Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vývoj spalovacích motorů začal u plynu

  9:20aktualizováno  9:20
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj.
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj. Ale následující konstruktéři začali upřednostňovat benzin nebo jiné tekuté deriváty ropy, neboť v době, kdy technologie nebyla schopná stlačit plyn do kapalného stavu, byly benziny praktičtější. Vozy na nestlačený plyn přesto jezdily. Často to byl autobus ­ tzv. baloon car - tedy vozidlo s balonem, zásobníkem plynu. Ten byl uchycen nejčastěji na střeše, a když už plyn docházel, bylo zapotřebí jednoho člověka, který přidržoval plachtu balonu na střeše tak, aby nepadala na okno před řidiče. Takové autobusy byly ještě před dvaceti lety k vidění na silnicích v Číně. Z ekonomických důvodů začali načerno instalovat propanbutanové láhve do původně benzinových aut právě Češi. Ještě počátkem devadesátých let bylo tuzemsko v tomto směru na světové špičce. Zhruba před sedmi lety nás však západní Evropa hbitě dohnala a nyní patří vývojové i uživatelské prvenství jí. Budoucnost podle odborníků patří vodíku.

Počty vozů na plyn v evropských zemích

Holandsko 250
Itálie 350
Německo 1) 30
Polsko 480
Francie 150

Poznámka: údaje jsou odhadnuté a v tisíchch, 1) Německo začalo tolerovat instalace před dvěma roky
Pramen: LPG KLUB ČR

Ceny instalace propanbutanových systémů

Škoda 105, Favorit 12 000
Škoda Felicia od 18 000
Octavia do r. v. 2001 od 36 000
Octavia r. v. po 2001 od 40 000
Audi A6, Peugeot 607 50 000
Jeep Cherokee 60 000

Poznámka: ceny jsou orientační a v Kč
Pramen: LPG KLUB ČR

Moderní automobily na plyn si bez lahví se stlačeným palivem už nelze představit. Dosud nejrozšířejnější je umístění nádrží v zavazadlovém prostoru, ovšem na úkor místa. Často se v takových případech úpravy do vozu už nevejde rezervní kolo, což může odporovat předpisům té které země. Proto automobilky hledají jiná místa pro lahve s plynem, například pod podlahou vozu.






Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.