Oblibu těchto strojů mezi širokou veřejností nastartoval před více než čtvrtstoletím závod Paříž – Dakar, v jehož dějinách má Yamaha své čestné místo: na jejich strojích prvé dva ročníky vyhrál Cyril Neveu, v devadesátých letech pak dominoval dodnes nepřekonaný Stéphane Peterhansel.
Yamaha měla tehdy ve svém sortimentu odpovídající a schopnou dvojici pro dálkové jezdce cestou necestou – jednoválec Ténéré a dvouválcovou Super Ténéré 750.
Před několika lety však byla jejich produkce ke smutku četných příznivců bez náhrady ukončena.
Marketingoví stratégové mají pro tyto cestovatelské povahy označení "go anywhere, do anything“ a přesně pro ně Yamahy vystřihla zbrusu novou generaci stroje se stále populárním jménem Ténéré (označení pouště v západní části Sahary).
Mezitím ovšem došlo k jistému žánrovému posunu, většina cestovních endur se přizpůsobila životu na evropských silnicích a víceméně se z nich staly normální cestovní motorky s trochu vyšší světlostí.
Nově představená Yamaha Ténéré se tomuto trendu nechce poddat. Ráfky s drátěným výpletem a offroadovými rozměry 21 a 17 palců svědčí o tom, že jízda terénem by neměla být pro tenerku sváteční záležitostí, což dokládají i 20centimetrové zdvihy pérování.
Nasazený kapalinou chlazený jednoválec je již dobře znám z dvojice XT660X/R, zde byl naladěn tak, aby poskytoval více síly v nízkých a středních otáčkách.
Nepříliš podstatný maximální výkon továrna zatím neudává, pravděpodobně se bude pohybovat kolem 45 koní, v terénu naprosto dostačujících.
Jedním z hlavních rozdílů oproti minulému století jsou brzdy. Na takto lehkém strojku působí dvojice předních kotoučů o velikosti 298 mm více než dostatečně a problémy se zastavením i naložené motorky by se neměly vyskytovat.
Potěšující zprávou je i velikost nádrže 22 litrů, což by odhadem mělo stačit na ujetí 400 km. Kvůli rozložení hmotnosti se část nádrže nachází pod sedlem jezdce.
Tradičně nejvíce debat u novinek se rozproudí kolem výrazu přední masky. Nová Ténéré zde ničím nepřipomíná svou starší jmenovkyni – pod vítr rozrážející plexisklem vidíme moderní look.
Dvě lampy nad sebou, úzká kapota, škoda, že v katalogu originálního příslušenství zatím nenajdeme nějakou mřížku, která by přední světlo chránila.
Jinak však snadno nahraditelnými plastovými chrániči citlivých partií Ténéré nešetří už v základním provedení, najdeme je na motoru i na kapotáži.
Náročnější uživatelé asi sáhnou po katalogu příslušenství, kde lze třeba nalézt chrániče rukojetí nebo vany motoru. A samozřejmě cestovatelskou nezbytnost, boční i zadní kufry v odolném hliníkovém provedení, tankvak nebo hlavní stojánek, který se při mazání řetězu či případně výměně kola v poušti hodí.
Zvukový projev limitovaný evropskými normami lze zase vylepšit koncovkou výfuku od věhlasného slovinského ladiče Akrapoviče.
Pro případné kupce jsou v nabídce 3 střídmá barevná provedení: černá, bílá a khaki. K nejbližší konkurenci počítejme KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, v ranku japonských výrobců přímý konkurent chybí (což je důsledek oné orientace na silniční cestování).
Uvidíme, zda Yamaha časem uvede i novou generaci nějaké dvouválcové Super Ténéré, která by se poměřila s dominujícími KTMkami na opravdovém Dakaru…
Yamaha XT660Z v číslech | |
motor | kapalinou chlazený, 4T jednoválec SOHC, 4 ventily |
objem | 660 ccm |
vrtání x zdvih | 100 x 84 mm |
kompresní poměr | 10,0:1 |
převodovka | 5stupňová |
PODVOZEK |
|
rám |
z ocelových trubek |
přední odpružení | teleskopická vidlice, zdvih 210 mm |
zadní odpružení | centrální jednotka monocross, zdvih 200 mm |
úhel řízení | 28 stupňů |
stopa | 28 stupňů |
přední/zadní brzda | 2 kotouče, průměr 298 mm x kotoučová, průměr 245 mm |
přední x zadní pneu | 90/90-21 M/C x 130/80-17 M/C |
délka x šířka x výška |
2246 x 865 x 1477 mm |
sedlo | 895 mm |
rozvor | 1505 mm |
min. světlost | 245 mm |
suchá hmotnost | 183 kg |
nádrž/olej | 22/2,9 litru |