Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xenonové světlo není pro každé auto

aktualizováno 
Jasně bílá až namodralá zář automobilových světlometů s xenonovými výbojkami většinou dělí motoristy na dvě skupiny: jedni se v roli protijedoucích vztekají a připadají si oslněni, zatímco jiní kolegovi to mocné světlo podobající se dennímu závidí s nadějí, že si je pro svůj starší vůz také pořídí. Avšak první i druzí jsou vedle. Jednak je nezvratně prokázáno, že xenonová výbojka silničnímu provozu neškodí, a jednak ji nelze namontovat místo obyčejné halogenové žárovky do světlometu automobilu, který k tomu nebyl už ve výrobě připraven.

"S xenonovými výbojkami to je nyní jako s halogenovými žárovkami v sedmdesátých letech. Tehdy také při prvních setkáních s novým světlem měli řidiči zvyklí na klasické žárovky subjektivní pocit, že je halogeny oslňují. Dnes má xenony kdekdo, a nikomu nevadí. Řidiči dávno pochopili, že tenkrát je poněkud jiné světlo jenom vyvádělo z míry," říká Ladislav Flek, ředitel českého zastoupení firmy Hella, která právě ve vývoji a výrobě xenonového osvětlení motorových vozidel drží několik světových prvenství. Motoristé mají pravdu, když tvrdí, že protijedoucí auta s xenonovými výbojkami svítí víc. "Dávají dokonce dvaapůlkrát víc světla ve srovnání s halogenovou klasikou," upřesňuje Ladislav Flek a rekapituluje další výhody xenonů: "Mají jen zhruba poloviční spotřebu elektrické energie ve srovnání s halogenovými žárovkami a slouží prakticky po celou životnost vozidla. Nepochybně také přispívají k větší bezpečnosti silničního provozu - tím, že dávají světlo podobné dennímu, což vylepšuje vidění. V moderních systémech světlometů rovněž dokonaleji osvítí do šířky jízdní dráhu a zvětší tím dosah tlumených světel." Jak při všech zmíněných výhodách xenonové výbojky dokážou pracovat, aniž svou převahu dají znát svému okolí? Jinými slovy - jak to, že velkým výkonem neoslňují protijedoucí? "K výbojkovým světlometům neodmyslitelně patří technika, která automaticky vyrovnává délku osvitu podle zatížení i pohybu vozu a brání tak oslnění protijedoucích. Nechybí ani systém čištění ochranných skel," odpovídá Ladislav Flek. S tím také souvisí nemožnost montáže xenonové výbojky do klasického světlometu jakéhokoliv automobilu. "Ani náhodou nelze pomýšlet na dodatečnou montáž xenonů do stávajících světlometů starších typů škodovek či jiných srovnatelných a na zdejším trhu nejrozšířenějších automobilů," říká Pavel Beránek z jednoho z pražských Škoda-servisů. "Zatím to je věc luxusních vozů vyšší třídy, značek BMW, Mercedes, Audi či Opel." Jestliže výkon klasické žárovky omezuje bod tání wolframové spirály, je u novinky zdrojem většího světelného výkonu světelný výboj mezi dvěma elektrodami v prostředí tvořeném směsí vzácného plynu xenonu a kovových par. "Xenonová výbojka se od halogenové žárovky zcela zásadně liší nejenom konstrukcí, ale také tím, že ke svému nastartování a udržení světelného oblouku potřebuje zvláštní elektronickou řídicí jednotku, která přemění v autě obvyklé dvanáctivoltové napětí až na čtyřiadvacet kilovoltů a umožní vytvořit světelný oblouk," vysvětluje Ladislav Flek. Doplňuje, že právě do některých luxusních vozů zmíněných značek z posledních let lze xenonové výbojky dodatečně namontovat ale zase jen v případech, že k tomu auta byla už ve výrobě připravena. Ani zde ale nelze namontovat jen výbojky, je nutné vyměnit celé světlomety. "Z malých vozů dostane jako první možnost xenonových světlometů nový Volkswagen Polo třetí generace," říká Ladislav Flek. Čas přece jen ke xenonovému světlu přibližuje i majitele jiných než vyvolených automobilů. Právě firma Hella totiž na trh zavádí jako první na světě mikroxenonová světla - jako přídavné dálkové světlomety, jejichž montáž je možná na každý typ vozidla. Pro tuzemsko je stanovena cena zhruba do 20 tisíc korun za pár.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.