Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jedné éry. S wankelem je amen

aktualizováno 
Mazda vyrobila poslední kus RX-8. Jediného auta s rotačním Wankelovým motorem. Éra zajímavého konstrukčního řešení se uzavřela u Mazdy po 45 letech. O budoucnosti říká japonská značka jasné: možná.

Mazda RX-8 | foto: Mazda

Mazda v červnu oficiálně uzavřela kapitolu jménem RX-8 a s ní i výrobu rotačního motoru. Po 45 letech vyrobila poslední auto s Wankelovým motorem ve své hirošimské továrně.

Prezident Mazdy Takashi Yamanouchi řekl, že výroba RX-8 skončila, ale motory Wankel budou stále žít. V mysli konstruktérů Mazdy. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 mazd s wankelem.

Mazda RX-8

S unikátním motorem skončila po devíti letech i kariéra exotického kupé se čtveřicí proti sobě otevíraných dveří. Mazda RX-8, která svým skvělým vzhledem a zajímavým pohonem vstoupí do učebnic, se v poslední fázi prodávala jen na japonském trhu. Budila zájem, ale kupců moc nenašla.

Fotogalerie

Drahý vývoj

Občas se objeví spekulace o práci na nové generaci rotačního agregátu, ale budoucnost tohoto řešení je velmi nejasná. Mazda se zaměřila na své klasické motory s technologií Skyactiv a relativně malé značce už nezbývají síly, elán a finance na živení projektu, který je v podstatě dokonalý, má ale jedinou chybu. A to velmi zásadní, kterou se už několik desetiletí snaží vývojáři vyřešit. Životnost motoru.

Konstruktéři také bojují s vysokou spotřebou a z ní plynoucích emisí. Však také stávající wankel Renesis musel v Evropě před dvěma roky skončit kvůli neplnění emisních norem.

Wankel také nedosahuje takové efektivnosti provozu jako výkonově odpovídající pístový motor. Důvodem je nižší termodynamická účinnost wankelu.

Rotační wankelův motor Mazdy

V roce 2007, kdy wankel v podání mazdy slavil 40. narozeniny, oznámila Mazda, že pracuje na novém motoru označeném 16X. Dnes se spíše mluví o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky.

Mazda chtěla svůj wankel používat ke spalování vodíku. Postavila i několik takto upravených prototypů RX-8. Nejpravděpodobnější použití motoru s rotačním pístem je v kombinaci s elektromotorem, kde by wankel spalující vodík sloužil k dobíjení baterií.

Jen tak mimochodem, s wankelem koketovali kdysi i vývojáři trabantu, objevil se i pod kapotami ruských lad. Více o Wankelově motoru ČTĚTE ZDE



Témata: Lada, Mazda, Trabant


Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
PŘÍMÝ PŘENOS: Sledujte start Rallye Revival na Václavském náměstí

Už po sedmé bude z centra Prahy startovat veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postaví legendy motoristického sportu. Přímý...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Maserati Granturismo Sport
Maserati Granturismo Sport

r.v. 2014, naj. 33 550 km, benzín
2 541 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.