Yamaha FZR 1000 Exup žádá zkušenost

- Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Yamaha můžete koupit
na www.automodul.cz

Neměl by ji sedlat člověk, který za sebou nemá alespoň dva roky praxe za řídítky nějaké šestistovky. S touto podmínkou lze Yamahu FZR 1000 Exup považovat za náčiní vhodné i pro tuctovějšího jezdce,který využije výhodu systému »exup«: funkci klapky,která v nižších otáčkách přivírá výfuk. Zvyšuje tím kroutící moment a umožňuje plynulou a klidnou jízdu i při třech čtyřech tisících otáčkách, zatímco nejeden jiný nadupaný stroj má ve stejném režimu nespokojeně nervózní chod,aby potom v šestitisícovém kvapíku vycenil zuby,vyrazil jako střela a motocyklistovi naplnil oči hrůzou.

Yamaha FZR 1000 byla ve výrobě v letech 1987 až 1995 a zařadila se k nejoblíbenějším sportovně-cestovním strojům. Rozšířená je i v tuzemsku, kde se v nejstarších ročnících nabízí už za částky kolem 80 000 korun. Odborníci však radí preferovat motorky od ročníku 1989, kdy typ dostal zmíněnou výhodu Exup a které lze pořídit od 90 000 korun. Maximálně ještě jednou tolik se platí za stroje ze závěru výroby. Motocykl, který lze využít stejně dobře k divočejším vyjížďkám pro radost jako k cestě na dovolenou, má kvalitou vyhlášený rám a výborné jízdní vlastnosti. Také dvacetiventilové motory bývají bezproblémové. K přednostem patří kapotáž. Před ročníkem výroby 1992 všechny a později většina ze zmíněných motocyklů se na zdejší silnice dostala jako jeté a mnohdy havarované ze zahraničí. V tom také spočívají největší rizika koupě starší Yamahy FZR 1000 Exup. Může být nebezpečně opravený rám, někdy se na něm dají najít dokonce trhliny. Stopy havárií mívají i kola a přední vidlice. Podezřelé samolepky na kapotáži mohou krýt rovněž více či méně zdařilé opravářské úsilí. K bolestem stroje pak patří snad už jen hlučnější motory u starších modelů. Do ročníku 1990 měly zmíněné stroje primární řetězy,které majitelé obvykle zapomínali měnit a součástka o sobě po letech provozu dává vědět nepřeslechnutelným rachotem při volnoběhu. Na funkci motoru to vliv nemá, leč nepříjemný zvuk zřejmě novopečeného majitele přiměje k výměně dílu, což včetně práce stojí 3000 až 3500 korun. Motocykl, který se začal vyrábět se dvěma kulatými světlomety,zaznamenal v průběhu let tyto zásadnější změny - 1989: nový rám, širší zadní pneumatika, zvýšení obsahu motoru z 989 na 1002 cm 3 , systém Exup, 1990: nový výfuk, seřiditelná přední vidlice,1991: nový eliptický reflektor, nová konstrukce plastů, 1994: změna přední části kapoty, kde se objevila dvě světla v podobě mandlových očí.

+ Výborné výkony a jízdní vlastnosti
+ Trvanlivý motor
+ Klapka Exup
+ Účinná kapotáž

- Rizika neodborných oprav po haváriích
- Hlučné motory u starších typů
- Hlučný primární řetěz u strojů do ročníku 1990

Technické údaje

Motor čtyřdobý čtyřválec
Objem 1002 cm 3
Výkon 106,6 kW
Chlazení kapalinou
Max. rychlost 270 km/hod
Převodovka 5 rychlostí
Průměrná spotřeba 8 l/100 km
Nádrž 19 l
Výška sedadla 776 mm
Hmotnost 214 kg


Yamaha FZR 1000 Exup