Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z čeho se vyrábí auto: moderní plasty se představují

aktualizováno 
Nylon, teflon nebo kevlar známe. Ale co třeba krytox či kapton? I z těchto materiálů může být vyrobeno vaše auto. Podívali jsme se do kuchyně technologického gigantu dodávajícího moderní materiály pro auta.

Moderní materiály DuPontu přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů. | foto: DuPont

DuPont se v současnosti soustředí především na oblasti zemědělství a automobilového průmyslu. Ty k sobě mají až překvapivě blízko a klíčovou otázkou je vždy ekologie.

Firma, která sama sebe nazývá vědeckou společností, s více než dvousetletou tradicí získala za dobu své existence v průměru jeden patent každé dva dny. V poslední době je toto číslo daleko vyšší.

DuPont není klasickým subdodavatelem automobilového průmyslu a přímo jeho produkty ve voze pravděpodobně nenajdete. I když i zde existuje jedna velká výjimka, a tou jsou laky. Firma ale většinou dodává jednotlivým subdodavatelům materiály nebo technologie k jejich výrobě.

Z jeho dílen pochází takové legendární materiály jako třeba nylon, teflon, kevlar nebo nomex. V současné době ale svým odběratelům dodává i daleko modernější a výkonnější materiály – vždyť nejmladšímu z výše uvedeného výčtu – nomexu – je dnes již přes třicet let. A takový kevlar má za sebou přes 43 let existence. A to je prosím dnes stále považován za moderní a pokrokový hi-tech materiál.

Požadavky automobilového průmyslu se v poslední době poměrně výrazně mění. Třemi nejvýznamnějšími faktory, které ovlivňují návrh automobilu, jsou dnes náklady, výsledná spotřeba a emise škodlivin. Přitom před pár lety se na spotřebu a emise nijak významně nehledělo.

Materiály se tak snaží splnit základní kritéria, která automobilový průmysl má – musí být levnější, lehčí a snáze vyrobitelné nebo smontovatelné. Materiály musí nabízet vysokou míru recyklovatelnosti a výrobce se snaží být co nejefektivnější při jejich výrobě. Třeba ve Zlíně má DuPont továrnu na výrobu vrstvených čelních skel do automobilů. Veškerý odpad při výrobě vrstveného skla je přitom možno opět recyklovat a použít zpět ve výrobě.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Materiály DuPontu se mohou v automobilech nacházet, prakticky kamkoli se podíváte. Firma například dodává materiály a součásti na výrobu kompletního palivového systému. Třeba nádrž může být z uhlíkových kompozitů. I elektrické rozvody a okruhy ve vozidle často obsahují materiály z dílen DuPontu – na izolaci kabeláže se poměrně tradičně používá teflon, v elektromotorech nachází poměrně široké využití nomex v několika variantách a také třeba materiál Kapton. Tyto materiály vynikají vysokou teplotní stálostí a díky tomu, že jsou nanášeny ve formě filmů, umožňují zmenšit zástavbové poměry elektromotorů.

Lehké materiály DuPontu nacházejí uplatnění i v sacích a výfukových potrubích motorů, nedávno třeba společnost oznámila, že její materiál Zytel z nylonových vláken nahradil ocel v částech výfukového systému všech vozidel koncernu Volkswagen postavených na platformě současného golfu. Platí to tedy i pro Škodu Octavia. Zytel oproti oceli uspoří asi 50 % hmotnosti.

Moderní materiály DuPont přispívají k ekologické výrobě i provozu automobilů

Z hlediska bezpečnostních prvků se DuPont zabývá třeba právě výrobou vrstvených skel, ale dodává také komponenty pro výrobu airbagů. Materiály společnosti mohou být použity i k výrobě mnoha povrchových dílů a najdou uplatnění i třeba v brzdovém systému. V brzdových destičkách se používá třeba kevlar. Stejný materiál najdeme překvapivě i v pneumatikách, kde snižuje opotřebení.

Jedním z nejnovějších materiálů je krytox. Jde o lubrikant s prakticky neomezenou životností. Je nehořlavý a chemicky inertní, proto během své životnosti nijak nedegraduje.

DuPont je také dodavatelem řešení pro takzvané Head Up Displaye (HUD), které promítají obraz na čelní sklo. Řešení SentryGlas Wedge je součástí čelního skla a řidič vidí virtuální obraz kdesi před ním. DuPont má v oblasti HUD 80% podíl na celosvětovém trhu.

Společnost je také velkým dodavatelem automobilových laků. Samozřejmostí jsou dnes vodou ředitelné barvy. Nejnovější barvy umožňují eliminovat jednu kompletní nátěrovou vrstvu, která bývá většinou na bázi ředidla. Tím se výrazně zjednodušuje proces lakování karoserie, odpadá nutnost jejího vysoušení mezi jednotlivými kroky a snižují se emise rozpouštědel.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.