Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wi-fi v autech odhalí chodce a zajistí synchronizaci s počítačem

aktualizováno 
Téměř všichni účastníci silničního provozu včetně chodců u sebe mají mobilní telefon. Většina z nich dokonce smartphone. Toho chce využít automobilka General Motors, která vyvíjí systém detekce chodců, založený na přítomnosti wi-fi v chytrých telefonech.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi Direct | foto: GM | foto: GM

Nový systém detekce chodců a cyklistů od General Motors (GM), je založen na funkci wi-fi Direct. Tou je vybavena řada nových chytrých telefonů a dalších zařízení s wi-fi připojením. Počet takto vybavených přístrojů má navíc velmi rychle stoupat.

Wi-fi namísto radaru

Technologie wi-fi Direct umožňuje jednotlivým přístrojům vybaveným bezdrátovým přenosem wi-fi vzájemně komunikovat bez nutnosti jakéhokoli prostředníka, třeba obvyklého wi-fi hotspotu nebo základnové stanice mobilního operátora. Zařízení jsou schopna se přes wi-fi direct spojit přímo a vysokou přenosovou rychlostí si vyměnit data.

GM chce tuto rychlou technologii s dosahem asi 200 metrů využít k tomu, aby vůz řidiče varoval před nepozorným chodcem skrytým za překážkou, který chce vstoupit do vozovky, nebo třeba před cyklistou v mrtvém úhlu zpětných zrcátek. Automobil bude také vybaven wi-fi Direct a bude vyhledávat přístroje se stejnou funkcí ve svém okolí.

Výhodou wi-fi Direct je mimo jiné schopnost se s druhým zařízením spojit během jedné sekundy, což je vzhledem k dosahu dost na to, aby auto chodce odhalilo. Na multifunkčním displeji v přístrojovém štítu se pak budou zobrazovat informace a varování o přítomnosti nečekaných účastníků provozu.

Drobné zádrhele

Celé to však má několik háčků. Technologie je spíše experimentální a praktické využití bude vyžadovat velké rozšíření wi-fi Direct a jejího využívání. Funkci musí mít totiž uživatel zapnutou. Navíc, aby auto chodce identifikovalo, je potřeba do současných chytrých telefonů nainstalovat speciální aplikaci, kterou GM také vyvíjí. Spíše než spolehlivé varování řidiče by tak mohla aplikace sloužit jako prevence pro uvědomělé, ale občas nepozorné chodce a cyklisty. Navíc i upozorňovaných řidičů bude zpočátku velmi málo.

I v automobilu má systém jednu nevýhodu. Upozorňování na chodce na malém displeji uprostřed budíků totiž není jistě tím nejlepším způsobem, jak řidiče zaujmout. Namísto toho, aby sledoval miniaturní displej, by se v takové chvíli měl řidič věnovat pečlivému sledování vozovky. Samotný systém by tak mohl být užitečnější spíše pro interní systémy auta, které budou vyhodnocovat možnost střetu a auto na ni připraví. Podobně jako funguje například systém detekce chodců u Volva.

Wi-fi jako budoucnost zábavy a informací

Funkce wi-fi Direct však má i tak v automobilech GM velkou budoucnost. Firma totiž slibuje, že v příštích letech se palubní elektronika vozů v podobě různých zábavních a komunikačních systémů výrazně změní. Oproti dnešním smartphonům a tabletům totiž vypadají systémy v autech často velmi předpotopně, jsou špatně ovladatelné a mají málo funkcí. GM patří mezi automobilky, které to chtějí změnit.

Za několik let by měly například všechny vozy koncernu poskytovat přístup k internetu a auta by měla podle šéfa GM Dana Akersona být jakýmisi pojízdnými hot-spoty. A například právě pomocí wi-fi Direct se bude moci vůz zaparkovaný před domem spojit s vaší domácí elektronikou a s ní se pak synchronizovat. Snadno tak do vozu přenesete oblíbenou hudbu, aktualizujete mapy nebo si budete moci naplánovat cestu doma na počítači a trasa se následně automaticky objeví na displeji navigace po nastartování vozu.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.