Lamborghini Gallardo ve službách italské dálniční policie

Lamborghini Gallardo ve službách italské dálniční policie | foto: Lamborghini

Z Itálie chodí motoristům divné pokuty. Právníci radí: nic neplaťte

  • 81
Italský dopis, který nacházejí turisté po návratu z dovolené v dopisní schránce, je už na první pohled vysoce úřední. Policejní razítko v jednom rohu, další podivné razítko s nápisem Security Stamp hned naproti. Není pochyb o tom, že jde o pokutu.

Jenže – pokuta to ve skutečnosti není. Německý autoklub ACE kvůli podivným italským obálkám dokonce nedávno svolal tiskovou konferenci. A svým členům, kterých je zhruba 550 000, poradil, aby nic neplatili.

Psaní, které přichází z různých částí Itálie, začíná obvykle větou "Informujeme vás, že vozidlo ve vašem vlastnictví porušilo pravidla silničního provozu, a proto vám byla vyměřena pokuta ve výši..." a také dovětek, že na zaplacení má majitel auta 20 dní. O mnoho menším písmem kdesi v rohu je možné najít poučení, že vymáhání této pokuty je soukromou iniciativou a že je na uvážení příjemce dopisu, zda ji zaplatí.

Škála přestupků, za které je cizinec popotahován, je rozmanitá. Od překročení rychlosti, vjezdu do zóny s omezeným provozem až po špatné parkování. Částka, kterou má postižený zaplatit, je uvedena v eurech a je obvykle tříciferná.

Podivný dopis, který rozesílá firma s názvem European Municipality Outsourcing (EMO), je výsledkem zažité praxe, jak policie v Itálii vybírá pokuty. K jejich vymáhání po cizincích  si najímá soukromé firmy v očekávání,  že neznalý motorista tváří v tvář oštemplované obálce dobrovolně zaplatí. Takto formulovanou výzvu by však ignoroval nejen autoklub ACE, ale i pražský motoristický právník Michal Dlabola.

"V každém případě musí ve věci přestupku proběhnout nějaké policejní řízení. A to je v případě cizinců administrativně velmi náročné," vidí Michal Dlabola důvod, proč to Itálie zkouší tímto způsobem.

Policií se ohánějí také internetové stránky firmy EMO, které fungují i v češtině. Po zadání jména a hesla, které je součástí zaslané pokuty, se majitel přistiženého auta může seznámit s dalším postupem. Pokud ve firmou stanoveném termínu nezaplatí, může do šedesáti dnů očekávat policejní vyrozumění o pokutě, na jejíž zaplacení má dalších 60 dní.

A pokud i potom pokutu ignoruje? "Pravděpodobně se nestane vůbec nic," míní Michal Dlabola, který by se však v takovém případě obával další návštěvy Apeninského poloostrova. "Může se stát, že vás pak policie zastaví někde v noci na dálnici a nepustí dál, dokud nezaplatíte."

A jak se bránit, pokud italská strana skutečně dotáhne pokutu až do "policejního" konce? Podle právníků to jde poměrně těžko. "Zastupuji české klienty, kterým dá německá policie na silnici podepsat něco, čemu nerozumějí. A naopak Němce, kterým naše policie pošle předvolání, kde je i datum uvedeno foneticky a samozřejmě v češtině," říká Michal Dlabola.

Přitom vždy platí, že přestupek je projednáván podle zákonů země, ve které se stal. Pokud třeba česká policie musí dokázat, kdo v době přestupku seděl za volantem, italským karabiniérům stačí k vyměření pokuty fotka kufru auta s espézetkou.