Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto jako pasivní dům. BMW umí ušetřit na klimatizaci i vytápění

aktualizováno 
Automobilky neustále hledají možnosti, jak efektivněji hospodařit s energiemi. Jeden z těchto způsobů ukázalo německé BMW na prototypu, který umí využít část energie obsažené ve vzduchu odcházejícím ventilací z interiéru. Pracuje podobně jako systémy zpětného využívání energie v pasivních domech.

Energetická náročnost topení a klimatizace má u elektřinou poháněných automobilů mnohem větší význam než u běžných aut, kde je interiér vyhřívaný v podstatě zdarma pomocí zbytkového tepla motoru. Je třeba si uvědomit, že plně nabitý elektromobil s kapacitou akumulátoru 22 kW (BMW i3) si s sebou verze zásobu energie odpovídající pouze 1,7 kg (asi 2,4 l) benzinu Natural 95. Zásluhou účinnosti elektromotoru přesahující 95 % nezbývá mnoho potenciálu na vytápění vnitřního prostoru.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a BMW je tím pravým pro vás? Vyberte si ho v klidu domova z více jak 600 vozů této značky na Automodul.cz.

Každý Watt uspořený při této činnosti se tak přímo promítne do prodloužení dojezdu. V případě klimatizace je potřeba efektivity důležitá ve všech typech automobilů.

BMW uvádí, že jeho elektromobil i3 potřebuje v městském provozu při teplotě 0 stupňů Celsia k pohonu průměrně 5 kW a pro vytápění celé 3 kW. Zatímco polovina z této energie na topení zmizí okny, střechou a dalšími cestami, 1,5 kW se cíleně vyvětrává ventilací. A právě s tímto zbytkovým množstvím energie dokáže prototyp pracovat.

Do místa vývodu ventilace z interiéru totiž technici umístili výměník vzduch-voda, v němž dochází k ohřevu, respektive k ochlazení kapalinového okruhu. To podle toho, jaký je rozdíl teplot okolí a vycházejícího vzduchu. Druhý výměník voda-vzduch je umístěn naopak před vstupem vzduchu určeného pro ventilační systém do vozu. Oba výměníky spojuje uzavřený kapalinový okruh s elektrickým čerpadlem.

Fotogalerie

Tímto řešením dochází v zimě k nasávání mírně předehřátého vzduchu, takže systém vytápění nemusí pracovat tak intenzivně, a tím spoří energii. Naopak v létě jde do ventilačního systému chladnější vzduch, než je v okolí, což má pozitivní vliv na spotřebu klimatizace.

BMW neudává účinnost celého systému. Ale když budeme vycházet z údajů z jiných oblastí, tak lze hovořit o schopnosti znovu využít přibližně 50 procent. To by v našem případě znamenalo úsporu ve výši 0,75 kW, což pro celý automobil vychází na přibližně 10 procent. 

Systém ve formě prototypu má zatím hmotnost méně než 5 kilogramů, přičemž podle slov automobilky je možné počítat s tím, že při sériovém nasazení, o kterém ještě nebylo rozhodnuto, lze počítat se snížením hmotnosti.

Autoři:






Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Renault-Nissan vyměnil šéfa vývoje motorů. Čeká velký problém s diesely

Philippe Brunet je nový šéf vývoje motorů aliance Renault-Nissan. Ta zpráva na pohled moc zajímavá není, ale informace ze zákulisí odhalují velmi zajímavé...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.