Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wartburgy se možná vrátí. Luxus z NDR chce oživit Opel

  11:26aktualizováno  11:26
Jeden ze symbolů východoevropského socialistického průmyslu má šanci na znovuzrození. Opel chce po vzoru úspěšné Dacie nabídnout levný vůz se značkou Wartburg.

Wartburg 353 | foto: Dan Přibáň

Podle německého serveru Automobilwoche zvažuje Opel produkci "cenově výhodného auta s nejjednodušší technikou převzatou z modelu Corsa". Informace pochází od nejmenovaného mluvčího koncernu General Motors Europe, který vlastní továrny Opel.

Wartburgy by se měly vyrábět na stejném místě, kde v letech 1956 až 1991 opouštěly výrobní linky jejich předchůdci. V Eisenachu, poblíž kterého stojí hrad Wartburg, od něhož si podnik z éry NDR půjčil název. Nyní Opel v těchto továrnách vyrábí malé corsy.

Zatímco německý týdeník Auto Bild považuje využití známé značky Wartburg za hotovou věc, General Motors tvrdí, že zatím není nic rozhodnuto.

"Existují pracovní skupiny, které uvažují o automobilu za méně než 9 000 eur (zhruba 240 000 Kč). Hovořilo se i o jménu Wartburg," potvrzuje šéf závodní rady Opelu v Eisenachu Harald Lieske.

Ostatní zdroje mluví o ještě nižší ceně, wartburgy by prý měly stát 7 tisíc eur, což je v přepočtu okolo 200 tisíc korun. Dacii Logan nebo Sandero lze v Česku při nákupu v hotovosti pořídit za 180 tisíc korun.

Trabantiáda 2006 (21. října 2006)

Wartburg 311

O marketingové smysluplnosti obnovení značky Wartburg však panují pochybnosti. Na celoevropské úrovni je poměrně neznámá, ve východní části Evropy zase wartburg platil spíše za vůz střední třídy až téměř luxusní výrobek. V západní části Německa tomu bylo přesně naopak. "Jako regionální značka by se však Wartburg mohl uchytit," soudí Harald Lieske.

Podle Auto Bildu by mohl nový wartburg vzniknout na základě brazilského Chevroletu Corsa. Což je předposlední generace evropské Corsy C se stupňovitou zádí. Jak se na čistokrevný wartburg sluší, měl by i ten nový dostat tříválcový motor, tentokrát už čtyřtaktní. Mělo by jít o litrový benzinový tříválec s výkonem 60 koní.

Chevrolet CorsaChevrolet Corsa

Opel se ovšem dosud údajně nezačal zajímat o práva na ochranu jména Wartburg. Vlastníkem těchto práv je nadace Wartburg Stiftung.

Ze současných 1 700 zaměstnanců závodu Opelu v Eisenachu mnoho pracovalo ještě na výrobě wartburgů. Těch se do 10. dubna 1991 v Eisenachu vyrobilo kolem 1,2 milionu. Šlo především o modely s označením 311 a 353. V závěru výroby dostávaly wartburgy čtyřtaktní čtyřválce 1,3 od VW.

Budoucnost Opelu je nejistá, její mateřský koncern General Motors čelí velké krizi a je skoro jsté, že se své evropské značky zbaví. Německou automobilku s největší pravděpodobností převezme italský Fiat. Více o situaci Opelu čtěte ZDE

Levná auta plánuje zařadit do svého výrobního programu více automobilek. Po Renaultu, který nabídl jednoduché auto pod značkou Dacia, se o podobných autech hovoří v souvislosti s Toyotou a Fiatem. Automobilky tuší velký potenciál laciných a jednodušších vozů na rozvojových trzích východní Evropy, Latinské Ameriky nebo Indie.

Trabantiáda 2006 (21. října 2006)

Wartburg 1,3

slavná historie wartburgu

Wartburg (AWE - Automobilwerke Eisenach) je jedna z nejstarších automobilových značek. Prvním automobilem vyrobeným v automobilce pojmenované podle nedalekého hradu byl vůz vyrobený již v roce 1898. Ve třicátých letech 20. století tak označovalo BMW svou modelovou řadu luxusních sportovních vozů, které v Eisenachu vyrábělo.

Po skončení druhé světové války se Eisenach i s automobilkou ocitl v sovětské zóně. Prvními poválečnými vozy byly BMW, sestavované z dílů vyrobených během války.

V roce 1955 byla do Eisenachu převedena z Zwickau výroba dvoutaktního auta IFA F 9. To se zde vyrábělo rok a zároveň se tajně připravoval nový typ s původním názvem Eisenacher 311, který svým typovým označením začínajícím číslicí 3 měl navazovat na éru automobilky BMW.

Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen Wartburg 311. Mel dvoutaktní tříválec s výkonem 27 kW. Byl k mání v mnoha verzích: jako sedan, třídveřové kombi, dvoudveřový kabriolet, kupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné a později i kovové shrnovací střechy a také pětidveřové kombi označené Camping.

Ke specialitám modelové palety patřil pick-up nebo pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném provedení a s plátěnou skládací střechou.

Úplnou špičku představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl v roce 1957 na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci.

Mimo sériově vyráběné varianty existoval i prototyp Bellevue s karoserií landaulet, který mel nad předními sedadly prosklenou pevnou střechu a nad zadními shrnovací plátěnou. Do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách.

Od roku 1964 byl současně vyráběn model označený jako Wartburg 312. Měl silnější motor a nový podvozek připravovaný již pro model 353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per.

V roce 1966 přišel moderní Wartburg 353, který byl včetně čtyřtaktní modifikace vyráběn celkem 25 let. K mání byl buď sedan, nebo obrovské kombi označené Tourist. Později přibylo několik kusů zvláštního provedení kabrioletu s plátěnou shrnovací střechou pro potřeby policie a armády a objevil se i pick-up.

V roce 1988 wartburg dostal čtyřtaktní motor Volkswagen o objemu 1.3 l. úpravami prošel také podvozek a karoserie.

10. dubna 1991 byl vyroben poslední Wartburg 1,3 a továrnu v duryňském Eisenachu převzal Opel.

Zdroj: wikipedia.org

Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.