Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X 1/99: Do Ženevy přijede i sportovní fiat

  12:12aktualizováno  12:12
Malé fiátky jsou pojmem, v historii ale turínská automobilka dokázala, že umí i auta docela jiného zaměření. Fiaty pro radost se vždy vybraně oblékaly, studenti školy Istituto Europeo di Design (IED) z Turína se rozhodli, že si postaví vlastní sportovní auto se znakem turínské automobilky.

Co sportovní fiat, to originál.

Kabriolet barchetta se vyrábí právě deset let a stále, alespoň po estetické stránce, patří k tomu nejlepšímu, s čím lze na silnici bez střechy vyrazit.

Milovníkům rychlé jízdy se zase vybaví Fiat Coupé: nadupané sportovní kupé, jehož neobvyklé a rázné linie karoserie má na svědomí pán, který podle jedněch šlechtí a podle druhých zabijí ducha aut z Mnichova - Chris Bangle.

Práce studentů z celého světa - Fiat X 1/99, chce ovšem navázat na projekt ještě starší a ještě avantgardnější, model X 1/9, navržený mistrem Bertonem.

Fiat X 1/9

Fiat X 1/9 představila turínská automobilka jako náhradu za model 850 spider. Extravagantní kupé, s karoserií od Bertoneho poháněla třináctistovka (1290 ccm) vypůjčená z Fiatu 128. Specifikace pro evropský trh měla 75 koní, americká verze 66 koní.

Za pozornost stál kromě karoserie také podvozek. Jako základ byl použit ten ze "stoosmadvacítky". Upravená přední náprava a motor se přestěhovaly dozadu, obě nápravy tak byly typu McPherson. X 1/9 byla tedy čistokrevná "zadokolka" s motorem uloženým nad zadní nápravou.
V roce 1978 dostal Fiat X 1/9 motor z ritma, který z objemu 1498 ccm vydoloval 85 koní (v americké verzi uměl pouze 67 koní), byl zmodernizován interiér a auto dostalo jiné nárazníky.

V roce 1983 se celá výroba přestěhovala do továrny Bertone. V autosalonech bylo možno sportovního fiata, ovšem pod označením Bertone X 1/9, koupit až do roku 1988.

Sedm studentů designu dopravních prostředků postavilo maketu sportovního fiatu nejbližší budoucnosti pod dohledem lidí z vývojového centra Pininfarina a Fiatu.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu. Rozměry makety jsou: délka - 4064 mm, šířka - 1790 mm, výška - 1293 mm, rozvor - 2570 mm. Tvůrci při stavbě modelu vycházeli z platformy Fiatu Punto.

Čytřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce. Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se vybírá také srdcem.

Fabio Bisson, Christian Cudly, Tony Gatta, Luis Huertas, Cristiano Nishimura, Michele Salvatore a José Hernandez Wong (určitě o nich ještě uslyšíme) pracovali na projektu od března 2004, v půlce října už měli postavených sedm modelů v měřítku 1:5, z nich za pomoci vedoucích projektu José Maria Alonsa Garcii, Andrea Loi a Carla Palazzaniho vybrali dva, na kterých ve dvou skupinách dále pracovali. V listopadu bylo rozhodnuto, který z nich se objeví na prknech, co znamenají svět (automobilový).

Kromě Fiatu X 1/99 budou v ženevské expozici školy IED k vidění další modely, mimo jiné studie Jaguaru pojmenovaná "The missing Jag". Jak vidno, na autosalonech se vyplatí zabloudit i k méně honosným stánkům.

Fiat X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy IED na ženevském autosalonu.

Čtyřmístný fiat vhodný ke sportovním výkonům, stejně jako k promenování na lidu, má především vzbuzovat emoce.

Spíše sterilní tvary posledních fiatů mají být zapomenuty, auto z Itálie se přeci vybírá také srdcem.

Maketa Fiatu X 1/99 v životní velikosti bude stát na samostatném stánku designérské školy na ženevském autosalonu

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.