Yamaha XT660Z Tenere | foto: Yamaha

Yamaha XT660Z: jednobuch pro světoběžníky

  • 5
Motocykl nabízí jednu z nejdokonalejších iluzí svobody a o kategorii cestovních endur to platí dvojnásob. Yamaha představuje nový model, který má navázat na legendární vítězné stroje z rallye Paříž - Dakar.

Oblibu těchto strojů mezi širokou veřejností nastartoval před více než čtvrtstoletím závod Paříž – Dakar, v jehož dějinách má Yamaha své čestné místo: na jejich strojích prvé dva ročníky vyhrál Cyril Neveu, v devadesátých letech pak dominoval dodnes nepřekonaný Stéphane Peterhansel.

Yamaha měla tehdy ve svém sortimentu odpovídající a schopnou dvojici pro dálkové jezdce cestou necestou – jednoválec Ténéré a dvouválcovou Super Ténéré 750.

Před několika lety však byla jejich produkce ke smutku četných příznivců bez náhrady ukončena.

Marketingoví stratégové mají pro tyto cestovatelské povahy označení "go anywhere, do anything“ a přesně pro ně Yamahy vystřihla zbrusu novou generaci stroje se stále populárním jménem Ténéré (označení pouště v západní části Sahary).

Mezitím ovšem došlo k jistému žánrovému posunu, většina cestovních endur se přizpůsobila životu na evropských silnicích a víceméně se z nich staly normální cestovní motorky s trochu vyšší světlostí.

Nově představená Yamaha Ténéré se tomuto trendu nechce poddat. Ráfky s drátěným výpletem a offroadovými rozměry 21 a 17 palců svědčí o tom, že jízda terénem by neměla být pro tenerku sváteční záležitostí, což dokládají i 20centimetrové zdvihy pérování.

Nasazený kapalinou chlazený jednoválec je již dobře znám z dvojice XT660X/R, zde byl naladěn tak, aby poskytoval více síly v nízkých a středních otáčkách.

Nepříliš podstatný maximální výkon továrna zatím neudává, pravděpodobně se bude pohybovat kolem 45 koní, v terénu naprosto dostačujících.

Jedním z hlavních rozdílů oproti minulému století jsou brzdy. Na takto lehkém strojku působí dvojice předních kotoučů o velikosti 298 mm více než dostatečně a problémy se zastavením i naložené motorky by se neměly vyskytovat.

Potěšující zprávou je i velikost nádrže 22 litrů, což by odhadem mělo stačit na ujetí 400 km. Kvůli rozložení hmotnosti se část nádrže nachází pod sedlem jezdce.

Tradičně nejvíce debat u novinek se rozproudí kolem výrazu přední masky. Nová Ténéré zde ničím nepřipomíná svou starší jmenovkyni – pod vítr rozrážející plexisklem vidíme moderní look.

Dvě lampy nad sebou, úzká kapota, škoda, že v katalogu originálního příslušenství zatím nenajdeme nějakou mřížku, která by přední světlo chránila.

Jinak však snadno nahraditelnými plastovými chrániči citlivých partií Ténéré nešetří už v základním provedení, najdeme je na motoru i na kapotáži.

Náročnější uživatelé asi sáhnou po katalogu příslušenství, kde lze třeba nalézt chrániče rukojetí nebo vany motoru. A samozřejmě cestovatelskou nezbytnost, boční i zadní kufry v odolném hliníkovém provedení, tankvak nebo hlavní stojánek, který se při mazání řetězu či případně výměně kola v poušti hodí.

Zvukový projev limitovaný evropskými normami lze zase vylepšit koncovkou výfuku od věhlasného slovinského ladiče Akrapoviče.

Pro případné kupce jsou v nabídce 3 střídmá barevná provedení: černá, bílá a khaki. K nejbližší konkurenci počítejme KTM 640 Adventure a BMW F650 GS Dakar, v ranku japonských výrobců přímý konkurent chybí (což je důsledek oné orientace na silniční cestování).

Uvidíme, zda Yamaha časem uvede i novou generaci nějaké dvouválcové Super Ténéré, která by se poměřila s dominujícími KTMkami na opravdovém Dakaru…

Yamaha XT660Z v číslech
motor kapalinou chlazený,
4T jednoválec SOHC, 4 ventily
objem 660 ccm 
vrtání x zdvih 100 x 84 mm
kompresní poměr 10,0:1
převodovka   5stupňová

PODVOZEK

rám

z ocelových trubek
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 210 mm
zadní odpružení centrální jednotka monocross,
zdvih 200 mm
úhel řízení 28 stupňů
stopa 28 stupňů
přední/zadní brzda   2 kotouče, průměr 298 mm x
kotoučová, průměr 245 mm
přední x zadní pneu 90/90-21 M/C x 130/80-17 M/C

délka x šířka x výška   

2246 x 865 x 1477 mm
sedlo 895 mm
rozvor 1505 mm
min. světlost 245 mm
suchá hmotnost 183 kg
nádrž/olej 22/2,9 litru