Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z hromady šrotu ve stodole se vyloupl unikátní nález za miliony

aktualizováno 
Takhle vypadá splněný sen každého veteránisty, kterému se v duši skrývá lovec motoristických pokladů. Přijdete do venkovské stodoly plné starého harampádí, kde „prej děda schovával ňáký starý díly a motorky“ a v tichém sousoší několika rezavých strojů najdete poklad. Doslova.

1938 Brough Superior 982cc SS80 Project with Petrol Tube Sidecar. Odhadovaná prodejní cena 790 tisíc - 1,2 milionu Kč | foto: Bonhams

Tak nějak se při průzkumu pozůstalosti ve vesničce na jihozápadě Anglie znovu dostalo na světlo celkem osm motocyklů Brough Superior v různém stavu rozkladu, které zde naprosto zapomenuté spočívaly přes padesát let.

Po objevení prvního téměř kompletního stroje se ukázalo, že se v okolních stodolách skrývají další rozebrané v bednách, některé dokonce i se sajdkárou.

Brough Superior přitom patří k nejslavnějším historickým značkám a tento nález osmi strojů patrně bude aspirovat na další rekord o nejdražší veterány v jarní aukci dražební síně Bonhams v Staffordu. Vloni se totiž podobný model - Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport z roku 1927 - vydražil v přepočtu téměř za deset milionů korun.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Aukce objevených motocyklů Brough Superior proběhne 24 dubna.

Mezi nalezenými stroji je navíc naprostá rarita, čtyřválcový Brough Superior BS4. Zatímco dvouválců Brough Superior se vyrobilo celkem 3040, čtyřválcových motocyklů se zdvojeným zadním kolem kvůli zamýšlenému využití se sajdkárou bylo postaveno jen osm.

Osud předchozích sedmi je známý, tento exemplář je poslední a osmička se tím uzavírá, další už neexistuje. Předchozí BS4 se v aukci vyšplhal v přepočtu přes 9 milionů korun a od nového nálezu se očekává ještě vyšší finální cena.

„Jde o jeden z největších motocyklových objevů posledních let,“ říká Ben Walker, ředitel motocyklové sekce aukční sítě Bonhams Collectors. „Kolem těchto motocyklů panuje celá řada záhad a tajemství, o jejich existenci téměř nikdo nevěděl a řada lidí se domnívala, že jde jen o mýty. Říkalo se, že musí být ukryté někde na západě Anglie, ale nikdo netušil kde.“

Rolls mezi motocykly

Stroje Brough Superior byly již ve své době (1919-1940) naprostou špičkou a právem jsou označovány jako Rolls-Royce mezi motocykly. Jejich tvůrce, závodní jezdec George Brough před devadesáti lety navrhl výkonný véčkový dvouválec a s modelem SS100 doslova převálcoval konkurenci a zasloužil si označení Superior.

Fotogalerie

S maximální rychlostí přes 100 mph (160 km/h) se v počátcích minulého století nemohl nikdo měřit a tyto motocykly byly i ve své době exkluzivní a mimořádně drahou záležitostí. Také proto je vyhledávala i řada slavných osobností tehdejší doby (čtěte zde).

Od nalezeného čísla osm těchto výjimečných strojů se dá očekávat obrovský zájem ze strany sběratelů a tím i překonání všech dosavadních rekordů v motocyklových aukcích. A to i přesto, že jsou v poměrně zanedbaném stavu – to je naopak výhoda!

Veteránské stroje v nálezovém stavu či dokonce v rozebrané kolekci dílů jsou odborníky a zájemci ze strany profesionálních investorů z této oblasti stále více ceněné.

Při investicích do veteránů totiž hraje velkou úlohu autenticita a věrnost původních dílů i celého procesu renovace.

A jediný způsob, jak zajistit správnou a věrnou renovaci s použitím těch správných dílů a nejlépe i dobových technologií, je dohlédnout si na celou renovaci sám pěkně úplně od začátku.

Zmrtvýchvstání Brough Superior

Britské stroje Brough Superior se vyráběly mezi 1. a 2. světovou válkou. Nyní přichází pokus o znovuzrození jejich luxusní slávy, práva na značku i design zakoupil nový francouzsko-rakouský výrobce. Před dvěma lety se představil prototyp Brough Superior SS100 navazující na původní styl. Stroje již absolvovaly homologaci pro EU a od jara se rozjíždí kusová výroba. Hlavním rysem je špičatý tvar nádrže, ale třeba i speciální přední odpružení „double wishbone“ či neméně zajímavé kotoučové brzdy se zdvojenými kotouči Beringer s vloženou brzdovou destičkou uprostřed, které tak připomínají původní bubnovou konstrukci. Vodou chlazený V-Twin 997 ccm s úhlem válců 88 stupňů dosahuje maximálního výkonu 140 koní a je zasazený do příhradového rámu ze slitiny oceli a titanu, který využívá motor jako nosnou část. Díky tomu je hmotnost tohoto naháče 180 kg suché váhy. Pokud se vám nový Brough líbí, počítejte s cenovkou kolem dvou milionů korun a s dlouhým čekáním v pořadníku - očekávaná produkce je totiž asi 20 kusů ročně.

Autoři:




Nejčtenější

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.