Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Xsara jezdí za hubičku: motor 1,4 HDi od PSA

  23:32
Malý diesel od francouzského koncernu PSA (Citroën + Peugeot) jsme otestovali ve velkém Citroënu Xsara. Model nižší střední třídy na našich silnicích už nějaký ten pátek potkáváme a proto jej není třeba obšírněji popisovat. Přeplňovaný common-rail ale za představení rozhodně stojí.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem, základní charakteristiky si ale zopakujeme.

Klasická pětidveřová karoserie už příliš nezaujme, ale rozhodně neurazí. Velké oči světel a mezi nimi rozměrné logo Citroënu, Xsaru jednoznačně spojují se stávající modelovou řadou francouzské automobilky.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů Citroën Xsara za skvělé ceny jen u nás! www.automodul.cz

V interiéru je vše jak má být, věnec volantu padne do ruky hned na první pokus, posaz za ním řidič najde také velmi rychle. Odpustit snad můžeme trochu nepohodlné ovládání výškového nastavení sedáku řidiče - jakousi mohutnou teleskopickou “anténou“.

Testovaný vůz trpěl zajímavým neduhem, za kterým však pravděpodobně stály použité pneumatiky od renomovaného Michelinu. Při jízdě na suché silnici si podvozek xsary nechal líbit ledacos. Všechna jistota a suverenita se však vytratila při jízdě na mokrém povrchu. S prvními kapkami deště se auto změnilo ve špatně ovladatelné saně, které spíše samy řídí řidiče, ačkoliv praxe by měla být jiná.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná. Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Už 175 centimetrů vysokému spolucestujícímu se v tomto směru moc pohodlí nedostává, svou roli hrají i rozměrné "C-sloupky" (třetí). O poznání příjemnější je pohled do velkého kufru o objemu 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfortem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při rychlejší jízdě po dálnici. Nečekaně dobře si vede v zatáčkách, které zvládá s obdivuhodným přehledem. I přesto zaslouží několik minusových bodů za nevýrazné brzdy.  V testovaném "há-Dé-íčku" v základní výbavě "X" bez ABS nepřesvědčily svým velmi pozvolným nástupem a především, vyžadovaly nepřiměřeně velkou ovládací sílu na pedál. Brzdění se pak pro křehkou řidičku může stát docela náročným sportem.

Úsporný diesel

Hlavním objektem zájmu však byl diesel pod kapotou. Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila. Při jízdě "v jednom" nečekanou dynamikou. Při "štrekovaní" kultivovaným chodem. A ve všech režimech pak obdivuhodně nízkou spotřebou. Díky tomu, že Citroën montuje malý motor do relativně velkého auta, zbylo dostatek prostoru pro dobré odhlučnění.
 
Nejpříhodnějším "bitevním polem" je pro xsaru s motorem 1,4 HDi jednoznačně městský provoz. Výkon 50 kiloWattů (70 koní) při 4000 otáčkách v ulicích města postačuje a řidič přitom mezi jednotlivými návštěvami u benzínky pomalu zapomene, kde má auto nádrž (54 litrů).

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu; 3,8 v mimoměstském a 4,5 ve smíšeném, jsou opravdu reálné. I při razantnějším zacházení si motor "v kombinaci" neřekl o více než pět a půl litru nafty na 100 kilometrů a při mimoměstské jízdě "na spotřebu" se pod 4 litry dostat také lze. 
 
Agregát z kuchyně francouzského koncernu PSA (najdeme ho třeba Citroënech C2 a C3, nebo v Peugeoutu  206) nabízí maximální kroutící moment 160 Nm při 2000 otáčkách. Poté, co si řidič motor dostatečně "osahá" a naučí se kroutící moment naplno využívat, dá se i s malým "nafťákem" jezdit docela dynamicky. Chce to jen trochu cviku. Králem levého dálničního pruhu sice nebude, tam kam potřebuje se ale dostane bez trápení sebe i vozu.

Motor se jeví jako velmi vhodná volba pro řidiče, kteří valnou část svého řidičského života prožívají v ulicích měst, nebo při poklidné jízdě na křivolakých okreskách a jezdí především sami (nebo ve dvou). Klasické "nákupní tašky" jsou jim ale malé.

Závěrem...

Citroën Xsara 1,4 HDi testem prošel s čistým štítem. V rámci dopravních předpisů se s ním dá jezdit více než dobře a uspokojí všechny, kterým spotřeba není lhostejná. Za základní cenu 449 tisíc lze pořídít auto, které sice nebude nejobdivovanější v ulici, jako dopravní prostředek pro každodenní ježdění však bude více než příhodné.

Citroën Xsara s motorem 1,4 HDi v číslech:

Délka x výška x šířka (mm) 4188 x 1705 x 1405
Rozvor (mm) 2540
Kufr nesklopená/sklopená sedadla (l) 408/1190
Objem nádrže (l) 54
Pneumatiky 195/55 R15
Motor diesel přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva common-rail
Objem (cm3) 1398
Max. výkon (kW/k) 50/70 při 4000 ot/min
Max. točivý moment (Nm) 160 při 2000 ot/min
Počet válců 4 v řadě (motor vpředu napříč)
Maximální rychlost (km/h) 164
Zrychlení 0-100 km/h (s)  14,3
Spotřeba město/mimo město/ kombinovaná (l/100 km) 5,7/3,8/4,5
Záruka (roky) 2
Cena základního modelu "X" (Kč) 449 000


Kufr má objem solidních 408 litrů. Nákladová hrana by ale mohla být o něco níže.

Vnitřek auta uspokojí milovníky oblouků, jednoznačným kladem je kvalitní dílenské zpracování - koncert pazvuků se v xsaře nekoná.

Největším nedostatkem tak zůstává extrémně málo prostoru pro hlavy cestujících na zadních sedadlech, svou roli hrají i rozměrné "c-čkové" (třetí) sloupky.

Čtyřválcová "jedna-čtyřka", vybavená turbodmychadlem a systémem přímého vstřikovaní common-rail, byla malou neznámou. Nakonec ale velmi příjemně překvapila.

Výrobcem deklarované hodnoty spotřeby: 5,7 litrů v městském provozu, 3,8 v mimoměstském a 4,5 v kombinovaném, jsou velmi reálné.

Pětidveřový liftback (xsaru seženete i jako kombík, nebo třídveřový hatchback) potkáváme na silnicích už šestým rokem.

Podvozek nabízí příjemný kompromis mezi komfotem pro jízdu po rozbitých silnicích v našich končinách a čitelnými a jistými jízdními vlastnostmi při dynamičtější jízdě po dálnici.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...