Už na první dojem monstrum naznačí, s čím že bude mít jezdec tu čest. Celému motocyklu dominuje mohutný čtyřválcový agregát do V o obsahu 1198 cm3 s charakteristickým nasáváním a dvojicí krát Nad motorem je falešná nádrž s kontrolkami benzinu, teploty a neutrálu, místo tam našel otáčkoměr. Opravdová nádrž je ukryta pod malým sedadlem pro spolujezdce.
Může se hoditNové i ojeté motocykly značky Yamaha |
Pobere ale jen 15 litrů naturalu, což je při mimořádném výkonu a tomu odpovídající spotřebě (v testu MF DNES kolem devíti litrů benzinu na 100 kilometrů) málo. Majitelé zvláštních strojů ale oponují, že s V maxem - dragsterem - zpravidla stejně na daleké výjížďky nevyrážejí.
Spotřeba v testu Yamaha V max 1200 spotřebovala v testu MF DNES v průměru devět litrů na 100 kilometrů, při většině jízd byla obsazena jedním jezdcem. Vyznavači stroje tvrdí, že s ním lze jezdit i za sedm a méně, ale dodávají, že komu se to povede, ten nemá pro takovou motorku srdce. |
Po zařazení prvního rychlostního stupně a uvolnění spojky se očekávání stoprocentně naplní. Při vytočení jedničky do maximálních otáček (kolem 9000 za minutu) "motor s koly" svého krotitele do tří vteřin katapultuje do rychlosti přes sto kilometrů v hodině a let přes 200 kilometrů v hodině atakuje po deseti až dvanácti vteřinách.
I tuto hranici Yamaha V max snadno pokoří, ale pro jezdce v sedle, kterého nekryje žádná kapotáž, je kvap nad 160 až 180 kilometrů v hodině fyzicky značně
Závěry z testu Yamaha V max je zajímavá klasickým designem a výkony. Podvozek značně zaostává za silným motorem, jezdec si musí na V max dlouho zvykat. Při vysoké spotřebě má hodnocený motocykl malou nádrž. Je koncepčně starý, ale mezi motorkáři v Česku a hlavně v zahraničí přerostl v kultovní stroj. Ztrácí hodnotu pomaleji ve srovnání s nejedním daleko modernějším motocyklem. Zájem na trhu ojetin je značný. |
Podvozek totiž značně zaostává za silným motorem. Ideální trasou, na které se dají využít všechny přednosti V maxu, tak je silnice s krátkými rovnými úseky a nepříliš ostrými zatáčkami. Nedá se sice zcela jednoznačně tvrdit, že motocykl zvládá zatáčky špatně, či dokonce nebezpečně, ale rozhodně nejsou jeho oblíbenou disciplínou.
Takže pokud si jezdec chce vychutnat jízdu s většími náklony na členitější silnici a má zkušenosti z jiných silničních motocyklů, bude v sedle rarity nejspíš hodně zklamaný. Nicméně vyznavači Yamahy V max tvrdí, že i divočejší jízdu v zatáčkách se strojem zvládnout lze. Na druhou stranu ale připouštějí, že se to sami museli nejdřív učit. Prý jim to trvalo kolem dvou let.
Testovaný motocykl a jeho konkurenti (dle údajů výrobců)
Model | Yamaha V max 1200 | Honda X 11 | Ducati Monster S4 |
motor/chlazení | čtyřdobý/kapalinou | čtyřdobý/kapalinou | čtyřdobý/kapalinou |
počet válců | 4 | 4 | 2 |
objem (cm3) | 1198 | 1137 | 916 |
výkon (kW)/ot. | 107/8500 | 103/9000 | 74/8750 |
točivý moment (N.m)/ot. | 101/3000 | 116/7000 | 92/7000 |
převodovka (rychl. stup.) | 5 | 5 | 6 |
brzdy (vpředu/vzadu) | kotoučová/kotoučová | kotoučová/kotoučová | kotoučová/kotoučová |
rozvor kol (mm) | 1590 | 1500 | 1440 |
výška sedla (mm) | 870 | 795 | 803 |
zdvih odpružení (vpředu/vzadu - mm) |
140/100 | 120/120 | 120/144 |
hmotnost bez náplní (kg) | 262 | 222 | 193 |
hmotnost celková (kg) | 480 | 442 | 370 |
nádrž (l) | 15 | 22 | 16,5 |
kola "(vpředu/vzadu) | 18/15 | 17/17 | 17/17 |
Maximální rychlost (km/hod) | 225 | 251 | neuvedeno |
Zrychlení 0-100 km/hod (s) | neuvedeno | 2,9 | neuvedeno |
Spotřeba (l/100 km) | neuvedeno | 5,4 | neuvedeno |
Cena (Kč) | 398 787 | 389 000 | 391 000 |
Pramen: MF DNES
Prognóza odhadce
Yamaha V max drží cenu lépe než mnohý jiný motocykl, což je dáno neobyčejným zájmem o tento zvláštní stroj. Dnes je prakticky vyloučeno sehnat exemplář od ročníku výroby 1994 a mladší v solidním stavu za méně než 200 tisíc korun. Samozřejmě, že cena nového stroje po koupi klesá při standardním používání to je do dvou let ke 280 tisícům korun a za čtyři až pět let ke 220 tisícům korun. Dál se hodnota zhruba drží a motorka se prodává za částky, které odpovídají technickému stavu a kvalitě konkrétního kusu. Yamaha V max je vděčným objektem pro různé přestavby, které se v ceně ojetiny - jsou-li zdařilé - rovněž mohou projevit
MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce