Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jedné éry. S wankelem je amen

aktualizováno 
Mazda vyrobila poslední kus RX-8. Jediného auta s rotačním Wankelovým motorem. Éra zajímavého konstrukčního řešení se uzavřela u Mazdy po 45 letech. O budoucnosti říká japonská značka jasné: možná.

Mazda RX-8 | foto: Mazda

Mazda v červnu oficiálně uzavřela kapitolu jménem RX-8 a s ní i výrobu rotačního motoru. Po 45 letech vyrobila poslední auto s Wankelovým motorem ve své hirošimské továrně.

Prezident Mazdy Takashi Yamanouchi řekl, že výroba RX-8 skončila, ale motory Wankel budou stále žít. V mysli konstruktérů Mazdy. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 mazd s wankelem.

Mazda RX-8

S unikátním motorem skončila po devíti letech i kariéra exotického kupé se čtveřicí proti sobě otevíraných dveří. Mazda RX-8, která svým skvělým vzhledem a zajímavým pohonem vstoupí do učebnic, se v poslední fázi prodávala jen na japonském trhu. Budila zájem, ale kupců moc nenašla.

Fotogalerie

Drahý vývoj

Občas se objeví spekulace o práci na nové generaci rotačního agregátu, ale budoucnost tohoto řešení je velmi nejasná. Mazda se zaměřila na své klasické motory s technologií Skyactiv a relativně malé značce už nezbývají síly, elán a finance na živení projektu, který je v podstatě dokonalý, má ale jedinou chybu. A to velmi zásadní, kterou se už několik desetiletí snaží vývojáři vyřešit. Životnost motoru.

Konstruktéři také bojují s vysokou spotřebou a z ní plynoucích emisí. Však také stávající wankel Renesis musel v Evropě před dvěma roky skončit kvůli neplnění emisních norem.

Wankel také nedosahuje takové efektivnosti provozu jako výkonově odpovídající pístový motor. Důvodem je nižší termodynamická účinnost wankelu.

Rotační wankelův motor Mazdy

V roce 2007, kdy wankel v podání mazdy slavil 40. narozeniny, oznámila Mazda, že pracuje na novém motoru označeném 16X. Dnes se spíše mluví o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky.

Mazda chtěla svůj wankel používat ke spalování vodíku. Postavila i několik takto upravených prototypů RX-8. Nejpravděpodobnější použití motoru s rotačním pístem je v kombinaci s elektromotorem, kde by wankel spalující vodík sloužil k dobíjení baterií.

Jen tak mimochodem, s wankelem koketovali kdysi i vývojáři trabantu, objevil se i pod kapotami ruských lad. Více o Wankelově motoru ČTĚTE ZDE





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.