Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný mercedes našli po čtyřiceti letech pod počítačovým šrotem

aktualizováno 
Ve své době patřil Mercedes 300SL k nejmodernějším sériově vyráběným vozům a teď náleží k ceněným sběratelským kouskům. Jeden exemplář ale unikal sběratelům téměř půl století. Štěstí se nakonec usmálo na kanadského specialistu.

Mercedes- Benz 300 SL z roku 1955, který objevil sběratel Rudi Koniczek v Santa Monice v Kalifornii. | foto: Rudi Koniczek/blog.hemmings.com

Mercedes-Benz 300 SL spatřil světlo světa v roce 1954, byl třeba prvním vozem s motorem vybaveným přímým vstřikováním benzinu. Nejrychlejší sériově vyráběný vůz své doby měl pod kapotou třílitrový motor a pyšnil se hlavně unikátním otvíráním dveří. Otvíraly se jako racčí křídla, však se mu také říkalo gullwing. Dodnes se u něj inspirují ostatní. A má i stejně uhrančivého a technicky dokonalého prapravnuka. Více o Mercedesu SLS AMG čtěte ZDE

Mezi lety 1955–1963 jich německá automobilka vyrobila 1 800 kusů. V roce 1955 ale vyprodukovala také minisérii 29 speciálně odlehčených verzí Competiotion Special, které měly karoserii z hliníku, okna z plexiskla, látkou čalouněná sedadla, snížený podvozek, speciální ráfky kol a posílené brzdy.

Právě tyto vozy patří mezi nejcennější sběratelské kousky na světě; jejich cena se na trhu pohybuje kolem 2,5 milionu eur. O 28 kouscích sběratelé věděli, jeden z nich ale pozorným očím celého světa stále unikal.

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Pátral po něm i Rudi Koniczek, německý emigrant, který do Kanady přišel v roce 1953 společně se svými rodiči. Dlouhá léta pracoval pro kanadské zastoupení Mercedesu v Torontu, pak se ale začal věnovat restaurování starých vozů a jeho kvalitní práci můžete najít i v muzeu Mercedesu ve Stuttgartu.

Právě on restauroval prvních šest vozů speciální racčí minisérie. Věděl, kde se ukrývají i další vozy, ale číslo 21 mu stále unikalo. Po dvaceti letech usilovného pátrání zjistil, že v kalifornské Santa Monice má osmdesátiletý muž v garáži vůz s racčími křídly, který dvacet let nikdo neviděl. Okamžitě se tam vydal.

Fotogalerie

Tajemný vůz se měl ukrývat v garáži, která byla vyplněná starými počítači. Koniczek tedy společně se svým obchodním partnerem najali tři muže a začali krabice odklízet. Když zahlédli první části karoserie bylo jasné, že jde o 300 SL. Zbývalo zjistit jediné...

"Vyběhl sem s magnetem v ruce k vozu a když se nepřicvakl, věděl jsem, že je to hliníková karoserie. Číslo 21 bylo konečně na světě," vzpomíná Koniczek na radostnou událost.

Stařičký majitel ho dostal v roce 1955 od svých rodičů jako dárek k promoci a jezdil s ním až do roku 1971. Pak se ale porouchala převodovka a vůz putoval do garáže. Tom Wellmer ho postavil na špalky, odmontoval kola, kapotu a převodovku vyndal. To byla ale ta poslední věc, kterou před čtyřiceti lety udělal.

Koniczkovi trvalo dva dny, než s pomocníky vyklidil garáž a nakonec uzavřel s původním majitelem smlouvu o prodeji. Jedinou podmínkou bylo, že vůz se musí vrátit do původního stavu z roku 1955. Vzácný mercedes teď čeká v Koniczekově dílně, renovace by měla začít příští rok. Za nepojízdný vrak zaplatil dva a půl milionu dolarů.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.