Vysoký výkon z nízkého objemu - Fiat Brava 1,2

  17:42
- Hodně slušných dvaaosmdesát koní dostali italští konstruktéři z nového motoru pro dva příbuzné modely Fiat Brava/Bravo. Jeho kladem je nevysoká spotřeba a vzhledem ke zdvihovému objemu i nižší sazba povinného ručení. Motor ale ve srovnání s konkurencí neoplývá velkým kroutícím momentem, a kdo chce využívat výkon naplno, musí hodně šlapat na plyn, aby se motor dostal do vyšších otáček.

Ostatní změny na italských dvojčatech jsou méně než kosmetické, týkají se jen zabarvení mřížky na přední masce. Brava, která díky výraznému designu i po několika letech nenechává nejednoho kolemjdoucího chladným, má na svou cenu i solidní standardní výbavu. Z toho těží hlavně řidič a jeho spolujezdec po pravici, protože dobrou výbavu doplňují i pohodlné a praktické sedačky s dobrým bočním vedením a hlavně výrazný vnitřní design. K Fiatům patří množství odkládacích prostorů, specialitou jsou hluboké vaničky před spolujezdcem (ty však mizí s druhým airbagem). Trochu silově náročnější je ale otevírání předních dveří zevnitř. Rušivým místem u testovací Bravy byl i volant, který na nerovnostech vydával klepavé zvuky. Pozitivní je, že nabídka mimořádné výbavy zahrnuje i boční airbagy.
Kdo usedne na zadní sedadlo, má sice k dispozici solidní prostor pro kolena, sklon opěradla a délka sedáku ale nepřispívají velkému komfortu. Sedadlo je dělitelné v obvyklém poměru 1:2, což hraje do karet praktickému zvětšení objemu kufru. Jeho základní objem neomráčí (380 litrů), v porovnání s tuzemskou Octavií (528 litrů) zaostává dokonce citelně. Přístup k zavazadlům je přitom díky vyklápěcí zadní stěně srovnatelný.
Jízdní vlastnosti Bravy jsou dobré. Ital z nižší střední třídy patří mezi podvozkově měkčí vozy a v zatáčkách se nechá trochu rozházet, na nerovnostech by mu vzhledem k měkkosti podvozku trochu překvapivě slušel trošku větší komfort. Motor 1,2 vystřídal v nabídce Fiatu čtrnáctistovku, výkon se dokonce o dva koně zvýšil. Vyniká tichostí a solidní spotřebou, postrádá však zátah od nižších otáček. Testovací jízdy ukázaly, že se na mimoměstských cestách spokojí s méně než šesti litry benzinu na sto kilometrů, na dálnici bral motor z nádrže mezi šesti a sedmi litry, ve městě se spotřeba pohybovala okolo devíti litrů na sto kilometrů.
Za nejlepšími ve třídě zaostává Brava v řazení rychlostních stupňů, kterému schází hladkost.
Kromě nového benzinového motoru dostala i nový diesel s pokrokovým systémem Common Rail. Nese označení JTD, a kdo ho chce mít pod kapotou, musí zaplatit 479 900 korun. Pod předním víkem se mu pak usídlí 105 koní.

Prognóza odhadce
Auto roku 1996 se na českém trhu rozhodně neprosadilo tak, jak si to importéři představovali (10. místo ve své třídě). Kdo chce být v této třídě úspěšný, musí potenciálního kupce přesvědčit skutečně pádnými argumenty. Brava s novým zážehovým motorem 1,2 a výkonem 82 koní je ve srovnání s doposud nabízeným modelem 1,4 SX při srovnatelném stupni výbavy a výkonu motoru o 30 000 korun levnější. Tato skutečnost spolu s faktem, že majitel nového Fiatu zaplatí příští rok o 828 korun méně za zákonné pojištění, je dobrým předpokladem ke zvýšení prodejnosti tohoto modelu.
Cenový vývoj ojetého Fiatu Brava s motorem 1,2 bude pravděpodobně příznivější než u modelu 1,4 - ve své cenové kategorii bude mít mnohem méně konkurentů. Znamená to tedy, že za běžně opotřebovaný automobil zaplatí zájemce majiteli za dva roky staré auto asi 205 tisíc, v roce 2002 přibližně 155 tisíc korun.
PETR KOLNÍK

 

Očima designéra
První emocionální dojem - solidní, kultivovaná limuzínka, která kulatě, měkce pohlcuje všechnu hrbolatost městských vozovek. Celkově je tato "architettura de la carrozzeria" dynamicky vajíčkově oblá včetně všech detailů vnitřních i vnějších. Jemný, drobný "obličej" s efektem pubertálního hvízdnutí - pět šikmo svislých čárek loga Fiat v pootevřených "rtech" masky chladiče. Směrem dozadu pak Brava vejcovitě mohutní do výšky i do půdorysné šířky a končí objemným, kulatým zadkem. Je příjemné si uvědomit, že i člověk pochází z vajíčka, a ne z krabičky.
Brava je záměrně femininně tvarovaná, ale i každodenně účelná - oblé rohy karoserie ulehčují manévrovatelnost v těsných prostorách a zároveň dodávají vozu správnou dávku svéráznosti a činí ho "tím autem" pro člověka progresivního, pohyblivého.
PAVEL HUŠEK

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 8
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 7
Spotřeba v testu 9

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 7
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 8

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 7
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 7
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu ke konkurentům v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí přední český designér Pavel Hušek. Prognózu odhadce sestavuje Peter Kolník, šéf tuzemské pobočky firmy Eurotax, která sleduje ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Fiat Brava 80 16V SX

Výkon motoru (kW/k)

60/82

Točivý moment (Nm)

113

Spotřeba (l/100 km) *

9,4,0/5,4/6,9

Zrychlení 0-100 km/h (s)

13,0

Max. rychlost (km/h)

173

Objem zavazadlového prostoru (l)

380/1165
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/12 500

ABS

34 000

El. stahování předních oken

ano

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

40 300

Cena (Kč)

334 900

Fiat Brava 1.2

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...