Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WRČivý boxer Impreza, miláček rodiny

  13:50aktualizováno  26. ledna 15:41
hodnocení iDNES 3,6/5

Sníh se šotolinou létá na všechny strany a kapky potu stékají z čela, Petter Solberg obkrouží řízeným smykem sněhovou bariéru a zmizí v mlze... Vůní rallye je prodchnutá i ta nejobyčejnější impreza, má dravý vzhled a excelentní jízdní vlastnosti, podpořené výborným motorem. Jaká je základní kombi verze s dvoulitrem pod kapotou?
VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI
MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

Schází jí možná bojová výstroj rallyeové sestřenice, setkání tváři v tvář ovšem rychle umlčí pochybovače.

Táhne ji totiž šestsetčtyřicet kopyt a řidič o každém z nich dobře ví. Tak ovladatelné a komunikativní auto se jinde těžko hledá.

Na první pohled nevypadá kombík s legendárním jménem krotce. Přestože oblékl unisexovou stříbrnou metalízu a čtyři ocelové pěsti pod kapotou zabírají "pouze" dva litry objemu, vytře s mnohem sebevědomějšími soupeři dráhu.

Může se hodit

Nové i ojeté vozy Subaru Impreza můžete koupit na www.automodul.cz

Už za volantem základní verze i spořádaného otce rodiny zasvrbí ruce, když zahlédne zatáčku.

VNĚJŠÍ VZHLED

Svébytný a výrazný design dělá z imprezy jednoho z nejpohlednějších sportkombíků. Ostře řezaný vzhled okreskového atleta podtrhuje soustava výřezů na přídi, připomínající leteckou minulost automobilky. Efektní přední nárazník má ovšem i své mouchy; je posazen proklatě nízko a rád se intimně sbližuje s obrubníky.

Boční pohled připomene, že subaru staví svou identitu na čertovských sedanech. Tvarování zádě s potlačeným posledním a naopak zvýrazněným předposledním sloupkem rozděluje diváky na dva tábory. Ti, kterým se líbí, ocení vystouplý zadeček rýsující na víku kufru, odpůrci povídají cosi o nastavované kaši. Řidič ocení subtilní A-sloupky, které nebrání ve výhledu, a velké prosklené plochy.

Subaru dělají specifické detaily; bezrámové dveře šíří nevysvětlitelné kouzlo, a impreze sluší ze všech členů souhvězdí plejád nejvíce. Boxer pod kapotou se při startování lenošivě převalí, když se ale rozběhne, je hřích zapínat rádio. Také redukční převodovku byste v jiném produkčním cestovním voze hledali zřejmě jen stěží.

INTERIÉR 

Šlechtění techniky konstruktéry pravděpodobně trochu vysílilo; interiéry konkurentů hýčkají posádku přeci jen o poznání více. Všechno, co normální uživatel žádá, impreza poskytne, chybí však útulnost a místy také vkus.
 
Přístrojovka ctí filozofii "vše pro řidiče", při pohledu na použité materiály a některé detaily si ale vzpomeneme na starší korejskou produkci. Účel vládne přísnou rukou, méně už bylo myšleno na estetiku a jednadvacáté století. Přesto se však zástupce patrně nejkonzervativnější značky neubránil jisté popularizaci a např. design palubní desky už lze nyní prohlásit za líbivý.

Dobrý dojem z intuitivního a logického ovládání automatické klimatizace (v základním provedení) kazí titěrná tlačítka ovládání autorádia. Ostatní páčky a knoflíky dělají vesměs to, co od nich Evropan očekává, způsobem, na jaký je zvyklý.

Sedačky pečují o těla posádky velmi dobře, zasloužily by si ale větší rozsah nastavení. Chvíli zvykání vyžaduje pouze výškově nastavitelný volant s typicky velkým a tenkým věncem.

Centimetry pro posádku impreza zrovna neplýtvá. Ramena mají prostoru dost, v podélném směru je to o poznání horší. Cestující vzadu nejprve musí dát díky masivnímu třetímu sloupku při nastupování pozor na hlavu, aby si ji pak lámali s tím, kam odložit nohy. Bagáži se do stísněného kufru, jehož podlahu vyhnal pohon zadní nápravy proklatě vysoko, taky moc nechce. Příliš slavné to není ani s velikostí a množstvím odkládacích ploch.

PLUSY
- design karoserie
- jizdní vlastnosti

- motor
- ovladatelnost
- stabilita ve vysokých rychlostech
- propracovaný pohon čtyř kol

MINUSY
- lacině působící, neútulný a malý interiér
- pouze pětistupňová převodovka
- chudá nabídka výbavy
- chudá bezpečnostní výbava
- pouze benzinové motory v nabídce

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Z řízení imprezy se po několika - i pomalých městských - kilometrech stane návyková záležitost. Ovládací síly jsou o něco větší, než je dnešní evropský řidič zvyklý; ani křehká ženská ruka však s řízením mít problémy nebude. Pilot imprezy je alespoň dokonale obeznámen o všem, co se s autem děje.

Přes zdánlivě subtilní stavbu má moc ráda i hodně vysoké rychlosti, řízení příjemně ztuhne a podvozek se ani o píď neodchýlí od kýženého směru.

Geniálně jednoduchý permanentní pohon všech kol pracuje absolutně bezchybně. Pánové od Subaru elektroniku, odpojující a připojující tu jedno, tu více kol, neuznávají. Kola se "natvrdo" točí všechna, a řidič to bere jaksi samozřejmě. Nejlepším vysvědčením inženýrům zpod Fujiamy je fakt, že se řidič s autem nemusí sžívat, od začátku od něj totiž dostává klid a jistotu. Žádná nedotáčivost ani přetáčivost se za normálních rychlostí nekoná, auto jede jako po kolejích.

Řidič si to po usednutí z obyčejného auta, kde motor roztáčí kola pouze jedné nápravy, neuvědomí, ale za volantem imprezy je za všech okolností pekelně rychlý. Dvojnásob to platí v zatáčkách. Impreza přímo vybízí k nájezdu do oblouku způsobem, který by byl pro auta, kde se dvě kola jen vezou, smrtelný.


Pihou na veskrze pozitivním dojmu z ovládání jsou brzdy; k zastavení byly zapotřebí hodně neomalené způsoby vůči pedálu. Podle slov zkušeného subaristy ovšem vše napraví záměna brzdových destiček za přilnavější druh.

Zlatá kola ponechává modrým bojovým speciálům; i ta obyčejnější šestnáctipalcová, která základní provedení dostalo do vínku, nadělají hodně parády, je ovšem třeba počítat s tím, že cestování na vzduchovém polštáři posádku nečeká.

MOTOR A SPOTŘEBA

Dvoulitr pod kapotou je maximum, které doporučíme příčetnému zájemci o auto podobných rozměrů. Ovšem klíčové slovo Impreza probudí i v racionálním řidiči pocity velmi iracionální a dva litry objemu najednou vypadají na papíře žalostně málo. Praxe ovšem původní očekávání ještě v mnohém předčí.

Plochý motor s velmi plochým průběhem kroutícího momentu zdobí nádherný, sytý zvuk. Řidiči naděluje extrémní pružnost a sílu a ručka otáčkoměru ráda poškádlí dílky, následující po číslici 7.

Není úplně obvyklé, vydolovat z dvoulitru 160 koní, v případě imprezy navíc poslušných a ochotných ke každé "špatnosti". Motor si notuje s pětistupňovou převodovkou s dlouhými převody, které ovšem velmi chybí "dálniční" šestka. Pro výlety do přírody nebo tahání přívěsu po horách je k dispozici redukční převodovka, spínaná pákou vedle ruční brzdy.

Komentář:
V době, kdy automobilky kvůli emisím své motory "dusí", působí silný a točivý boxer jako zjevení. Papírové hodnoty mnohdy po prvním svezení výrobcům příliš nevěříme, v případě dvoulitrového subaru se ovšem zdá, že do motoru se vešlo ještě více kilowattů než deklarovaných 118.

Převodovka testovaného exempláře řadila ztuha, ale po přesných drahách. Řazení zpátečky si občas vyžádalo meziplyn s opakovaným vyšlápnutím spojky, což lze ovšem přičíst málu najetých kilometrů.

Město a jiskrné ježdění stálo dvanáct litrů na každých 100 km. Jízda s lehkou nohou zákonnými rychlostmi bude podle továrních tabulek znamenat devítilitrovou spotřebu.

CENA

Už od pohledu dravé, rychlé a především neskutečně příjemné auto, tvořící zajímavou a stylovou alternativu k praktičností překypující konzumní konkurenci - Subaru Impreza. Jako kombi je možná hezčí než sedan, krychlovými decimetry ale nehýří.

Luxus a přebytek místa je třeba hledat u jiných značek, impreza bude vždycky spíše spartánská a závodivá. Pokud příslušný individualista netrvá na okázalém pohodlí, okouzlí jej silný motor a fantastické jízdní vlastnosti.

Vadou na kráse je omezená nabídka příplatkové výbavy, ovšem už ta základní nabídne vše potřebné. Na štíru je impreza s bezpečnostní výbavou. Stabilizační systém její ceník nezná, ani čtyři airbagy v dnešní době neoslní. Protiargumentem může být kromě proslulé kvality i tříletá záruka, plně soudobý je servisní interval 30 tisíc kilometrů.

Stošedesátikoňový motor se jeví jako ideální kompromis, ceník ovšem prozradí, že jinou volbu vlastně případný zájemce ani nemá. Závodníkům je ještě k dispozici přeplňovaný dvaapůllitr (230 koní) ve verzi WRX, případně 280 koní sedanu STI. Dieselový boxer, který automobilka slibuje a vyvíjí už hodně dlouho, prozatím ohlášen není.

Subaru Impreza kombi 2,0 R Active

Audi A4 Avant 1,8T quattro

Kia Sportage 2,0 CVVT EX

objem motoru (cm3) 1994 1781 1975
výkon kW/k 118/160 120/163 104/141
max.toč.
moment (Nm)
186 225 184
počet válců/ventilů/počet převodových stupňů 4/16/5 4/20/6 4/16/5
typ motoru zážehový boxer zážehový řadový zážehový řadový
max. rychlost (km/h) 203 223 176
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,8 9,8 11,3
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 12,5/7,0/9,0 12,8/7,1/9,2

10,6/6,8/8,2

objem kufru skl./neskl.(l) 356/1266 442/1184 325/1375
rozměry d/š/v (mm) 4465/
1695/
1485
4586/
1772/
1427
4350/
1800/
1695
rozvor (mm) 2525 2648 2630
objem nádrže (l) 60 63 58
pneumatiky

205/50 R16

205/55 R16

235/60 R16

Airbagy řidiče/spolujezdce/boční/hlavové ano/ano/
ano/ne
ano/ano/
ano/ano
ano/ano/
ano/ano
ABS/ESP ano/ne ano/ano ano/35000
tempomat/parkovací asistent/mlhovky ne/ne/ano 8466/12842/ano

22520/ne/ano

klimatizace/xenony/litá kola automatická
/ne/ano
automatická
/33000/ano

automatická
/ne/ano

záruka (roky) 3 2 3
cena v Kč 658 800 1 032 600 649 980

Svébytný a výrazný design dělá z imprezy jednoho z nejpohlednějších sportkombíků. Ostře řezaný vzhled okreskového atleta podtrhuje soustava výřezů na přídi, připomínající leteckou minulost automobilky.

Tvarování zádě s potlačeným posledním a naopak zvýrazněným předposledním sloupkem rozděluje diváky na dva tábory.

Schází jí možná bojová výstroj rallyeové sestřenice, setkání tváři v tvář ovšem rychle umlčí pochybovače.

Efektní přední nárazník má i své mouchy; je posazen proklatě nízko a rád se intimně sbližuje s obrubníky.

Tvarování zádě s potlačeným posledním a naopak zvýrazněným předposledním sloupkem rozděluje diváky na dva tábory. Ti, kterým se líbí, ocení vystouplý zadeček rýsující na víku kufru, odpůrci povídají cosi o nastavované kaši.

Tvarování zádě s potlačeným posledním a naopak zvýrazněným předposledním sloupkem rozděluje diváky na dva tábory. Ti, kterým se líbí, ocení vystouplý zadeček rýsující na víku kufru, odpůrci povídají cosi o nastavované kaši.

Boční pohled připomene, že subaru staví svou identitu na čertovských sedanech.

Řidič si to po usednutí z obyčejného auta, kde motor roztáčí kola pouze jedné nápravy, neuvědomí, ale za volantem imprezy je za všech okolností pekelně rychlý.

Už za volantem základní verze i spořádaného otce rodiny zasvrbí ruce, když zahlédne zatáčku.

Už od pohledu dravé, rychlé a především neskutečně příjemné auto, tvořící zajímavou a stylovou alternativu k praktičností překypující konzumní konkurenci - Subaru Impreza.

Plochý motor s velmi plochým průběhem kroutícího momentu zdobí nádherný, sytý zvuk. Řidiči naděluje extrémní pružnost a sílu a ručka otáčkoměru ráda poškádlí dílky, následující po číslici 7.

Přístrojovka ctí filozofii "vše pro řidiče", při pohledu na použité materiály a některé detaily si ale vzpomeneme na starší korejskou produkci.

Sedačky pečují o těla posádky velmi dobře, zasloužily by si ale větší rozsah nastavení.

Dobrý dojem z intuitivního a logického ovládání automatické klimatizace (v základním provedení) kazí titěrná tlačítka ovládání autorádia. Ostatní páčky a knoflíky dělají vesměs to, co od nich Evropan očekává, způsobem, na jaký je zvyklý.

Dobrý dojem z intuitivního a logického ovládání automatické klimatizace (v základním provedení) kazí titěrná tlačítka ovládání autorádia. Ostatní páčky a knoflíky dělají vesměs to, co od nich Evropan očekává, způsobem, na jaký je zvyklý.

Cestující vzadu nejprve musí dát díky masivnímu třetímu sloupku při nastupování pozor na hlavu, aby si ji pak lámali s tím, kam odložit nohy.

Autoři: ,




Nejčtenější

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.