Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Yamaha Motobot V1 v akci. Jednou nahradí motorkáře

aktualizováno 
Možná se blíží doba, kdy si k motorce koupíte i řidiče a budete se vozit na místě spolujezdce. Značka Yamaha na výstavě v Tokiu představila úplně nový druh řidiče. Jde o autonomního humanoidního robota pro řízení motocyklu, kterému se zkráceně říká Motobot.

Už jsme si zvykli, že nejnovější asistenční systémy v autech umí nouzově zabrzdit nebo směnit směr v třeba v případě hrozící srážky s chodcem či jiným vozem. Na podobných bezpečnostních systémech samozřejmě pracují i výrobci motocyklů. Ovšem aby mohla elektronika zasahovat do řízení, musí se napřed naučit sama řídit motocykl.

Fotogalerie

Japonská značka Yamaha chytře zakomponovala celý svůj výzkum a zkušenosti v této oblasti elektroniky a robotiky do zajímavého projektu Motobot. A místo toho, aby prototyp posadila na nějakou začátečnickou motorku, dala mu do hliníkové „ruky“ rovnou svůj nejsilnější a nejrychlejší superbike, Yamahu R1M.

První verze Motobota je podle videa zatím jen prvním prototypem vybaveným stabilizačními kolečky. Robot zvládá první fázi, tedy stabilní jízdu rovným směrem, ovšem cílem Yamahy je vytvořit stroj, který by byl schopný řídit jakoukoli mašinu na okruhu i v rychlostech přes 200 km/h. Konstruktéři se přitom vyjádřili, že hledali inspiraci v jedinečném jízdním stylu šampiona MotoGP Valentina Rossiho. Budoucí Motobot by ve finále měl být schopný na uzavřeném závodním okruhu řídit jakoukoli motorku.

Yamaha Motobot V1

Valentino Rossi se zatím nemusí příliš obávat, že ho o titul připraví robotická konkurence. Alespoň v nejbližších letech. Ale kdo ví, třeba už za pár let objede robot na motorce čestné kolo před závodem MotoGP.

Yamaze se každopádně tímto tahem povedlo vzbudit zájem veřejnosti a z Motobota by mohlo být dobré marketingové lákadlo, podobně jako je již několik let bílý robot ASIMO od konkurenční Hondy.

Autoři:
Témata: Robot, Yamaha


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.