Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvoutaktní autofotka: Před 20 lety vyjel poslední wartburg

aktualizováno 
Symbol NDR byl v Čechách obklopen velkým počtem fanoušků, teď mu ale zvoní hrana. Po dvaceti letech od ukončení výroby se z našich silnic pomalu, ale jistě vytrácí.

Každý týden pro vás vybíráme zajímavou autofotku od našich čtenářů nebo z galerií s automobilovou tématikou mezi fotoalby na Rajče.net.

Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosilie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci. Výroba auta, jež se spolu s trabantem stalo symbolem NDR, byla definitivně ukončena 10. dubna 1991. Ve stejném roce skončila také výroba fešné dodávky Barkas, která dostávala z wartburgu motor.

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech. Přitom o nápady nouze nebyla.

Vždyť na základech wartburgů vznikaly ve východním německu i parádní sporťáky Melkus.

Trabantiáda 2006 (21. října 2006)
Trabantiáda 2006 (21. října 2006)

Už v roce 1968 se ve vývojovém oddělení VEB Automobilwerk Eisenach zrodil wartburg kupé (W355) se zbrusu novým hranatým kabátem z plastu a motorem od Renaultu.

Že ze spolupráce s francouzskou automobilkou sešlo, se v dobovém kontextu dalo pochopit. Krachem ale skončil i pokus o kooperaci se socialistickým Československem, jehož výsledkem byl vůz s označením P760. Zkombinovat škodovácký čtyřtaktní motor s předním náhonem z Eisenachu se zdálo být výhodným řešením pro obě automobilky, leč vývoj "škodburgu" byl ukončen ve fázi prototypu.

Technická dokumentace

Zajímá vás, jak vypadal firemní manuál k wartburgům? Podívejte se na fotodokumentaci uživatelů webu rajče.net:

1. Wartburg 353 W

2. Wartburg 311

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory.

Nepocházely ovšem z Mladé Boleslavi, ale od západoněmeckého Volkswagenu.

Zavržení hlučného dvoutaktu, jehož přítomnost pod kapotou neklamně prozrazovaly kotouče dráždivého šedomodrého dýmu linoucího se z výfuku, bylo změnou zásadní, ale zároveň beznadějně pozdní. Po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut, proti nimž wartburg působil jako exponát z automobilového skanzenu.

Trabantiáda 2006 (21. října 2006)
Volant

Nic na tom nemohla změnit už ani verze New-Line, kterou v Eisenachu navrhli ve spolupráci se západoněmeckou ladičskou firmou Irmscher.

Vysmívané wartburgy mají dodnes své zaryté fandy, byť jich není tolik, jako v případě rázovitějších trabantů. Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do kufru čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit.

Pojmout pětičlennou rodinu i s příslušnou výbavou pro dovolenou na Rujaně zkrátka nebyl pro wartburg problém. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzinu.

Wartburg

Fandové vozů z Eisenachu s oblibou upozorňují také na závodnickou minulost značky. Jakkoliv to může znít překvapivě, wartburgy se pravidelně účastnily například Rallye Monte Carlo či Rallye 1 000 jezer. I přes dílčí úspěchy ale díru do světa automobilového sportu neudělaly.

Po ukončení výroby wartburgů v roce 1991 se několikrát objevily informace o možném zmrtvýchvstání této značky. Zřejmě poslední byla před dvěma lety spekulace německého magazínu AutoBild, že se o vzkříšení zašlé slávy wartburgů pokusí automobilka Opel se starší verzí svého modelu Corsa.

Ubývají

Za posledních 12 let se počet Wartburgů na českých silnicích snížil na čtvrtinu, tedy necelých 15 000 vozů. Vyplývá to z údajů Centrálního registru vozidel.

Kdysi populární dvoutakt z bývalého východního Německa patřil do roku 1989 k nejprodávanějším značkám v Československu. Ještě v roce 1998 jezdilo po tuzemských silnicích téměř 30 000 vozů posledního typu 353, který se vyráběl od roku 1966. Tento model byl v té době 19. nejrozšířenějším vozem v Česku.

Rychlý úbytek dvoutaktních vozů značky souvisí vedle celkové zastaralosti modelu se zavedením ekologického poplatku před dvěma lety, který zvýšil náklady na pořízení vozu při jeho registraci novým majitelem o 10 000 korun. Velká část wartburgů skončila na vrakovištích, zbytek drží většinou fandové značky, kteří se sdružují v několika klubech. Zachovalý model 353 lze nyní pořídit do 20 000 korun, tedy za podobnou cenu, jako Škodu Felicii z prvních let výroby.

Autofotka týdne pochází od uživatele bufu601. Celou fotogalerii s názvem Waran slalom si můžete prohlédnout zde

Hledejte fotky

Zapojte se i vy a posílejte své tipy na fotky s automobilovou tématikou v albech na Rajče.net. Pište na adresu auto@idnes.cz, jako předmět uveďte heslo "fotka týdne".

Autoři: ,




Nejčtenější

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.