Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Xsara Break: prostor i horší jízdní vlastnosti

aktualizováno 
Citroën Xsara Break má jako kombi nižší střední třídy nezvykle hodně místa pro cestující na zadních sedadlech a jeho kufr patří objemem ke špičce. Také dvoulitrový turbodiesel HDi, kterým byl vůz v redakčním testu vybaven, se řadí k nejlepším mezi naftovými motory. Naopak kritiku zaslouží řazení rychlostních stupňů a bez připomínek nejsou jízdní vlastnosti xsary.

První ze zmíněných zjištění přineslo měření prostoru na zadních sedadlech v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Když technici nastavili sedadlo řidiče do polohy,která odpovídá potřebám průměrně vysokého muže, naměřili u zkušební figuríny sedící za řidičem 140 milimetrů prostoru mezi stěnou předního sedadla a jejími koleny. Tolik místa dosud zkušebna u auta nižší střední třídy v práci pro MF DNES nezjistila. Z porovnání údajů prostoru pro kolena se Škodou Octavií vychází Citroën Xsara o 70 milimetrů lépe. Opel Astra kombi zaostává v témže rozměru za xsarou o 50 milimetrů. Podobně je na tom Volkswagen Golf Variant, zatímco Renault Mégane kombi prohrává s Citroënem Xsara Break o 25 milimetrů. Kromě prostorného interiéru nabízí francouzský kombík také velký kufr, který pojme 517 litrů zavazadel. Komfortní je i nakládání auta, protože hrana kufru je nízko nad zemí. Ale jestliže kabině xsary nechybí prostor, zaostávají použité plasty za cenou, která přesahuje půl milionu korun. Právě vysoká cena v drtivé většině zdejším rodinám neumožňuje, aby si praktický kombi automobil s úsporným motorem pořídily. Drahý vůz udělal z xsary hlavně poslední výstřelek naftové techniky - motor HDi se systémem vstřikování paliva Common Rail. Jeho 92 koní a hlavně silný zátah od nízkých otáček dává záruku dostatečného zrychlení ve většině běžných dopravních situací. Výsledky měření pružnosti motoru ve zkušebně ÚSMD ukázaly, že xsara reaguje pružně na podněty z plynového pedálu jak při zařazeném čtvrtém, tak i při jízdě na pátý rychlostní stupeň. Motor je navíc na diesel tichý, žhavení má krátké. Také spotřeba xsary je stejně jako u jiných turbodieselů nízká. Při pomalé jízdě se lze s vozem dostat pod hranici pěti litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici Xsara 2,0 HDi během testování vzala z nádrže v průměru šest a půl litru a ve městě se spotřeba pohybovala mezi osmi a devíti litry nafty na sto kilometrů. Požitek z jízdy sráželo řazení rychlostních stupňů, které se neobešlo bez rušivých zvuků. Chvíli u xsary trvá také přivykání na brzdy, jejichž pedál jde hodně ztuha. Jízdní vlastnosti citroënu nelze hodnotit jako nebezpečné, nicméně za nejlepšími konkurenty xsara přece jen zaostává. V rychle projížděných zatáčkách se nechová zcela klidně, hlavně naložený vůz má tendence k přetáčivosti. Se špatnými cestami a na městské dlažbě se projevuje také menší komfort pérování. Interiér Citroënu Xsara Break je prostorný,ale každého nepotěší měkká a úzká sedadla.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 17,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,2
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Citroënovy kombíky vždy byly nápadné něčím příjemným. Viděno zvenku a vysloveno zjednodušeně - v každém rohu vozu jedno kolo, mezi tím tak trochu motor s pohonem předních kol, a hlavně spousta technikou nerušeného prostoru pro uživatele. To je tradiční filozofie Citroënu a ani Xsara Break není jiná. Dokonce nenápadným zvýšením střechy oproti sedanu se vnitřní vkusný a pohodlný prostor nafoukl, aniž by tím utrpěla venkovní silueta. Podle mého vkusu by Xsara Break ke své figuře potřebovala větší kola, ale v hovoru s motoristy zjišťuji, že mnohým se naopak menší kola líbí víc. Že prý tak celá pevnost křivek a ploch xsary lépe vyniká a nepřehlušuje ji zbytečně výrazná technika podvozku.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Trumf koncernu PSA - motor HDi - dostal také Citroën Xsara Break. Ten už dřív patřil k nejpovedenějším v nižší střední třídě a implantací vznětového pohonu s přímým vstřikováním Common-Rail mu narostla křídla. »Volnost, rovnost, bratrství« - dědicem tohoto hesla Francouzské revoluce by mohla být i Xsara Break. Pro chataře, drobné podnikatele, taxikáře, sportovně založené rodiny i pro všechny ostatní nabízí za vyšší pořizovací cenu výhody solidního kombi. Ztrátu květinky mu přináší statistika spolehlivosti citroënů. Během pětiletého užívání klesne hodnota vozu značky na českém trhu stále nedoceněné zhruba na 220 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

Citroën Xsara Break

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.