Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha chystá miniauto do města, vychází z „autolega“ britského génia

  16:32aktualizováno  16:32
Yamaha, tradiční výrobce hudebních nástrojů a motorek, se chce pustit do stavby malinkého městského auta. Se stavbou japonskému výrobci pomáhá slavný britský konstruktér.

Yamaha Motiv.e | foto: Yamaha

Yamahu znají hlavně motorkáři a pianisté, ale v autoprůmyslu rozhodně neznámá není. Její motoráři umějí vyvinout motory i pro osobní auta, známá jsou jejich angažmá pro Toyotu, Lexus, Volvo a Ford. V letech 1989-1997 také stavěli motory pro Formuli 1.

Vyrobit a prodat auto je dnes možná těžší než kdy jindy, ale japonská značka má odvahu to zkusit. Aspoň to naznačují prohlášení vedení firmy. Mezi prvními trhy by podle spekulací mohla být Evropa.

Yamaha Motiv.e

Už příští rok chce Yamaha představit sériové provedení miniauta MOTIV.e. První auto značky má vycházet z konceptu, který se představil v roce 2013 na autosalonu v Tokiu.

Yamaha o pomoc se stavbou požádala geniálního konstruktéra Gordona Murraye, jehož dílem je mimo jiné legendární supersport McLaren F1. Murray vymyslel speciální výrobní proces iStream, který představil v roce 2009 na konceptu městského vozítka. Nápad se Yamaze zalíbil. Myšlenkou iStreamu je jednoduchost, která vede k zefektivnění a zlevnění výroby. Díky modularitě se o něm mluví jako o „autolegu“. Murray už před čtyřmi roky představil koncepty městských vozítek T25 a T27 (více čtěte zde).

Nové dvoumístné mikroauto se bude chtít postavit hlavně právě teď zbrusu novému Smartu ForTwo. Motiv.e také využívá podobný koncept konstrukce se  superpevným prostorovým rámem z oceli a karbonu, na který jsou připevněny panely karoserie z plastu. Celá 2,7 metru dlouhá yamaha (šířka je 1,47 m a výška 1,48 m) vážila v podobě konceptu představeného před rokem 730 kilogramů.

Yamaha Motiv.e

Malé „e“ v názvu napovídá, že koncept měl elektrický pohon a udávaná hmotnost je včetně trakčních LiIon baterií (8,8 kWh). Ty živí 34koňový elektromotor od firmy Zytek. Točivý moment je u elektrických pohonů tradičně vysoký, Yamaha udává maximum 896 Nm. Pohonné ústrojí navrhli tak, aby bylo co nejlehčí, motor váží 13 kg, převodovka 11 a měnič 7,5 kg.

Fotogalerie

Baterie mají vystačit na 160km dojezd, maximálku 105 km/h a zrychlení z nuly na stovku 15 sekund. To odpovídá městskému zaměření, v nižších rychlostech bude o motiv.e o poznání živější, než napovídají tabulkové údaje. Baterie se z běžné sítě nabijí za tři hodiny, s rychlonabíječkou za hodinu.

Městská čtyřkolová yamaha je prý vymyšlená tak, aby mohla dostat k pohonu konvenční spalovací motor. Konstrukce počítá se zástavbou litrového tříválce od Yamahy spojeného s dvouspojkovým šestistupňovým automatem, který může být doplněn o hybridní soustrojí. Případně naopak může elektrické provedení dostat spalovací motor jako takzvaný range extender, tedy „dobíječ akumulátorů“.





Nejčtenější

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.