Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Významné osobnosti usedají za volant podnapilé i ve světě

  15:00aktualizováno  15:00
Česko je jednou z mála evropských zemí, kde řidiči před jízdou nesmějí pít žádný alkohol. Maximální přípustná hodnota obsahu alkoholu v krvi se v řadě evropských států ale pohybuje od 0,2 do 0,8 promile, což znamená, že řidičům se tolerují jedna až dvě sklenky vína či piva. Ale i v těchto zemích je povolený limit překračován, a to i veřejnými činiteli či osobami veřejně známými.

Debatu na toto téma opět rozpoutal případ náměstka policejního prezidenta  Miroslava Antla, který dnes na svou funkci rezignoval kvůli autonehodě způsobené pod vlivem alkoholu.

Antl havaroval ve čtvrtek večer na rušné pardubické silnici, ale po havárii se odmítl podrobit odběru krve a moči na zjištění obsahu alkoholu. Dechová zkouška u něj podle policejního zdroje prokázala 0,52 promile, což odpovídá jednomu až dvěma půllitrům piva.

V únoru 1999 způsobil nehodu pod vlivem alkoholu například slovenský poslanec Petr Ďuračka, který po kolizi navíc napadl dva taxikáře. Zranění jednoho z nich si vyžádalo hospitalizaci. Podle policistů, jimž Ďuračka vulgárně nadával, byl v době incidentu pod vlivem alkoholu a nakonec z místa nehody ujel. Později byl
zbaven poslanecké imunity a v březnu 2000 odsouzen k ročnímu vězení s dvouletým podmínečným odkladem. Soud ho uznal vinným z trestného činu útoku na veřejného činitele a výtržnictví. 

Na Slovensku způsobili policisté pod vlivem alkoholu od začátku roku už desítku dopravních nehod, při nichž zahynuli čtyři lidé. Všichni viníci museli od policie odejít. Také v Řecku způsobil nehodu pod vlivem alkoholu poslanec. V červnu 1998 narazil při odjezdu z nočního klubu do tří zaparkovaných aut. Kolemjdoucí šestadvacetiletá učitelka byla zabita. Případ tehdy vyvolal širokou debatu o rozsahu poslanecké imunity. V Řecku jsou totiž členové parlamentu chráněni před
jakýmkoli druhem stíhání s cílem ochránit je před politicky motivovanými obviněními.

Podobně je tomu v jiných evropských zemích. Výjimkou je Británie, kde jsou poslanci za dveřmi parlamentu "normálními" občany Spojeného království s naprosto stejnými právy a povinnostmi. Poruší-li zákon, nemají žádné výhody. Například právě při jízdě pod vlivem alkoholu nemají možnost odmítnout dechovou zkoušku jako v České republice. 

Imunity jsou většinou zbaveni v případě způsobení dopravní nehody pod vlivem alkoholu i vysocí diplomaté. Mezi známé případy patří například nehody diplomatů ze států bývalého Sovětského svazu ve Spojených státech amerických. Jenom v roce 1997 byly zaznamenány čtyři případy. Nejvážnějším byl případ gruzínského
diplomata Georgije Macharadzeho, který při jízdě autem pod vlivem alkoholu trojnásobně překročil povolenou rychlost a zabil jednu dívku. Diplomat byl odsouzen na 21 let do federálního vězení v Severní Karolině. V roce 2000 byl z vězení propuštěn a poslán zpátky do Gruzie. Letos v únoru ho gruzínský soud osvobodil. 

 Na soudní proces v Moskvě čeká ještě jeden diplomat. Loni při dopravní nehodě v Kanadě ve stavu opilosti usmrtil ženu. Ruské úřady odmítly jeho diplomatickou imunitu zrušit. 

 V Chorvatsku byl letos v lednu chycen při řízení v opilosti záhřebský starosta Milan Bandić, jenž způsobil menší dopravní nehodu a ujel. Po nehodě se odmítal podrobit dechové zkoušce na alkohol. Když ji nakonec podstoupil, bylo mu  naměřeno třikrát větší množství, než je povolený limit. O několik dní později na
svou funkci rezignoval. 

Trestu za řízení v opilosti neunikl například ani známý francouzský herec Gérard Depardieu. Po nehodě v květnu 1998, při níž utrpěl několik fraktur levé nohy, mu policie v krvi naměřila 2,55 promile alkoholu. Soud mu vyměřil tři měsíce vězení
podmíněně, pokutu 10.000 franků a na 15 měsíců mu zabavil řidičský průkaz.

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.