Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejznámější wartburg v Česku

aktualizováno 
Tuningář je v představách neznalých dvacetiletý frajer s vyšperkovaným autem a čepicí kšiltem vzad. Jiří Kubíček to splňuje tím kšiltem vzad. A rudým fárem v garáži. Má ale dost netradiční značku.

Wartburg Jiřího Kubíčka | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Jeho wartburg je známou raritou tuningových srazů. Rudý dvoutaktní zjev tam parkuje vždycky s otevřenou kapotou, aby bylo vidět do vyšperkovaného motorového prostoru. Auto je obsypané poháry, fotografiemi a dalšími trofejemi. Však je na něj jeho majitel řádně hrdý, jak si můžete přečíst v rozhovoru s Jiřím Kubíčkem zde.

Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosilie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci.

Výroba auta, jež se spolu s trabantem stalo symbolem NDR, byla definitivně ukončena 10. dubna 1991. Ve stejném roce skončila také výroba fešné dodávky Barkas, která dostávala z wartburgu motor.

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech. Přitom o nápady nouze nebyla. Vždyť na základech wartburgů vznikaly ve východním Německu i parádní sporťáky Melkus.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory, které pocházely od západoněmeckého Volkswagenu.

Zavržení hlučného dvoutaktu, jehož přítomnost pod kapotou neklamně prozrazovaly kotouče dráždivého šedomodrého dýmu linoucího se z výfuku, bylo změnou zásadní, ale zároveň beznadějně pozdní. Po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut, proti nimž wartburg působil jako exponát z automobilového skanzenu.

Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do kufru čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit.

Pojmout pětičlennou rodinu i s příslušnou výbavou pro dovolenou na Rujaně zkrátka nebyl pro wartburg problém. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzinu.

Fandové vozů z Eisenachu s oblibou upozorňují také na závodnickou minulost značky. Jakkoliv to může znít překvapivě, wartburgy se pravidelně účastnily například Rallye Monte Carlo či Rallye 1 000 jezer. I přes dílčí úspěchy ale díru do světa automobilového sportu neudělaly.

Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát pohárů z tuningových soutěží.
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání.
Původní dvoutaktní motor Wartburgu je dnes k nepoznání. Zdobí například tři chromované klaksony.
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až stošedesátikilometrovou rychlostí.
Oprava jednoho auta trvala Jiřímu Kubíčkovi tři roky.
Kapota jednoho z Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Tuningem prošly i motory obou Wartburgů. Na okruhu tak mohou jet až stošedesátikilometrovou rychlostí.
Jeden z východoněmeckých Wartburgů automechanika Jiřího Kubíčka
Automechanik Jiří Kubíček už se svými dvěma miláčky posbíral pětasedmdesát pohárů z tuningových soutěží.
Východoněmecký poklad se zatím schovává pod plachtou.
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka
Jiří Kubíček ve své autodílně v pražských Ďáblicích
Pražská dílna automechanika a tuningového nadšence Jiřího Kubíčka

 







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.