Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože spolupráce Abarthu s Yamahou začala už před deseti lety, byť to původně vypadalo pouze na marketingovou spolupráci a podporu Valentina Rossiho.
Yamaha XSR900 Abarth

Yamaha XSR900 Abarth | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Nyní se obě firmy rozhodly představit hmatatelný výsledek své spolupráce i zákazníkům. A rovnou vlastně výsledky dva. Představena nebyla pouze Yamaha XSR900 Abarth, ale i automobil Fiat Abarth 695 XSR Yamaha. Oba Abarthy budou vyrobeny v limitované edici 695 kusů a prvních 150 zákazníků získá jako bonus zážitkový den s Abarthem včetně tréninku na okruhu.

Yamaha XSR900 Abarth logicky vychází z konstrukce XSR900. Úplně nová je však pozice jezdce - stroj má především užší a níže položená řídítka, přibyla přední karbonová kapota zajišťující skromnou, ale stylovou ochranu proti větru. Sedlo spolujezdce je zakryto karbonovým krytem, po jehož odejmutí se monopost promění v dvoumístný stroj. Abarth vyniká použitím ušlechtilých materiálů a kvalitním zpracováním.

Sama Yamaha prezentuje tento stroj jako neo-retro, což přesně sedí. Podstata spočívá v tom, že stroj uznává klasickou koncepci motocyklů a pocitově se vrací ke kořenům café-racerů, ale přitom využívá moderní technologie a materiály. A hlavně je nádherná.

Motocykl je na první dojem vratký a je třeba zvyknout si na specifickou ergonomii caferaceru

Počasí nám během testu příliš nepřálo

Jednoduchost především

Ovladače na řídítkách jsou jednoduché a dobře přehledné. Mimo základních ovládacích prvků najdete na levé části řídítek ovládání kontroly trakce, na pravé pak tlačítko pro výběr jízdního režimu. Sdružený monochromatický displej není velký, ale je dobře čitelný i přehledný a svým kulatým tvarem dobře zapadá do celkového designu. Kombinací klasického tvaru a moderního displeje zajímavě kombinuje moderní a klasické konzervativní hodnoty. Po jeho obvodu dominuje stupnice otáčkoměru, největší číslice zobrazují rychlost, v horní části displeje se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň a nechybí ani počítadlo kilometrů, informace o zvoleném jízdním režimu a kontrole trakce.

Přední světlo je klasické a stejně jako ve směrovkách jsou použity běžné žárovky, zatímco zadní světlo kombinované s brzdovým světlem tvoří 24 LEDek. Zrcátka jsou přehledná, vypadají hodně vytažená do stran, ale to je spíš kontrast k úzkým řídítkům. Dobře vypadá prošití semišového sedla červenou nití. Pozice řidiče je hodně na řídítkách a přední karbonová kapota kryje před větrem vážně jen symbolicky. V pomalých rychlostech je jízda náročná a namáhavá, trochu se to zlepší ve vyšších rychlostech, kdy vás nadlehčuje proudění vzduchu. To však není nedostatek, ale vlastnost, prostě frajeřina někdy bolí

Motor má obsah 847 ccm a výkon 115 koní

Srdcem stroje je vodou chlazený tříválec o objemu 847 ccm. Výkon 115 koní je podpořen slušným krouťákem 87,5 Nm. Motor má slušný zátah už od spodních otáček. Nástup výkonu je plynulý a přesto motoru nechybí ani agresivita. Proti svému staršímu sourozenci XSR900 má v sobě motor víc emocí, které nám občas u japonských motorek chybí. Zásluhu na tom má samozřejmě i výfukový systém Akrapovič, který je nedílnou součástí modelu Abarth.

Motor nabízí tři výkonové režimy: A, B a Standard. Volit můžete podle svých schopností nebo prostě podle nálady. Nezávisle na jízdním stylu můžete zvolit i jeden ze tří stupňů kontroly trakce. Vibrace motoru nejsou velké, ale díky tomu, že ležíte na řídítkách, přenáší se vám do těla. Převodovka je přesná a dobře odstupňovaná a motor není potřeba příliš vytáčet.

Ve městě dá stroj zabrat

Odpružení je tvrdší a odpovídá sportovnímu charakteru motocyklu. Opět se tu projevuje natažená pozice jezdce a díky váze na rukou a na řídítkách dostáváte od předku výbornou zpětnou vazbu a víte o všem, co se na předním kole děje. Horší je pak manévrovatelnost ve městě, kde je kvůli natažené pozici a menšímu rejdu manipulace se strojem složitější. Naopak na zatáčkovitých okreskách s ní zažijete spoustu radosti a nepochybuji, že s ní bude zábava i na okruhu. Ze začátku jsem se sice cítil na téhle yamaze trochu nestabilní a působila na mě vratkým dojmem, ale to je prostě svět café racerů a brzy si zvyknete na jeho kouzlo. Zadní tlumič je navíc nastavitelný a můžete si jej přizpůsobit svým požadavkům.

Většinu testovacích kilometrů jsme najezdili na mokru a při teplotách jen lehce přesahujících deset stupňů, ale i tak fungovaly sériové pneumatiky Bridgestone Battlax výborně a poskytovaly dobrý grip. Brzdy naprosto odpovídají tomuto motocyklu, brzdí slušně a dobře se i dávkují. Jen ABS předního kola s plastovým krytem a bowdenem kolem celého brzdiče ruší jinak do detailů propracovaný design.

Pokud uvažujete o XSR900 a teď zvažujete jeho derivát XSR900 Abarth, pak na to rovnou zapomeňte. Je to totiž pocitově úplně jiný stroj, na kterém je vidět, jak moc je možné motocykl změnit úpravami po technické stránce relativně malými. Cena XSR900 Abarth je pro český trh stanovena na 339 990 korun. To není úplně málo, ale vzhledem ke konkurenci a použitým materiálům ani přemrštěná. Navíc se jedná o omezený počet kusů, který je už z větší části rozebrán.

Celkově ve mně nechal motocykl výjimečný dojem. Jedná se sice o limitovanou edici, ale Yamaha ukázala, že chápe zákazníky, kteří nečekají jen sterilní kvalitu, ale hledají u motocyklů hlavně emoce. A že se nejedná jen o jeden případ, potvrzuje Yamaha svým projektem Faster Sons, který tento směr v poslední době výrazně podporuje.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...