Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Yamaha XT660Z: jednobuch pro světoběžníky

aktualizováno 
Motocykl nabízí jednu z nejdokonalejších iluzí svobody a o kategorii cestovních endur to platí dvojnásob. Yamaha představuje nový model, který má navázat na legendární vítězné stroje z rallye Paříž - Dakar.

Yamaha XT660Z Tenere | foto: Yamaha

Oblibu těchto strojů mezi širokou veřejností nastartoval před více než čtvrtstoletím závod Paříž – Dakar, v jehož dějinách má Yamaha své čestné místo: na jejich strojích prvé dva ročníky vyhrál Cyril Neveu, v devadesátých letech pak dominoval dodnes nepřekonaný Stéphane Peterhansel.

Yamaha měla tehdy ve svém sortimentu odpovídající a schopnou dvojici pro dálkové jezdce cestou necestou – jednoválec Ténéré a dvouválcovou Super Ténéré 750.

Před několika lety však byla jejich produkce ke smutku četných příznivců bez náhrady ukončena.

Marketingoví stratégové mají pro tyto cestovatelské povahy označení "go anywhere, do anything“ a přesně pro ně Yamahy vystřihla zbrusu novou generaci stroje se stále populárním jménem Ténéré (označení pouště v západní části Sahary).

Mezitím ovšem došlo k jistému žánrovému posunu, většina cestovních endur se přizpůsobila životu na evropských silnicích a víceméně se z nich staly normální cestovní motorky s trochu vyšší světlostí.

Nově představená Yamaha Ténéré se tomuto trendu nechce poddat. Ráfky s drátěným výpletem a offroadovými rozměry 21 a 17 palců svědčí o tom, že jízda terénem by neměla být pro tenerku sváteční záležitostí, což dokládají i 20centimetrové zdvihy pérování.

Nasazený kapalinou chlazený jednoválec je již dobře znám z dvojice XT660X/R, zde byl naladěn tak, aby poskytoval více síly v nízkých a středních otáčkách.

Nepříliš podstatný maximální výkon továrna zatím neudává, pravděpodobně se bude pohybovat kolem 45 koní, v terénu naprosto dostačujících.

Jedním z hlavních rozdílů oproti minulému století jsou brzdy. Na takto lehkém strojku působí dvojice předních kotoučů o velikosti 298 mm více než dostatečně a problémy se zastavením i naložené motorky by se neměly vyskytovat.

Potěšující zprávou je i velikost nádrže 22 litrů, což by odhadem mělo stačit na ujetí 400 km. Kvůli rozložení hmotnosti se část nádrže nachází pod sedlem jezdce.

Tradičně nejvíce debat u novinek se rozproudí kolem výrazu přední masky. Nová Ténéré zde ničím nepřipomíná svou starší jmenovkyni – pod vítr rozrážející plexisklem vidíme moderní look.

Dvě lampy nad sebou, úzká kapota, škoda, že v katalogu originálního příslušenství zatím nenajdeme nějakou mřížku, která by přední světlo chránila.

Jinak však snadno nahraditelnými plastovými chrániči citlivých partií Ténéré nešetří už v základním provedení, najdeme je na motoru i na kapotáži.

Náročnější uživatelé asi sáhnou po katalogu příslušenství, kde lze třeba nalézt chrániče rukojetí nebo vany motoru. A samozřejmě cestovatelskou nezbytnost, boční i zadní kufry v odolném hliníkovém provedení, tankvak nebo hlavní stojánek, který se při mazání řetězu či případně výměně kola v poušti hodí.

Zvukový projev limitovaný evropskými normami lze zase vylepšit koncovkou výfuku od věhlasného slovinského ladiče Akrapoviče.

Pro případné kupce jsou v nabídce 3 střídmá barevná provedení: černá, bílá a khaki. K nejbližší konkurenci počítejme KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, v ranku japonských výrobců přímý konkurent chybí (což je důsledek oné orientace na silniční cestování).

Uvidíme, zda Yamaha časem uvede i novou generaci nějaké dvouválcové Super Ténéré, která by se poměřila s dominujícími KTMkami na opravdovém Dakaru…

Yamaha XT660Z v číslech
motor kapalinou chlazený,
4T jednoválec SOHC, 4 ventily
objem 660 ccm 
vrtání x zdvih 100 x 84 mm
kompresní poměr 10,0:1
převodovka   5stupňová

PODVOZEK

rám

z ocelových trubek
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 210 mm
zadní odpružení centrální jednotka monocross,
zdvih 200 mm
úhel řízení 28 stupňů
stopa 28 stupňů
přední/zadní brzda   2 kotouče, průměr 298 mm x
kotoučová, průměr 245 mm
přední x zadní pneu 90/90-21 M/C x 130/80-17 M/C

délka x šířka x výška   

2246 x 865 x 1477 mm
sedlo 895 mm
rozvor 1505 mm
min. světlost 245 mm
suchá hmotnost 183 kg
nádrž/olej 22/2,9 litru

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.