Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jedné éry. S wankelem je amen

aktualizováno 
Mazda vyrobila poslední kus RX-8. Jediného auta s rotačním Wankelovým motorem. Éra zajímavého konstrukčního řešení se uzavřela u Mazdy po 45 letech. O budoucnosti říká japonská značka jasné: možná.

Mazda RX-8 | foto: Mazda

Mazda v červnu oficiálně uzavřela kapitolu jménem RX-8 a s ní i výrobu rotačního motoru. Po 45 letech vyrobila poslední auto s Wankelovým motorem ve své hirošimské továrně.

Prezident Mazdy Takashi Yamanouchi řekl, že výroba RX-8 skončila, ale motory Wankel budou stále žít. V mysli konstruktérů Mazdy. První Mazda s motorem s rotačním trojúhelníkovým pístem vyjela v roce 1967, bylo to nádherné kupé Cosmo Sport. Zlatým rokem byl 1973, v tom roce vyrobila 239 871 mazd s wankelem.

Mazda RX-8

S unikátním motorem skončila po devíti letech i kariéra exotického kupé se čtveřicí proti sobě otevíraných dveří. Mazda RX-8, která svým skvělým vzhledem a zajímavým pohonem vstoupí do učebnic, se v poslední fázi prodávala jen na japonském trhu. Budila zájem, ale kupců moc nenašla.

Fotogalerie

Drahý vývoj

Občas se objeví spekulace o práci na nové generaci rotačního agregátu, ale budoucnost tohoto řešení je velmi nejasná. Mazda se zaměřila na své klasické motory s technologií Skyactiv a relativně malé značce už nezbývají síly, elán a finance na živení projektu, který je v podstatě dokonalý, má ale jedinou chybu. A to velmi zásadní, kterou se už několik desetiletí snaží vývojáři vyřešit. Životnost motoru.

Konstruktéři také bojují s vysokou spotřebou a z ní plynoucích emisí. Však také stávající wankel Renesis musel v Evropě před dvěma roky skončit kvůli neplnění emisních norem.

Wankel také nedosahuje takové efektivnosti provozu jako výkonově odpovídající pístový motor. Důvodem je nižší termodynamická účinnost wankelu.

Rotační wankelův motor Mazdy

V roce 2007, kdy wankel v podání mazdy slavil 40. narozeniny, oznámila Mazda, že pracuje na novém motoru označeném 16X. Dnes se spíše mluví o tom, že se vývoj dostal do slepé uličky.

Mazda chtěla svůj wankel používat ke spalování vodíku. Postavila i několik takto upravených prototypů RX-8. Nejpravděpodobnější použití motoru s rotačním pístem je v kombinaci s elektromotorem, kde by wankel spalující vodík sloužil k dobíjení baterií.

Jen tak mimochodem, s wankelem koketovali kdysi i vývojáři trabantu, objevil se i pod kapotami ruských lad. Více o Wankelově motoru ČTĚTE ZDE





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.