Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto jako pasivní dům. BMW umí ušetřit na klimatizaci i vytápění

aktualizováno 
Automobilky neustále hledají možnosti, jak efektivněji hospodařit s energiemi. Jeden z těchto způsobů ukázalo německé BMW na prototypu, který umí využít část energie obsažené ve vzduchu odcházejícím ventilací z interiéru. Pracuje podobně jako systémy zpětného využívání energie v pasivních domech.

Energetická náročnost topení a klimatizace má u elektřinou poháněných automobilů mnohem větší význam než u běžných aut, kde je interiér vyhřívaný v podstatě zdarma pomocí zbytkového tepla motoru. Je třeba si uvědomit, že plně nabitý elektromobil s kapacitou akumulátoru 22 kW (BMW i3) si s sebou verze zásobu energie odpovídající pouze 1,7 kg (asi 2,4 l) benzinu Natural 95. Zásluhou účinnosti elektromotoru přesahující 95 % nezbývá mnoho potenciálu na vytápění vnitřního prostoru.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a BMW je tím pravým pro vás? Vyberte si ho v klidu domova z více jak 600 vozů této značky na Automodul.cz.

Každý Watt uspořený při této činnosti se tak přímo promítne do prodloužení dojezdu. V případě klimatizace je potřeba efektivity důležitá ve všech typech automobilů.

BMW uvádí, že jeho elektromobil i3 potřebuje v městském provozu při teplotě 0 stupňů Celsia k pohonu průměrně 5 kW a pro vytápění celé 3 kW. Zatímco polovina z této energie na topení zmizí okny, střechou a dalšími cestami, 1,5 kW se cíleně vyvětrává ventilací. A právě s tímto zbytkovým množstvím energie dokáže prototyp pracovat.

Do místa vývodu ventilace z interiéru totiž technici umístili výměník vzduch-voda, v němž dochází k ohřevu, respektive k ochlazení kapalinového okruhu. To podle toho, jaký je rozdíl teplot okolí a vycházejícího vzduchu. Druhý výměník voda-vzduch je umístěn naopak před vstupem vzduchu určeného pro ventilační systém do vozu. Oba výměníky spojuje uzavřený kapalinový okruh s elektrickým čerpadlem.

Fotogalerie

Tímto řešením dochází v zimě k nasávání mírně předehřátého vzduchu, takže systém vytápění nemusí pracovat tak intenzivně, a tím spoří energii. Naopak v létě jde do ventilačního systému chladnější vzduch, než je v okolí, což má pozitivní vliv na spotřebu klimatizace.

BMW neudává účinnost celého systému. Ale když budeme vycházet z údajů z jiných oblastí, tak lze hovořit o schopnosti znovu využít přibližně 50 procent. To by v našem případě znamenalo úsporu ve výši 0,75 kW, což pro celý automobil vychází na přibližně 10 procent. 

Systém ve formě prototypu má zatím hmotnost méně než 5 kilogramů, přičemž podle slov automobilky je možné počítat s tím, že při sériovém nasazení, o kterém ještě nebylo rozhodnuto, lze počítat se snížením hmotnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.