Škoda Yeti

Škoda Yeti | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Yeti v akci: nejnovější škodovku zdobí jízdní vlastnosti

  • 277
Dva dny jsme ve slovinské divočině dávali yetimu pořádně zabrat. Sněžný muž prskal, vrčel a kvílel, škrábal se nahoru a zase dolů, pelášil po poli, lesem i po dálnici. A držel se velmi statečně, takže se z nás nakonec stali přátelé.

Vstup do populárního segmentu SUV se škodovce povedl nad očekávání. Yeti dostal do vínku originální a nadčasový design, moderní techniku, pohledný a mimořádně praktický interiér a hlavně výtečný podvozek, jako stvořený pro rozbité české komunikace.

Může se hodit

Ohromný výběr vozů značky Škoda 
najdete na serveru www.automodul.cz
Jen pár kliknutí od vysněného vozu.

Kompaktní rozměry spolu s vyšší světlou výškou a systémem pohonu všech kol nijak neomezují jeho teritorium. Sněžný muž se cítí stejně dobře na městských komunikacích jako při výletech do přírody. Přičteme-li k jeho vlastnostem i slušnou cenovou politiku, je jisté, že komerční úspěch má zaručen. Základní verze s pohonem předních kol a motorem 1,2 TSi vyjde na 359 800 Kč, za turbodiesel a pohon 4 x 4 připlatíte sto tisíc.

Škoda Yeti

Exteriér: osobitý elegán

Karoserie je velmi osobitá a svým tvarem se vymyká všemu, co současný trh s kompaktními SUV nabízí. Zároveň ale obsahuje řadu prvků, které jasně charakterizují příslušnost yetiho k české značce. Z původního konceptu, který se poprvé představil před čtyřmi lety, zůstalo to podstatné. Tedy poměrně hranatá karoserie se zaoblenými rohy a výrazným horizontálním členěním.

Sériového provedení se naopak nedočkaly střešní nosiče plynule navazující na přední sloupky a úzké, horizontálně umístěné koncové svítilny. Proč automobilka v těchto partiích ustoupila od původní návrhu, jsme se zeptali Josefa Kabaně, současného šéfdesignéra Škody Auto. "Původní střešní nosiče jsme zamítli hlavně z proporčních důvodů, yeti s nimi opticky působil užší a vyšší, než ve skutečnosti je. Klasické řešení nám nakonec připadalo vhodnější. Horizontální zadní světla byla hezká, ale příliš nezapadala do horizontálního členění karoserie, protože přerušovala souvislý pás oken. Navíc je v tomto segmentu má kdejaké auto."

Interiér: kvalita až na prvním místě

Interiér je přesně takový, jaký od škodovky očekáváte. Originalitou a nápaditostí asi nikoho neohromí, zato použitými materiály, ergonomií ovládacích prvků a především kvalitou zpracování patří v dané kategorii k tomu nejlepšímu. Na palubě panuje příjemná atmosféra a dominují tu na pohled i na dotek jakostní materiály. Interiéru by ale možná neuškodily odvážnější barevné kombinace. Vnitřní prostor je velmi účelně obestavěný a vyvolává pocit bezpečí. Že přitom nejde jen o pocit, dokazují mohutné A sloupky (přední), které trochu kazí jinak výtečný výhled z vozu.

Škoda Yeti

K silným stránkám nejnovější škodovky patří také nabídka prostoru a variabilita. Platforma, kterou má yeti společnou například  s octavií, prozrazuje cosi o velikosti vnitřního prostoru, subjektivně je ale škodovácká novinka uvnitř o trochu menší.

Vyšší a vzpřímenější posez ale malý rozdíl v podélném směru s přehledem kompenzuje. Cestující na předních sedadlech jsou hýčkáni prostorem ve všech směrech, v druhé řadě se pohodlně usadí pouze dvojice dospělých pasažérů.

Vzadu vyznává yeti koncepci shodnou s roomsterem, je tedy vybaven trojicí samostatných sedaček, které lze nezávisle sklápět, posouvat nebo zcela vyjmout. Prostřední sedák je o poznání užší a kromě přepravy menších pasažérů dokáže dobře posloužit jako stoleček. Přístup k oběma řadám sedadel je díky zvýšené poloze velmi dobrý.

Škoda Yeti

Zavazadlový prostor po stránce objemu nijak nezaostává za kabinou pro cestující, navíc je velmi dobře přístupný a skladný. V závislosti na poloze zadních sedaček nabízí kufr modelu Yeti prostor objemu 405–510 litrů, vyjmutím druhé řady sedadel lze jeho přepravní kapacitu zvětšit až na 1 760 litrů.

Jízdní vlastnosti: dar nejcennější

Až doposud představoval asi nejzdařilejší kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi škodovek podvozek Octavie Scout. Yeti 4 x 4 tuto pomyslnou laťku zase o kousek překonává.

V zatáčkách a při rychlých manévrech sice působí škodovácké SUV trochu těžkopádněji než lehce terénní octavia, i přes vyšší stavbu a těžiště se ale naklání opravdu minimálně. Kratší převisy karoserie se příznivě projevily ochotnějšími reakcemi v zatáčkách, v ostrých vracečkách navíc dopomáhá vykroužit plynulý oblouk přenos síly na zadní nápravu.

Škoda Yeti

I při vysokých cestovních rychlostech yeti vyniká směrovou stabilitou téměř srovnatelnou se svými silničními sourozenci. Body, které na ně při jízdě po hladkém asfaltu ztrácí, ale rychle získává zpět na rozbitých cestách, v terénu a mimo zpevněný povrch.

Obdivuhodná je zejména schopnost, s jakou terénní škodovka překonává nerovnosti. I na striktně silničních sedmáctipalcových gumách s profilovým číslem 50 je posádka hýčkána nadprůměrným cestovním komfortem. Konstruktérům se totiž podařilo výtečně potlačit nejen přenos vibrací, ale i zvuků od podvozku.

Škoda Yeti v číslech
délka/šířka/výška/rozvor (mm) 4 223/1 691/1 793/2 578
světlá výška 180 mm
pneumatiky 215/60 R16 (příplatkové 225/50 R17)
provozní hmotnost včetně řidiče 1 520/1 545 (kg pro 1.8 TSI/2.0 TDi)
objem kufru 510 litrů

Více než třicetikilometrová trať, na které se pravidelně střídalo bláto s šotolinou, ukázala dovednosti yetiho ve zcela jiném světle. Do té doby nepříliš vytížená mezinápravová spojka Haldex 4. generace si zde přišla na své. I se zapnutým stabilizačním systémem, jehož funkci už nelze deaktivovat, si za volantem užijete překvapivě hodně zábavy, a pokud to přeženete, nedá příliš práce vrátit vůz do požadovaného směru.

Na motokrosové trati yeti ukázal, že je velmi dobře vybaven i pro jízdu složitějším terénem. Přepnutím stabilizačního systému do režimu off-road dojde ke zvýšení účinnosti přenosu hnacího momentu při akceleraci nebo zpomalení. Plynový pedál v tomto režimu vykazuje podstatně menší citlivost a má pomalejší reakce, což usnadňuje udržet v terénu konstantní rychlost.

Škoda Yeti

Off-road režim zásadně usnadňuje i snížení prudkých svahů, stačí zařadit 1., 2., 3. převodový stupeň nebo zpátečku a volantem pouze korigovat požadovaný směr, rychlost sjíždění je řízena zcela automaticky pomocí moderní elektroniky. Systém však funguje také na neutrál.

Yeti není off-road a jeho koncepce tíhne spíše k silnici. Přesto si překvapivě dobře vede i v obtížnějším terénu. Z hlediska prostupnosti představuje zásadní omezení nájezdový úhel, z hlediska životnosti pak absence redukční převodovky.

V praxi: nafta, nebo benzin?

Dvoulitrový common-rail s výkonem 140 koní odvádí pod kapotou yetiho solidní práci a vzorně spolupracuje s šestistupňovou mechanickou převodovkou. I když má velmi dobrý dynamický potenciál, svým naturelem se hodí především pro plynulou jízdu konstantní rychlostí.

V tomto režimu také podává nejlepší výsledky, je tichý, kultivovaný a má příznivou spotřebu okolo šesti litrů.  Při snaze o sportovní styl jízdy se motor trochu vzpouzí, v kopcovitém terénu je zapotřebí řadit více, než by bylo příjemné, dynamika už není tak přesvědčivá, navíc rychle stoupá hluk i spotřeba. Yeti má naštěstí v portfoliu i výkonnější verzi TDI CR se 170 koníky. Pokud chcete spalovat naftu a trochu i závodit, rozhodně se vám vyplatí připlatit.

Škoda Yeti

Čtyřválec 1,8 TSI splnil očekávání; k agilnímu naturelu yetiho se hodí o poznání lépe než vznětový protějšek. Sto šedesát koní zajišťuje dostatek výkonu v kterékoliv jízdní situaci. "Téesíčko" výborně spolupracuje už od nízkých otáček, má skvěle vyhlazený turboefekt a neklade velké nároky na styl řazení. V kombinovaném cyklu spolyká kolem osmi litrů naturalu a je znamenitě odhlučněné.

Motorizace: bez přeplňování ani ránu

Paleta pohonných jednotek zahrnuje pětici přeplňovaných agregátů, z nichž dva jsou zážehové a tři vznětové. Základní motorizací je nový čtyřválec 1,2 TSI, který si svou premiéru odbyl před pár týdny v páté generaci VW Polo, pod kapotou yetiho se objeví nejdříve v říjnu. Nabídku benzinových motorů doplňuje čtyřválec 1,8 TSI, známý například z octavie. Vznětové motorizace mají shodný zdvihový objem 2,0 litru a tři výkonové varianty v rozmezí od 110 do 170 koní. V budoucnu by mohla být nabídka pohonných jednotek rozšířena například o motory 1,4 TSI a 1,6 TDI.

Ceny Škody Yeti
Motorizace Yeti Active Ambition Experience
1,2 TSI/77 kW, 6° manuál** 359 800 Kč 399 800 Kč 459 800 Kč 489 800 Kč
1,2 TSI/77 kW, 7 ° DSG** X 449 800 Kč 509 800 Kč 539 800 Kč
1,8 TSI/118 kW 4x4, 6° manuál X 539 800 Kč  599 800 Kč  629 800 Kč
2,0 TDI/81 kW, 5° manuál X 449 800 Kč 509 800 Kč 539 800 Kč
2,0 TDI/81 kW, 4x4 6° manuál 459 800 Kč 499 800 Kč 559 800 Kč 589 800 Kč
2,0 TDI/103 kW, 4x4 6° manuál X X 619 800 Kč 649 800 Kč
2,0 TDI/125 kW 4x4 ,6° manuál X X 679 800 Kč 709 800 Kč
** motor 1,2 TSI/77 kW bude možné objednat od října 2009, v kombinaci se 7° DSG  převodovkou začátkem roku 2010.

Základní výbava obsahuje mimo jiné čelní airbagy řidiče a spolujezdce, dva boční airbagy, systém ESP včetně ABS, hydraulický brzdový asistent a elektronická uzávěrka diferenciálu, dále obsahuje 16" ocelová kola, přední halogenové světlomety s čirou optikou, el. ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání a střešní nosič.

Sériová výbava verze Active obsahuje kromě výše uvedeného klimatizaci s automatickou regulací – Climatic, tónovaná skla a el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Výbavový stupeň Ambition má navíc 16" hliníková kola MOON, kolenní airbag řidiče, hlavové airbagy, integrované přední mlhové světlomety, dálkové ovládání k centrálnímu zamykání, tempomat, palubní počítač Maxi-DOT, autorádio Blues s možností přehrávání CD a MP3.

Nejvyšší výbava Experience nabídne mj. 17" hliníková kola DOLOMIT, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, dvouzónovou klimatizaci s elektronickou regulací včetně pachového filtru s automatickou cirkulací – Climatronic, čtyřramenný multifunkční kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, autorádio Swing včetně osmi reproduktorů a signalizaci vzdálenosti při parkování vzadu.