Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Xsara Break: prostor i horší jízdní vlastnosti

Citroën Xsara Break má jako kombi nižší střední třídy nezvykle hodně místa pro cestující na zadních sedadlech a jeho kufr patří objemem ke špičce. Také dvoulitrový turbodiesel HDi, kterým byl vůz v redakčním testu vybaven, se řadí k nejlepším mezi naftovými motory. Naopak kritiku zaslouží řazení rychlostních stupňů a bez připomínek nejsou jízdní vlastnosti xsary.

První ze zmíněných zjištění přineslo měření prostoru na zadních sedadlech v nezávislé zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD). Když technici nastavili sedadlo řidiče do polohy,která odpovídá potřebám průměrně vysokého muže, naměřili u zkušební figuríny sedící za řidičem 140 milimetrů prostoru mezi stěnou předního sedadla a jejími koleny. Tolik místa dosud zkušebna u auta nižší střední třídy v práci pro MF DNES nezjistila. Z porovnání údajů prostoru pro kolena se Škodou Octavií vychází Citroën Xsara o 70 milimetrů lépe. Opel Astra kombi zaostává v témže rozměru za xsarou o 50 milimetrů. Podobně je na tom Volkswagen Golf Variant, zatímco Renault Mégane kombi prohrává s Citroënem Xsara Break o 25 milimetrů. Kromě prostorného interiéru nabízí francouzský kombík také velký kufr, který pojme 517 litrů zavazadel. Komfortní je i nakládání auta, protože hrana kufru je nízko nad zemí. Ale jestliže kabině xsary nechybí prostor, zaostávají použité plasty za cenou, která přesahuje půl milionu korun. Právě vysoká cena v drtivé většině zdejším rodinám neumožňuje, aby si praktický kombi automobil s úsporným motorem pořídily. Drahý vůz udělal z xsary hlavně poslední výstřelek naftové techniky - motor HDi se systémem vstřikování paliva Common Rail. Jeho 92 koní a hlavně silný zátah od nízkých otáček dává záruku dostatečného zrychlení ve většině běžných dopravních situací. Výsledky měření pružnosti motoru ve zkušebně ÚSMD ukázaly, že xsara reaguje pružně na podněty z plynového pedálu jak při zařazeném čtvrtém, tak i při jízdě na pátý rychlostní stupeň. Motor je navíc na diesel tichý, žhavení má krátké. Také spotřeba xsary je stejně jako u jiných turbodieselů nízká. Při pomalé jízdě se lze s vozem dostat pod hranici pěti litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici Xsara 2,0 HDi během testování vzala z nádrže v průměru šest a půl litru a ve městě se spotřeba pohybovala mezi osmi a devíti litry nafty na sto kilometrů. Požitek z jízdy sráželo řazení rychlostních stupňů, které se neobešlo bez rušivých zvuků. Chvíli u xsary trvá také přivykání na brzdy, jejichž pedál jde hodně ztuha. Jízdní vlastnosti citroënu nelze hodnotit jako nebezpečné, nicméně za nejlepšími konkurenty xsara přece jen zaostává. V rychle projížděných zatáčkách se nechová zcela klidně, hlavně naložený vůz má tendence k přetáčivosti. Se špatnými cestami a na městské dlažbě se projevuje také menší komfort pérování. Interiér Citroënu Xsara Break je prostorný,ale každého nepotěší měkká a úzká sedadla.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,8
Zrychlení 0-400 m (s) 19,6
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 17,8
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 30,2
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Citroënovy kombíky vždy byly nápadné něčím příjemným. Viděno zvenku a vysloveno zjednodušeně - v každém rohu vozu jedno kolo, mezi tím tak trochu motor s pohonem předních kol, a hlavně spousta technikou nerušeného prostoru pro uživatele. To je tradiční filozofie Citroënu a ani Xsara Break není jiná. Dokonce nenápadným zvýšením střechy oproti sedanu se vnitřní vkusný a pohodlný prostor nafoukl, aniž by tím utrpěla venkovní silueta. Podle mého vkusu by Xsara Break ke své figuře potřebovala větší kola, ale v hovoru s motoristy zjišťuji, že mnohým se naopak menší kola líbí víc. Že prý tak celá pevnost křivek a ploch xsary lépe vyniká a nepřehlušuje ji zbytečně výrazná technika podvozku.
Pavel Hušek, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Trumf koncernu PSA - motor HDi - dostal také Citroën Xsara Break. Ten už dřív patřil k nejpovedenějším v nižší střední třídě a implantací vznětového pohonu s přímým vstřikováním Common-Rail mu narostla křídla. »Volnost, rovnost, bratrství« - dědicem tohoto hesla Francouzské revoluce by mohla být i Xsara Break. Pro chataře, drobné podnikatele, taxikáře, sportovně založené rodiny i pro všechny ostatní nabízí za vyšší pořizovací cenu výhody solidního kombi. Ztrátu květinky mu přináší statistika spolehlivosti citroënů. Během pětiletého užívání klesne hodnota vozu značky na českém trhu stále nedoceněné zhruba na 220 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovník redakce

Citroën Xsara Break

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...