Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha chystá miniauto do města, vychází z „autolega“ britského génia

  16:32aktualizováno  16:32
Yamaha, tradiční výrobce hudebních nástrojů a motorek, se chce pustit do stavby malinkého městského auta. Se stavbou japonskému výrobci pomáhá slavný britský konstruktér.

Yamaha Motiv.e | foto: Yamaha

Yamahu znají hlavně motorkáři a pianisté, ale v autoprůmyslu rozhodně neznámá není. Její motoráři umějí vyvinout motory i pro osobní auta, známá jsou jejich angažmá pro Toyotu, Lexus, Volvo a Ford. V letech 1989-1997 také stavěli motory pro Formuli 1.

Vyrobit a prodat auto je dnes možná těžší než kdy jindy, ale japonská značka má odvahu to zkusit. Aspoň to naznačují prohlášení vedení firmy. Mezi prvními trhy by podle spekulací mohla být Evropa.

Yamaha Motiv.e

Už příští rok chce Yamaha představit sériové provedení miniauta MOTIV.e. První auto značky má vycházet z konceptu, který se představil v roce 2013 na autosalonu v Tokiu.

Yamaha o pomoc se stavbou požádala geniálního konstruktéra Gordona Murraye, jehož dílem je mimo jiné legendární supersport McLaren F1. Murray vymyslel speciální výrobní proces iStream, který představil v roce 2009 na konceptu městského vozítka. Nápad se Yamaze zalíbil. Myšlenkou iStreamu je jednoduchost, která vede k zefektivnění a zlevnění výroby. Díky modularitě se o něm mluví jako o „autolegu“. Murray už před čtyřmi roky představil koncepty městských vozítek T25 a T27 (více čtěte zde).

Nové dvoumístné mikroauto se bude chtít postavit hlavně právě teď zbrusu novému Smartu ForTwo. Motiv.e také využívá podobný koncept konstrukce se  superpevným prostorovým rámem z oceli a karbonu, na který jsou připevněny panely karoserie z plastu. Celá 2,7 metru dlouhá yamaha (šířka je 1,47 m a výška 1,48 m) vážila v podobě konceptu představeného před rokem 730 kilogramů.

Yamaha Motiv.e

Malé „e“ v názvu napovídá, že koncept měl elektrický pohon a udávaná hmotnost je včetně trakčních LiIon baterií (8,8 kWh). Ty živí 34koňový elektromotor od firmy Zytek. Točivý moment je u elektrických pohonů tradičně vysoký, Yamaha udává maximum 896 Nm. Pohonné ústrojí navrhli tak, aby bylo co nejlehčí, motor váží 13 kg, převodovka 11 a měnič 7,5 kg.

Fotogalerie

Baterie mají vystačit na 160km dojezd, maximálku 105 km/h a zrychlení z nuly na stovku 15 sekund. To odpovídá městskému zaměření, v nižších rychlostech bude o motiv.e o poznání živější, než napovídají tabulkové údaje. Baterie se z běžné sítě nabijí za tři hodiny, s rychlonabíječkou za hodinu.

Městská čtyřkolová yamaha je prý vymyšlená tak, aby mohla dostat k pohonu konvenční spalovací motor. Konstrukce počítá se zástavbou litrového tříválce od Yamahy spojeného s dvouspojkovým šestistupňovým automatem, který může být doplněn o hybridní soustrojí. Případně naopak může elektrické provedení dostat spalovací motor jako takzvaný range extender, tedy „dobíječ akumulátorů“.



Témata: Yamaha


Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Další z rubriky

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.