Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo, kterou založil Google. | foto: Waymo

Autofotka týdne: První auta značky Google startují. Nepotřebují řidiče

  • 102
Google podepsal smlouvu o spolupráci s koncernem FCA při vývoji autonomních aut v květnu 2016. Jak budou vypadat prototypy aut bez řidiče v podání nově vytvořené společnosti Waymo, tak bylo víceméně jasné. Na světě už jsou první fotky Chrysleru Pacifica se speciální výzbrojí.

Je to symbolické, s automobilismem to má společného stále méně, ale stále více se o tom mluví. Když manažeři autoprůmyslu říkají, že za poslední dekádu se změnil svět aut víc než za celých uplynulé století, moc nepřehánějí.

O autonomních autech mluví celý svět. Je velká otázka, zda o ně zákazníci vůbec stojí, výrobci a technologické firmy na nich ale intenzivně pracují. Prozatím neexistuje ani právní rámec a řidičské schopnosti robotických aut jsou na úrovni pomocné autoškoly, zdá se ale, že takové vozy nám do reálného života časem opravdu proniknou.

Nakonec skepticismus v řidičích dneška hlodat může, ukazuje se ale, že mládež o auta nejeví zrovna velký zájem a autonomní mobilita pasuje do fascinace moderními technologiemi. Výrobci, kteří na robotickém řízení pracují, tlačí na legislativce, aby takovým autům uvolnili cestu do provozu. Vzhledem k tomu, že do vývoje investují obrovské peníze, nenechají to jen tak.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Nejmenovaný manažer pohybující se na straně dodavatelů pro autoprůmysl na vysokých postech pro iDNES.cz odhalil pozadí rozhodování: „Automobilky samozřejmě sledují požadavky trhu, nakonec se ale 95 procent všech rozhodnutí v autoprůmyslu odehrává ve třech centrech, kde se koncentruje moc: první je v Detroitu, druhé centrum je v Evropě, je to pás táhnoucí se od Wolfsburgu, přes Stuttgart, Mnichov do Turína, plus Paříž a třetí je v Asii, v oblasti Koreje a Japonska,“ naznačuje tak, že o tom, v čem a jak budeme jezdit a co se nám bude líbit, rozhodují hlavně sami kapitáni autoprůmyslu.

Waymo je jeden z těch projektů majících šířit optimismus a důvěru v taková vozidla. Založil ho Google, aby do něj vyčlenil svůj tým pracující na technologii autonomní mobility. Právě Google a Tesla by do rozhodování chtěly promlouvat také.

Proto je spojení s koncernem Fiat-Chrysler (FCA) pro Google důležité a to se ještě může naparovat, že nově zájem o spolupráci veřejně ohlásila těsně před Vánoci japonská Honda.

„Této spolupráce se zúčastní techničtí pracovníci společnosti Honda R&D v kalifornském Silicon Valley a v japonském Tochigi, kteří budou úzce spolupracovat s technickými pracovníky společnosti Waymo v kalifornském Mountain View a michiganském Novi,“ uvádí Petr Hubáček z českého zastoupení japonské značky.

Chrysler Pacifica se speciálním nářadím, které udělá z řidičů jen dohled nad prací stroje, Waymo představí na významném technologickém veletrhu CES, který 5. ledna otevírá v Las Vegas.

Google už ohlásil, že vzdává snahu o stavbu vlastního auta, chce se zaměřit právě jen na vytvoření technologie pro autonomní řízení, kterou chce nabídnout ostatním výrobcům. Proto je partnerství s FCA a Hondou logickým krokem.

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Za základ vývojářům Googlu posloužila hybridní varianta velkého rodinného vanu. To v podání Američanů znamená benzinový šestiválec Pentastar objemu 3,6 litru a s ním spojený elektromotor, akumulátor má vystačit na 50 kilometrů elektrické jízdy. Ten nádor na střeše pacificy je laserový radar (lidar) skenující okolí, auto je dostrojeno ještě dalšími senzory a kamerami. Nejdůležitější je ale výkonný software, který nasbíraná data analyzuje a podle toho ovládá auto.

John Krafcik, šéf Wayma, si pochvaluje, že práce na prvních prototypech šla vývojářům od ruky, od zahájení spolupráce uběhlo jen šest měsíců. V lednu vyjede na testovací polygony FCA v Michiganu a Arizoně a Wayma v Kalifornii první stovka testovacích vozidel.