Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z hromady šrotu ve stodole se vyloupl unikátní nález za miliony

aktualizováno 
Takhle vypadá splněný sen každého veteránisty, kterému se v duši skrývá lovec motoristických pokladů. Přijdete do venkovské stodoly plné starého harampádí, kde „prej děda schovával ňáký starý díly a motorky“ a v tichém sousoší několika rezavých strojů najdete poklad. Doslova.

1938 Brough Superior 982cc SS80 Project with Petrol Tube Sidecar. Odhadovaná prodejní cena 790 tisíc - 1,2 milionu Kč | foto: Bonhams

Tak nějak se při průzkumu pozůstalosti ve vesničce na jihozápadě Anglie znovu dostalo na světlo celkem osm motocyklů Brough Superior v různém stavu rozkladu, které zde naprosto zapomenuté spočívaly přes padesát let.

Po objevení prvního téměř kompletního stroje se ukázalo, že se v okolních stodolách skrývají další rozebrané v bednách, některé dokonce i se sajdkárou.

Brough Superior přitom patří k nejslavnějším historickým značkám a tento nález osmi strojů patrně bude aspirovat na další rekord o nejdražší veterány v jarní aukci dražební síně Bonhams v Staffordu. Vloni se totiž podobný model - Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport z roku 1927 - vydražil v přepočtu téměř za deset milionů korun.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Mezi nalezenými stroji je navíc naprostá rarita, čtyřválcový Brough Superior BS4. Zatímco dvouválců Brough Superior se vyrobilo celkem 3040, čtyřválcových motocyklů se zdvojeným zadním kolem kvůli zamýšlenému využití se sajdkárou bylo postaveno jen osm.

Osud předchozích sedmi je známý, tento exemplář je poslední a osmička se tím uzavírá, další už neexistuje. Předchozí BS4 se v aukci vyšplhal v přepočtu přes 9 milionů korun a od nového nálezu se očekává ještě vyšší finální cena.

„Jde o jeden z největších motocyklových objevů posledních let,“ říká Ben Walker, ředitel motocyklové sekce aukční sítě Bonhams Collectors. „Kolem těchto motocyklů panuje celá řada záhad a tajemství, o jejich existenci téměř nikdo nevěděl a řada lidí se domnívala, že jde jen o mýty. Říkalo se, že musí být ukryté někde na západě Anglie, ale nikdo netušil kde.“

Rolls mezi motocykly

Stroje Brough Superior byly již ve své době (1919-1940) naprostou špičkou a právem jsou označovány jako Rolls-Royce mezi motocykly. Jejich tvůrce, závodní jezdec George Brough před devadesáti lety navrhl výkonný véčkový dvouválec a s modelem SS100 doslova převálcoval konkurenci a zasloužil si označení Superior.

Fotogalerie

S maximální rychlostí přes 100 mph (160 km/h) se v počátcích minulého století nemohl nikdo měřit a tyto motocykly byly i ve své době exkluzivní a mimořádně drahou záležitostí. Také proto je vyhledávala i řada slavných osobností tehdejší doby (čtěte zde).

Od nalezeného čísla osm těchto výjimečných strojů se dá očekávat obrovský zájem ze strany sběratelů a tím i překonání všech dosavadních rekordů v motocyklových aukcích. A to i přesto, že jsou v poměrně zanedbaném stavu – to je naopak výhoda!

Veteránské stroje v nálezovém stavu či dokonce v rozebrané kolekci dílů jsou odborníky a zájemci ze strany profesionálních investorů z této oblasti stále více ceněné.

Při investicích do veteránů totiž hraje velkou úlohu autenticita a věrnost původních dílů i celého procesu renovace.

A jediný způsob, jak zajistit správnou a věrnou renovaci s použitím těch správných dílů a nejlépe i dobových technologií, je dohlédnout si na celou renovaci sám pěkně úplně od začátku.

Zmrtvýchvstání Brough Superior

Britské stroje Brough Superior se vyráběly mezi 1. a 2. světovou válkou. Nyní přichází pokus o znovuzrození jejich luxusní slávy, práva na značku i design zakoupil nový francouzsko-rakouský výrobce. Před dvěma lety se představil prototyp Brough Superior SS100 navazující na původní styl. Stroje již absolvovaly homologaci pro EU a od jara se rozjíždí kusová výroba. Hlavním rysem je špičatý tvar nádrže, ale třeba i speciální přední odpružení „double wishbone“ či neméně zajímavé kotoučové brzdy se zdvojenými kotouči Beringer s vloženou brzdovou destičkou uprostřed, které tak připomínají původní bubnovou konstrukci. Vodou chlazený V-Twin 997 ccm s úhlem válců 88 stupňů dosahuje maximálního výkonu 140 koní a je zasazený do příhradového rámu ze slitiny oceli a titanu, který využívá motor jako nosnou část. Díky tomu je hmotnost tohoto naháče 180 kg suché váhy. Pokud se vám nový Brough líbí, počítejte s cenovkou kolem dvou milionů korun a s dlouhým čekáním v pořadníku - očekávaná produkce je totiž asi 20 kusů ročně.

Autoři:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Moderní dobu prozrazuje čirý světlomet.
První jízda na Jawě 350 OHC z Číny: mírný pokrok v mezích socialismu

Žádná motorka na silnici nepřitahuje tolik zájmu starších generací jako nová Jawa 350 OHC. Češi prostě Jawu stále milují a dotazy na cenu a původ motorky na...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Václav Parus
Vzpomínka na velikána: Václav Parus byl legendou motocyklových závodů

O nadcházejícím víkendu 20. a 21. května se pojede legendární motocyklový silniční závod 300 zatáček Gustava Havla. Bude to letos smutný podnik a bude se hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.