Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klenoty Maserati jsou k vidění v Praze. Urozená značka slaví 100 let

  16:39aktualizováno  16:39
Unikátní výstava čtyř vozů Maserati v Národním technickém muzeu probíhá u příležitosti stého výročí založení této značky. Některé exponáty se objevují v České republice vůbec poprvé.

Letos je tomu přesně 100 let od založení značky Maserati a významné jubileum připomíná také výstava v Národním technickém muzeu v Praze. K vidění jsou celkem čtyři vzácné exempláře.

Dva exponáty, Maserati A6G 54 Coupé Allemano a Maserati 6C-34, jsou zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Panini, největších sběratelů vozů s trojzubcem ve znaku na světě.

V novodobé historii se tyto dva unikáty na území České republiky objevují vůbec poprvé. Další dva vozy, Maserati MC 12 a model 3500 GT Iniezione, pocházejí od českých majitelů.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Pokud si chcete unikátní vozy prohlédnout na vlastní oči, budete si muset pospíšit, výstava totiž potrvá pouze do pátku 25.dubna. "Když se vystavují korunovační klenoty, je to také na krátkou dobu," říká s nadsázkou ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Delšímu termínu brání právě probíhající oslavy Maserati v Itálii a také pojištění dvou exponátů z muzea Panini. "Náklady na pojištění vozidel jsou enormní, nicméně alespoň tyto vozy se nám podařilo získat," říká Robert Pergl, generální ředitel firmy Scuderia, která je spoluautorem výstavy.

Skromně stranou je na výstavě kolekce zapalovacích svíček, na které se továrna Maserati v počátcích zaměřila. Podle vedoucího oddělení dopravy NTM Petra Kožíška ji muzeum získalo ve 20. letech od firmy darem.

Počet registrovaných vozů této značky je v Česku kolem dvou stovek, z toho veteránů jsou necelé dvě desítky.

Mezi traktory a sýry

Historie automobilky se začala psát v roce 1914 a za jejím vznikem stojí šest bratrů Maserati. Firma původně sídlila v Boloni, ve čtyřicátých letech se však sídlo přemístilo do Modeny.

Zatímco sídlo firmy se změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro de Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Fotogalerie

Když se chcete do Paniniho muzea dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný "Hombre" v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě loni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky.

Vystavené exponáty

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 - V letech 1934-35 vyrobila továrna Maserati pouze sedm těchto závodních vozů a jeden z nich závodil také u nás. V roce 1934 se s tímto vozem zúčastnil 5. Velké ceny Masarykova okruhu v Brně Ital Tazio Nuvolari. Podvozkově vychází vůz ze starší formule Maserati 8CM. Motoricky jde o šestiválec o objemu 3 700 ccm a výkonu 270 koní. Váží 750 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati A6G 54 Coupé Allemano - Dvoulitrový řadový šestiválec pochází z rukou konstruktérů Gioachima Colomba a Vittoria Bellantaniho. Celkový počet vyrobených kusů v letech 1954-1957 s karoserií od Carrozzeria Allemano je pouhých 20 vozů. Motor je řadový šestiválec o objemu 1 985 ccm a výkonu 150 koní. Maximální rychlost je 190-210 km/h, hmotnost 840 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 3500 GT - Vůz s řadovým šestiválcem se vyráběl v letech 1957-1964 v počtu 1 972 kusů. Od roku 1962 se dodával na přání se vstřikováním paliva pod označením GTI. Vozy měly čtyř nebo pětistupňovou manuální převodovku, na přání mohl být vůz vybaven automatem. Od roku 1959 měly vozy kotoučové brzdy. Řadový šestiválec má objem 3 500 ccm a výkon 220-235 koní. Hmotnost vozu činí 1 200 kg. Toto oblíbené kupé vlastnilo mnoho slavných osobností, například monacký princ Rainiera III nebo herec Anthony Quinn.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati MC12 - Unikátní supersport nese rukopis Giorgetta Giugiara, má podvozek z Ferrari Enzo, pohání ho silný dvanáctiválec a bylo ho vyrobeno jen 50 kusů ve dvou sériích.

V sériové verzi jde o typ roadster, tedy s pevnou odnímatelnou střechou a v České republice je jediný kus. Vedle silniční verze vznikl i závodní sourozenec, který od roku 2005 na pět let ovládl závody sportovních vozů FIA GT. Motor V12 má objem 5 998 ccm, výkon 630 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje 330 km/h.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.