupci celkem 12 automobilek petici na podporu změny zákona, podle kterého jsou ve Spojených státech povinná boční zrcátka. Mezi iniciátory petice najdeme například výrobce módních elektromobilů Tesla, dokument podepsali ale i celosvětoví výrobci jako například General Motors, Toyota nebo Volkswagen.

Automobilky argumentují tím, že kamery jsou stejně efektivní jako zpětná boční zrcátka, ale na rozdíl od nich nesnižují aerodynamiku automobilu. "S ohledem na budoucnost požadavků na spotřebu paliva, která mají platit od roku 2017, představují kamery příležitost, jak díky lepší aerodynamice zvýšit palivovou účinnost," píše se v dokumentu.

Přečtěte si:

Tesla se snaží na problém zpětných zrcátek upozornit už několik let. V roce 2012 představila návrh modelu X, u kterého tradiční zrcátka nahradily kamery. Když se ale koncept objevil o rok později na autosalonu v Detroitu, měl zpětná zrcátka.

"Proč byste měli mít boční zrcátka, když můžete používat malé kamery a výsledný obraz vidět uvnitř automobilu," navrhoval v jednom rozhovoru z roku 2013 generální ředitel Tesly Elon Musk. "Tyhle věci můžete změnit, ale trvá to léta," povzdychl si ve stejném rozhovoru.

Na dopravním hřišti autoklubu ADAC v bavorském Landshutu se uskutečnilo

Nový dokument by proto mohl být výrazným posunem. Kamerový systém mapující okolí automobilu už není ničím výjimečným, najdete ho například u vozů BMW, Mercedes, Volvo nebo Honda, naprostým extrémem jsou pak bezpilotní automobily Toyota Prius od firmy Google. Mimochodem, i ty jezdí se zpětnými zrcátky.

O kamerách pro monitorování situace za vozem sní designéři už desítky let. Moderní auta jsou dnes kamerami doslova obsypány, není tedy důvod, proč je nevyužít i pro nahrazení zrcátek. Modely Lexusu a Nissanu mají už dlouho také kamery na bocích, které pomáhají při průjezdech "na těsno" kolem překážky. 

Nissan si "hraje" se skládáním obrazu tak, že při parkování vidí řidič auto z ptačí perspektivy. Právě tato japonská automobilka kamery využívá velmi výrazně. Kamery v malém Nissanu Note také hlídají auta schovávající se do mrtvého úhlu a využívá je asistent pro jízdu v pruzích (více zde).

Nejnovější vychytávkou je displej schovaný ve vnitřním zpětném zrcátku. Za normálních podmínek ho řidič používá jako klasické zrcátko. Za zhoršené viditelnosti nebo nepříznivých povětrnostních podmínkách lze přepnout na zobrazení obrazu, který snímá kamera s vysokým rozlišením umístěná vzadu na autě. 

Své kamerové zrcátko představil Nissan v březnu na autosalonu v Ženevě, jako první ho dostane závodní speciál značky pro čtyřiadvacetihodinovku v LeMans. Do sériových nissanů se má dostat v průběhu příštího roku.

Podobný systém, kde ovšem obraz nezabírá celou plochu zrcátka, využívají parkovací systémy použité v novém Fordu Transit a v předchozí generaci Kie Soul.

Autoři: ,




Nejčtenější

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.