Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 110 lety Rolls potkal Royce

aktualizováno 
Firma Rolls-Royce, jeden z nejslavnějších výrobců luxusních aut, vznikla po setkání pánů Charlese Rollse a Henryho Royce, které se odehrálo 4. května 1904.

Spirit of Extasy je znak rollsů | foto: Rolls-Royce

Za zrodem jedné z nejslavnějších automobilek světa stojí domluvená schůzka investora a nadšence s talentovaným inženýrem. Oba pánové za sebou měli už několik průkopnických počinů, když se před 110 lety sešli v hotelu Midland v Manchesteru a domluvili se na spolupráci.

Charles Rolls byl nadšeným propagátorem motorismu. V roce 1896 si, ve svých osmnácti letech, z Francie přivezl automobil Peugeot. Záliba pro čtyři kola vedla k tomu, že se Rolls stal jedním ze zakladatelů britského autoklubu a v roce 1903 založil jednu z prvních prodejen automobilů v Británii. Jeden z členů autoklubu pak zprostředkoval kontakt s Henry Roycem.

Rolls-Royce Phantom rozptýlil u Britů obavy, že Němci nemohou vystihnout duch...

Royce v posledních dvou desetiletích devatenáctého století vystřídal několik oborů: železnici, strojírenství, elektrifikaci a výrobu elektrických zařízení. V letech 1901 až 1903 postupně zakoupil dva vozy, francouzský De Dion a Decauville. Touha po jejich zdokonalení vyústila na počátku roku 1904 ve výrobu tří automobilů vlastní konstrukce.

Fotogalerie

Rolls byl z Roycova prvního modelu nadšen a oba pánové se brzy domluvili na exkluzivní spolupráci. Dohodli se, že Rolls bude odebírat všechny vozy, které Royce vyrobí, a bude je prodávat pod značkou Rolls-Royce. První model, dvouválcový Rolls-Royce 10 hp, se představil ještě téhož roku v prosinci na autosalonu v Paříži. Úvodní kusová výroba zahrnovala čtyři modely, kromě 10 hp také tříválcový 15 hp, čtyřválcový 20 hp a šestiválcový 30 hp.

Model 10 hp měl osmnáctistovku a později dvoulitrový motor, skutečný výkon byl 12 koní (9 kW). Během dvou let se vyrobilo 16 kusů. Větší tříválcový 15 hp měl opravdu 15 koní (11 kW), objem motoru byl rovné tři litry. Vzniklo však jen šest exemplářů. Typu 20 hp s 4,1litrovým čtyřválcem se vyrobilo 40 kusů, šestilitrový šestiválec 30 hp byl v letech 1905 a 1906 vyroben v počtu 37 kusů.

Rok 1906 přinesla řadu důležitých změn. Zakladatelé automobilky vytvořili společnost Rolls-Royce Limited a začali plánovat stavbu továrny v Derby, kam se produkce přesunula z manufaktury v Manchesteru v roce 1908. Zároveň se představil nejznámější model, původně označovaný 40/50 hp.

Rolls-Royce Wraith

Luxusní vůz s řadovým šestiválcem o objemu sedm litrů nahradil všechny dosavadní modely. Vyráběl se 20 let a automobilka celkem prodala 7874 exemplářů. Nejslavnější kus byl vyroben v roce 1907 a díky čistě stříbrnému laku karoserie si vysloužil přezdívku Silver Ghost. I další kusy měly své jméno, ale nakonec se pro celou řadu 40/50 hp vžilo právě jméno vozu s výrobním číslem 60551.

Automobilka v následujících desetiletí prošla bouřlivým vývojem. Charles Rolls našel zálibu v letectví a to se mu také stalo osudným. Zemřel při letecké nehodě v roce 1910 ve věku pouhých 32 let. Automobilka se ale v roce 1914 zaměřila na výrobu leteckých motorů a získala si renomé i v této oblasti. V roce 1931, v době hospodářské krize, pohltila konkurenční Bentley a po druhé světové válce se přestěhovala do města Crewe, kde se Bentley vyrábí dodnes. 

Konfigurátor na webových stránkách vám dovolí opravdu neuvěřitelné možnosti.

Letecká divize v době druhé světové války vyráběla slavný motor Merlin a stala se jedním z průkopníků proudových motorů. Jenže překotný vývoj firmu finančně vysílil, a tak se labouristická vláda v roce 1971 rozhodla pro její zestátnění. V roce 1973 došlo k rozdělení, z letecké divize se stala společnost Rolls-Royce plc, kterou zprivatizovala až vláda Margaret Thatcherové v roce 1987. Automobilová divize vytvořila společnost Rolls-Royce Motors. V roce 1980 ji převzal letecký koncern Vickers, v roce 1998 si pak automobilku rozdělily BMW a Volkswagen – mnichovská automobilka převzala značku Rolls-Royce a wolfsburský koncern Bentley, včetně celé továrny v Crewe.

Autoři:




Nejčtenější

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Citroën C4 Cactus
Francie prozkoumá emise PSA: Citroën Cactus sedminásobně překročil limity

Koncerny Renault a PSA jsou ve Francii konfrontovány s podezřelými výsledky emisních testů. Podle britského serveru Autocar byly například modelu Citroën C4...  celý článek

Hyundai i30
První jízda novinkou z Nošovic: Hyundai i30 dotírá na nejlepší

Z továrny ve slezských Nošovicích začala vyjíždět úplně nová třetí generace kompaktu Hyundai i30. Jako první Češi jsme s ní už jeli.  celý článek

Motor 1,6 TDI
EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit

Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících závad. V některých autech je řešení snadné a po...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.