Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto jako pasivní dům. BMW umí ušetřit na klimatizaci i vytápění

aktualizováno 
Automobilky neustále hledají možnosti, jak efektivněji hospodařit s energiemi. Jeden z těchto způsobů ukázalo německé BMW na prototypu, který umí využít část energie obsažené ve vzduchu odcházejícím ventilací z interiéru. Pracuje podobně jako systémy zpětného využívání energie v pasivních domech.

Energetická náročnost topení a klimatizace má u elektřinou poháněných automobilů mnohem větší význam než u běžných aut, kde je interiér vyhřívaný v podstatě zdarma pomocí zbytkového tepla motoru. Je třeba si uvědomit, že plně nabitý elektromobil s kapacitou akumulátoru 22 kW (BMW i3) si s sebou verze zásobu energie odpovídající pouze 1,7 kg (asi 2,4 l) benzinu Natural 95. Zásluhou účinnosti elektromotoru přesahující 95 % nezbývá mnoho potenciálu na vytápění vnitřního prostoru.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte nové auto a BMW je tím pravým pro vás? Vyberte si ho v klidu domova z více jak 600 vozů této značky na Automodul.cz.

Každý Watt uspořený při této činnosti se tak přímo promítne do prodloužení dojezdu. V případě klimatizace je potřeba efektivity důležitá ve všech typech automobilů.

BMW uvádí, že jeho elektromobil i3 potřebuje v městském provozu při teplotě 0 stupňů Celsia k pohonu průměrně 5 kW a pro vytápění celé 3 kW. Zatímco polovina z této energie na topení zmizí okny, střechou a dalšími cestami, 1,5 kW se cíleně vyvětrává ventilací. A právě s tímto zbytkovým množstvím energie dokáže prototyp pracovat.

Do místa vývodu ventilace z interiéru totiž technici umístili výměník vzduch-voda, v němž dochází k ohřevu, respektive k ochlazení kapalinového okruhu. To podle toho, jaký je rozdíl teplot okolí a vycházejícího vzduchu. Druhý výměník voda-vzduch je umístěn naopak před vstupem vzduchu určeného pro ventilační systém do vozu. Oba výměníky spojuje uzavřený kapalinový okruh s elektrickým čerpadlem.

Fotogalerie

Tímto řešením dochází v zimě k nasávání mírně předehřátého vzduchu, takže systém vytápění nemusí pracovat tak intenzivně, a tím spoří energii. Naopak v létě jde do ventilačního systému chladnější vzduch, než je v okolí, což má pozitivní vliv na spotřebu klimatizace.

BMW neudává účinnost celého systému. Ale když budeme vycházet z údajů z jiných oblastí, tak lze hovořit o schopnosti znovu využít přibližně 50 procent. To by v našem případě znamenalo úsporu ve výši 0,75 kW, což pro celý automobil vychází na přibližně 10 procent. 

Systém ve formě prototypu má zatím hmotnost méně než 5 kilogramů, přičemž podle slov automobilky je možné počítat s tím, že při sériovém nasazení, o kterém ještě nebylo rozhodnuto, lze počítat se snížením hmotnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Citroën C4 Cactus
Francie prozkoumá emise PSA: Citroën Cactus sedminásobně překročil limity

Koncerny Renault a PSA jsou ve Francii konfrontovány s podezřelými výsledky emisních testů. Podle britského serveru Autocar byly například modelu Citroën C4...  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.