Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vysoký výkon z nízkého objemu - Fiat Brava 1,2

  17:42aktualizováno  17:42
- Hodně slušných dvaaosmdesát koní dostali italští konstruktéři z nového motoru pro dva příbuzné modely Fiat Brava/Bravo. Jeho kladem je nevysoká spotřeba a vzhledem ke zdvihovému objemu i nižší sazba povinného ručení. Motor ale ve srovnání s konkurencí neoplývá velkým kroutícím momentem, a kdo chce využívat výkon naplno, musí hodně šlapat na plyn, aby se motor dostal do vyšších otáček.

Ostatní změny na italských dvojčatech jsou méně než kosmetické, týkají se jen zabarvení mřížky na přední masce. Brava, která díky výraznému designu i po několika letech nenechává nejednoho kolemjdoucího chladným, má na svou cenu i solidní standardní výbavu. Z toho těží hlavně řidič a jeho spolujezdec po pravici, protože dobrou výbavu doplňují i pohodlné a praktické sedačky s dobrým bočním vedením a hlavně výrazný vnitřní design. K Fiatům patří množství odkládacích prostorů, specialitou jsou hluboké vaničky před spolujezdcem (ty však mizí s druhým airbagem). Trochu silově náročnější je ale otevírání předních dveří zevnitř. Rušivým místem u testovací Bravy byl i volant, který na nerovnostech vydával klepavé zvuky. Pozitivní je, že nabídka mimořádné výbavy zahrnuje i boční airbagy.
Kdo usedne na zadní sedadlo, má sice k dispozici solidní prostor pro kolena, sklon opěradla a délka sedáku ale nepřispívají velkému komfortu. Sedadlo je dělitelné v obvyklém poměru 1:2, což hraje do karet praktickému zvětšení objemu kufru. Jeho základní objem neomráčí (380 litrů), v porovnání s tuzemskou Octavií (528 litrů) zaostává dokonce citelně. Přístup k zavazadlům je přitom díky vyklápěcí zadní stěně srovnatelný.
Jízdní vlastnosti Bravy jsou dobré. Ital z nižší střední třídy patří mezi podvozkově měkčí vozy a v zatáčkách se nechá trochu rozházet, na nerovnostech by mu vzhledem k měkkosti podvozku trochu překvapivě slušel trošku větší komfort. Motor 1,2 vystřídal v nabídce Fiatu čtrnáctistovku, výkon se dokonce o dva koně zvýšil. Vyniká tichostí a solidní spotřebou, postrádá však zátah od nižších otáček. Testovací jízdy ukázaly, že se na mimoměstských cestách spokojí s méně než šesti litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici bral motor z nádrže mezi šesti a sedmi litry, ve městě se spotřeba pohybovala okolo devíti litrů na sto kilometrů.
Za nejlepšími ve třídě zaostává Brava v řazení rychlostních stupňů, kterému schází hladkost.
Kromě nového benzinového motoru dostala i nový diesel s pokrokovým systémem Common Rail. Nese označení JTD, a kdo ho chce mít pod kapotou, musí zaplatit 479 900 korun. Pod předním víkem se mu pak usídlí 105 koní.

Prognóza odhadce
Auto roku 1996 se na českém trhu rozhodně neprosadilo tak, jak si to importéři představovali (10. místo ve své třídě). Kdo chce být v této třídě úspěšný, musí potenciálního kupce přesvědčit skutečně pádnými argumenty. Brava s novým zážehovým motorem 1,2 a výkonem 82 koní je ve srovnání s doposud nabízeným modelem 1,4 SX při srovnatelném stupni výbavy a výkonu motoru o 30 000 korun levnější. Tato skutečnost spolu s faktem, že majitel nového Fiatu zaplatí příští rok o 828 korun méně za zákonné pojištění, je dobrým předpokladem ke zvýšení prodejnosti tohoto modelu.
Cenový vývoj ojetého Fiatu Brava s motorem 1,2 bude pravděpodobně příznivější než u modelu 1,4 - ve své cenové kategorii bude mít mnohem méně konkurentů. Znamená to tedy, že za běžně opotřebovaný automobil zaplatí zájemce majiteli za dva roky staré auto asi 205 tisíc, v roce 2002 přibližně 155 tisíc korun.
PETR KOLNÍK

 

Očima designéra
První emocionální dojem - solidní, kultivovaná limuzínka, která kulatě, měkce pohlcuje všechnu hrbolatost městských vozovek. Celkově je tato "architettura de la carrozzeria" dynamicky vajíčkově oblá včetně všech detailů vnitřních i vnějších. Jemný, drobný "obličej" s efektem pubertálního hvízdnutí - pět šikmo svislých čárek loga Fiat v pootevřených "rtech" masky chladiče. Směrem dozadu pak Brava vejcovitě mohutní do výšky i do půdorysné šířky a končí objemným, kulatým zadkem. Je příjemné si uvědomit, že i člověk pochází z vajíčka, a ne z krabičky.
Brava je záměrně femininně tvarovaná, ale i každodenně účelná - oblé rohy karoserie ulehčují manévrovatelnost v těsných prostorách a zároveň dodávají vozu správnou dávku svéráznosti a činí ho "tím autem" pro člověka progresivního, pohyblivého.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 9

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 7
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 7
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí přední český designér Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf tuzemské pobočky firmy Eurotax, která sleduje ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Fiat Brava 80 16V SX

Výkon motoru (kW/k)

60/82

Točivý moment (Nm)

113

Spotřeba (l/100 km) *

9,4,0/5,4/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,0

Max. rychlost (km/h)

173

Objem zavazadlového prostoru (l)

380/1165
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/12 500

ABS

34 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

40 300

Cena (Kč)

334 900

Fiat Brava 1.2

Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.