Vývoj spalovacích motorů začal u plynu

Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj.
Úplně první zkonstruovaný spalovací motor nebyl živen benzinem, nýbrž plynem ­ byl jím v roce 1862 Lenoirův stroj. Ale následující konstruktéři začali upřednostňovat benzin nebo jiné tekuté deriváty ropy, neboť v době, kdy technologie nebyla schopná stlačit plyn do kapalného stavu, byly benziny praktičtější. Vozy na nestlačený plyn přesto jezdily. Často to byl autobus ­ tzv. baloon car - tedy vozidlo s balonem, zásobníkem plynu. Ten byl uchycen nejčastěji na střeše, a když už plyn docházel, bylo zapotřebí jednoho člověka, který přidržoval plachtu balonu na střeše tak, aby nepadala na okno před řidiče. Takové autobusy byly ještě před dvaceti lety k vidění na silnicích v Číně. Z ekonomických důvodů začali načerno instalovat propanbutanové láhve do původně benzinových aut právě Češi. Ještě počátkem devadesátých let bylo tuzemsko v tomto směru na světové špičce. Zhruba před sedmi lety nás však západní Evropa hbitě dohnala a nyní patří vývojové i uživatelské prvenství jí. Budoucnost podle odborníků patří vodíku.

Počty vozů na plyn v evropských zemích

Holandsko 250
Itálie 350
Německo 1) 30
Polsko 480
Francie 150

Poznámka: údaje jsou odhadnuté a v tisíchch, 1) Německo začalo tolerovat instalace před dvěma roky
Pramen: LPG KLUB ČR

Ceny instalace propanbutanových systémů

Škoda 105, Favorit 12 000
Škoda Felicia od 18 000
Octavia do r. v. 2001 od 36 000
Octavia r. v. po 2001 od 40 000
Audi A6, Peugeot 607 50 000
Jeep Cherokee 60 000

Poznámka: ceny jsou orientační a v Kč
Pramen: LPG KLUB ČR

Moderní automobily na plyn si bez lahví se stlačeným palivem už nelze představit. Dosud nejrozšířejnější je umístění nádrží v zavazadlovém prostoru, ovšem na úkor místa. Často se v takových případech úpravy do vozu už nevejde rezervní kolo, což může odporovat předpisům té které země. Proto automobilky hledají jiná místa pro lahve s plynem, například pod podlahou vozu.