Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Walter: český Rolls-Royce i speciál pro Le Mans

aktualizováno 
Do bohaté historie tuzemského autoprůmyslu se zapsala významně i značka Walter. Její význam zůstal dodnes nedoceněn. A přitom právem platilo heslo, Walter - král vzduchu - král silnic.

Walter - KLASIKA Všechny vozy Walter vynikaly na svou dobu propracovanou technikou i elegancí karoserie | foto: Jindřih Lasík

Zručný mechanik a později odborník na ozubená kola Josef Walter patřil k výrazným postavám českého průmyslu hned vedle Laurina a Klementa. V malé dílně na Smíchově začal v roce 1898 stavět nejdříve jízdní kola, pak motocykly, tříkolky a nakonec i auta.

Na začátku byla láska
V počátcích podnikání se Walter seznámil s Barborou, dcerou zámožného klempíře Ballinga. Ale než získal od budoucího tchána souhlas ke svatbě, dostal od něj nejdříve úkol jako v pohádce: musel sestrojit tři jízdní kola.

Walterovi se to podařilo. A vyplatilo - díky bohatému věnu se mohl pustit do konstrukce prvního motocyklu. Spolehlivost a kvalita jeho výrobků mu přinesla další možnosti v oblasti, po které toužil - u stavby aut. V roce 1911 založil společnost s ručením omezeným se sídlem v Jinonicích.

Odtud pak nejdříve vyjížděly malé, ale hlavně kvalitní automobily řady W. K jejich popularitě přispělo také mnoho sportovních úspěchů.

I do vzduchu
Ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové pěti-, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce.

Výroba automobilů byla sice omezena na úkor leteckých motorů, ale na druhé straně se díky nim zkvalitnily. Některé technologické prvky se dokonce přenesly na montáž automobilových motorů.

Za nejvyzrálejší konstrukci značky Walter se považují modely 6, respektive 6B. Měly otevřené i uzavřené karoserie od proslulých karosářských firem, věhlasného Sodomku nevyjímaje. Šestiválce objemu 2,8 litru a výkonu 60 koní byly použity také pro další modely. Zdařilý 6B Super potvrdil spolehlivost i v soutěži 10 000 km napříč Evropou. Za 13 dní urazil denně v průměru 700 km se spotřebou 14 litrů. Tým Walter zvítězil v klasifikaci značek.

Královský Walter
Senzaci způsobil model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem 5,8 litru. Ve své době největší, nejvýkonnější a nejluxusnější automobil u nás byl právem přezdíván český Rolls-Royce. Dokázal, že výrobek českých konstruktérů se může směle srovnávat s nejrenomovanějšími vozy, jako byly před válkou Hispano Suiza nebo Horch.

Při konstrukci mistrovského díla se pracovalo s nejlepšími materiály a využity byly zkušenosti z letecké výroby. Podle některých pramenů vznikly tři, podle jiných 10 až 15, ale nedochoval se bohužel ani jeden.

Dvanáctiválce poháněly také autobusy pro 45 osob nebo hasičské vozy, u nichž byl objem zvýšen na 7,3 litru. Šlo o nejrychlejší hasičský automobil v Čechách.

30. léta - sláva a konec
Počátkem 30. let navázal Walter spolupráci s firmou Fiat, v jehož licenci postupně vzniklo několik modelů Bijou, Junior (Ballila) a nakonec dva šestiválce - levnější Princ a dražší Lord. Zvláště Junior se prosadil v automobilovém sportu.

V roce 1933 trasu Praha-Bratislava a zpět, kterou musel jezdec Knapp absolvovat dvakrát, ujel s typem Standart za 15 h 22 min. 37 s, což na tehdejších cestách představovalo úžasný průměr 103 km/h. Ještě než byla výroba automobilů v roce 1937 ukončena, „Waltrovku“ opouštěly i malé nákladní vozy a autobusy.
Po druhé světové válce se zde montoval lidový vůz Aero Minor II. I stejnojmenný speciál, s nímž v roce 1949 obsadila v proslulém závodě 24 hodin Le Mans dvojice Krattner a Suttnar nejen první místo ve třídě, ale podle tehdejší handicapové klasifikace celkově druhou příčku.

Tím však výroba automobilů v Jinonicích definitivně skončila, společnost Walter byl přejmenována na Motorlet.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.